Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmermast till Goyasegel

  • Simmermast till Goyasegel

    Publicerad av malibu på 27 maj, 2015 vid 16:31

    Jag har skaffat lite Goyasegel (från 2010 tror jag), och har fått för mig att Simmermast bör funka. Läste på Goyas sida att Goyamadt är bäst, sedan Ezzy och efter det Simmer. Men förstod även de inte har testat alla master till alla segel (så klart) så undrar om någon har någon erfarenhet av det här.

    Simmer säljs ju på Surfers och det hade varit behändigt med en mast därifrån. De är ju ganska billiga med 🙂

    malibu svarade 8 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • malibu

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 17:01

    När jag kikar på den där kurvmatrisen ser RRD bra ut med. Tankar kring det? Jag har inte hittat någon kommentar om det på nätet någonstans.

  • donpedro

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 17:56

    Du kan ju kika på NOLIMITZ master också har hört att de är snarlika Goyamasterna.

    Jag har kört mitt Banzaii 2013, 4,7 på simmer RDM 80% kolmast, var inte helt optimalt, men funkar såklart. Jag bytte till Goya master och upplevde att seglet fick betydligt bättre prestanda.

  • surfgus

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 08:58

    Kanske detta hjälper om du stöttar på andra märken….

  • malibu

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 09:05

    Hittade detta om Nolimitz:

    http://goyawindsurfing.com/question/eclipse-nolimitz-original-skinny-simmer-rdm10-ok/

    Jag kan inte lägga +5000kr på en Goyamast i dagsläget. Inte för att jag inte tror att de är bra eller prisvärda, utan för att jag inte har kommit så långt än så risken att jag känner en otrolig skillnad är sannolikt minimal. Så jag tänker att maximera tiden på vattnet (vilket dessvärre innebär fler, men billiga, prylar) är en bättre strategi.

    Hade jag haft möjlighet hade jag kanske köpt nya grejer som testats ihop, men jag har en liten hang up, att man fan ska lära sig från början, inklusive göra klassiska misstag 🙂 Men, det är nog mest något jag intalar mig själv eftersom jag kör på ett misch-mash av begagnade grejer…

  • malibu

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 09:07

    @surfgus 733276 wrote:

    Kanske detta hjälper om du stöttar på andra märken….

    Precis! Kikade på den, och jämför man Goya från 2011 (finns ju tyvärr inte från 2010) så ligger den inom samma spann som RRD gör idag.

    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/master/rdm/rrd-mast-evolution-c35-v2-rdm.html

  • joloo

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 09:57

    Jag var i samma situation som dig för några månader sen. Det bästa är om du kan provarigga med lite olika master och känna skillanden. Jag upplevde att den största skillnaden blev om masten var för topstyv(CC). Seglet kändes då både tyngre och segare (Banzai14). Blev tillslut Goyas egna mast för mig då jag är så nöjd med seglena att jag ville få det mesta ur de. Hot master upplever jag också funkat bra.

  • malibu

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 12:51

    Yes, ska testa och se vad som verkar funka.

  • malibu

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 06:27

    Köpte en RRD-mast och det gick fint att rigga. Kan som sagt inte avgöra om det är optimalt eller inte men det var inga problem att få fin böj på det. Och jävlar vad seglet drog! Jag kan ju bara jämföra med mina gamla prylar och det här var ju något heeeeeelt annat! Det var fan bara att hålla i och åka med. Nu fattar jag vad bottendrag är för något. Sjukt skön känsla när seglet verkligen vill iväg!

  • spinl

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 09:46

    Kul att det fungerade, mindre tänka och mer segla! Såg ut som att det var bra drag i grejerna, sen var det ju bra drag i vinden igår också, gör en del för bottendragskänslan 😉 Fick rigga om till 4.8 innan jag gick upp i mörkret…

  • malibu

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 10:57

    Ah, det var du alltså. Jo, det var helt klart bra tryck! Nu behöver jag bara lite lättvind så jag kan få till alla moment som jag inte kan sätta 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmermast till Goyasegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.