Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Silikonsprej

  • juan

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 09:34

    Svar till:


    Rinner det så har du sprejat för mkt..

    Jag brukar köra det på nedhalstampen och öljetterna på seglet, så slipper man hålla på med en massa pinnar, hängselekrokar etc. när man skall dra nedhal.
    Att det fastnar grus om man använder silikonspray har jag aldrig märkt.

    [/ QUOTE ]

    Ok. Alla svar uppskattas verkligen. wink.gif

  • soulandradical

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 10:49

    Mitt, kanske lite trista, råd i sammanhanget är att inte spreja överhuvudtaget.

    Det känns som att riskerna för att det blir halt, fastnar sand etc vida överstiger problemen med lite tröghet i mastfickan eller i bommen.

    Jag hade nog då hellre delat bommen och rensat den med varmvatten lite då och då (typ en gång per säsong)

    Jag använde stearinljus till våtdräktskedjan en gång och det funkade över förväntan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 11:18

    Jepp, silikonspray och windsurfing hör inte ihop. Kan man ju lika gärna fetta in hela kittet i råolja. Skämt och sido så är silkonsprey på vissa material ohälsosamt, dvs i det långa loppet fräter det och fungerar, hör och häpnad, lite uttorkande…

    Sen har jag oxå lite svårt att se att man ska spraya masten…

    Sen ska man inte smörja in bommen med något tycker jag, finns ju en tendens att sanden kittas fast mellan bommen och förlängningen(mellan rören)…

  • basse

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 11:19

    Köp en riktigt bra längare istället.

  • ola_p

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 12:01

    Silikonspray kladdar inte. Men det blir helt sanslöst halt så man skall da det väldigt försiktigt om man behöver ha det på bomdelar…
    Jag kör det på nedhalstampen, gör grym skillnad och den slits mindre..

  • wavejump

    Medlem
    23 juni, 2005 vid 13:56

    Använder själv Biltemas Silikonspray de senaste 2åren på övre delen av masten går extremt mycket lättare att rigga seglen, fungerar hur bra som helst dock skall man spraya med försiktighet annars kommer det att rinna ner lite vid bomfästet men detta är inget problem om bomfästet sitter ordentligt. Tror att fördelarna är mycket större än nackdelarna slitaget vid på/av riggning blir obefintligt med spray.
    Dessutom roterar seglet mkt. lättare med spray.

  • Johan!!

    Gäst
    24 juni, 2005 vid 09:39

    Jag håller med. Silikonspray är grymt, jag har alltid använt det och jag har inte märkt någon uttorkande effekt. Sanden fastar absolut inte, snarare tvärtom.

    Har ni som dissat silikonspray verkligen testat det eller tänker ni typ på 5-56?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juni, 2005 vid 12:15

    Lägg pengarna på en resa till pozo istället! Fast stenarna där kommer nog få dig att vilja skaffa nån avancerad matta att rigga på.

    Silikonspray, jösses. Tyvärr blir det nog ibland lite för lite segling och för mycket snack och teorier på “konfen”.

    /Oscar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juni, 2005 vid 16:22

    silikonspray kostar fan bara 35spänn.
    Var får man tag på en Pozo resa för det.
    (Du som verkar veta allt)

  • rillestark

    Medlem
    27 juni, 2005 vid 15:23

    Använd bilvax istället. Klart lämpligare.

    Frid.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Silikonsprej

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.