Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sittsele vs Midjesele

  • Kjello

    Gäst
    15 augusti, 2011 vid 08:59

    Fattar inte riktigt, men jag vindsurfar mest, och sitsen är obekvämt på land innan surf.
    Belastad så formas den till bekvämaste rallystolen, inga obekväma remmar,
    Snabbt justera hävet, burka ända tills ryggen smashar i vattnet, totalt rörelsefri i ryggen,
    (alla förstår väl, att det blir betydligt större hävtyngd i sitsen när man hänger ut raklång, jämfört med ihopkrupen, så funkar det i vindsurf, vet inte är det annat med kite ?).

    Man klart dom som är vana med midjesele, kanske inte kör sits optimalt.

    Jag har gammal Cabrinha sits, alt, Mystic firestarter för kite, och Sea Wind sits med sidglidande krok till W-surf.
    inga remmar vid pungen, remmar runt låren, obekvämt att knalla runt med, men otroligt bekvämt att surfa med.

    (prövade alla midjeselar och fick alltid ont i ryggen efter en halvtimme, med sits surfar jag tills fingrarna inte orkar greppa i gipparna).

  • atte

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 09:02

    Har en mystic warrior, kroken sitter nog på samma ställe som vanligt och trycket runt pungen är minimalt men remmarna hjälper så att selen inte åker upp kör jag utan remmarna runt pungen så åker selen upp

    Jag körde en (faktiskt två olika, årsmodell -10 samt -11, fördelat på 4 sessions) mystic darkrider och den satt kvar runt midjan men trycket på njurarna va inte skönt och om jag släppte på selen lite så åkte den upp. Jag behöver en fetare sele för att det inte ska trycka på sidorna.

    Kjello: remmarna sitter runt låren/ljumskarna men det vet man inte m man inte har testat någon bra sittsele så säg inte det till någon 😉

  • dadil

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 20:01

    kör man rätt åker inte selen upp!
    jag spänner min midjesele minimalt så att den sitter lite löst och kan vrida sig lite, den kan alltså även åka upp om jag står på land med kiten rakt upp, men jag kitear inte i den positionen så då sitter den skönt nere kring midjan.
    åker selen upp har du toalettposition, ändra på det istället för selen.

  • roland

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 23:08

    skriv din ålder o vilket sele du använder…

  • atte

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 02:41
    dadil;665847 wrote:
    kör man rätt åker inte selen upp!
    jag spänner min midjesele minimalt så att den sitter lite löst och kan vrida sig lite, den kan alltså även åka upp om jag står på land med kiten rakt upp, men jag kitear inte i den positionen så då sitter den skönt nere kring midjan.
    åker selen upp har du toalettposition, ändra på det istället för selen.

    Jag kör lite olika ställningar beroende på om jag kör vågor eller om jag kör lättvind eller något annat, det är knappast den mest optimala positionen att köra så att selen inte åker upp utan den har ju kommit fram för att det är obekvämt om man kör som man själv tycker passar för tillfället.
    Så att säga att man har fel åkställning om selen åker upp är fel, du har fel sele om den åker upp.

    störst problem med att selen åker upp och trycker mot revbenen är när man gör vanliga hopp och bara hänger där med kanske någon grab, då får man kompensera men något deadman hopp ibland 🙂

  • Kjello

    Gäst
    16 augusti, 2011 vid 08:11
    Roland;665876 wrote:
    skriv din ålder o vilket sele du använder…

    Hey my name is IndiAnus Fakira Perverse 162 year old Guru.
    No harness / donkeydick, chicken runt pungen och be’r för-ståndet …

  • above_the_law

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 08:40

    Ska du bara köra race och fort rakt fram så är en sittsele prylen för dig. Du får sjukt bra ballans p g a låg tyngdpunkt vid t ex byig vind mm, så länge som du vet att du ska hålla in röven och böja på knäna (no shit pose)!!!
    Settsele = direktare kraftöverföring från krok/sele till menen och brädan p g a kortare väg mellan dessa punkter.

    MEN,
    Sittselen kommer att göra att du utvecklas saktare vad gäller freestyle/wakestyle, un-hooked & som strapless surf-kiter! Vill du ha mer skoj, inte fastna i blöj-hopp, få en bekvämare och mer rörlig position så kör på midjesele!
    OBS! Testa dock runt ordentligt så du får en som passar just din kropp!!! Jag gillar midjeselar där kroken sitter så lågt som möjligt och inte har en massa breda plattor bakom kroken som är i vägen och som trycker mot revbenen. Därför gillar jag Naish integrerade kroksystem där kroken inte vrider sig trots att det inte finns någon platta bakom. Den låses istället via fästena på krokens ändar inne i själva fodralet som är rätt tighet inne i selen. Märkligt att andra inte tagit efter det systemet mer tycker jag…
    OBS! Jag väljer den även fast än jag kan få andra selar till Team-rabatt…
    Lycka till i ditt val, men glöm inte att det är timmarna på vattnet som räknas, samt att lära sig just sin utrustning och att ha kul!:-)

  • Kjello

    Gäst
    16 augusti, 2011 vid 09:08
    above_the_law;665899 wrote:
    Ska du bara köra race och fort rakt fram så är en sittsele prylen för dig. Du får sjukt bra balans p g a låg tyngdpunkt vid t ex byig vind mm, så länge som du vet att du ska hålla in röven och böja på knäna (no shit pose)!!!
    Settsele = direktare kraftöverföring från krok/sele till benen och brädan p g a kortare väg mellan dessa punkter. !……:-)

    Tackar ! precis vad jag i 35 år har kommit underfund med i w-surf.
    speed och bekväm rallystol, hatar tryck mot njurarna, det pallar jag max 30 min.
    som ni förstått inte kitesurfat än, men kanske ikväll/imorrn. lite off med kite,

    Försöker bena ut skillnaden ang, sits w-surf mot kite.
    (går ju inte att plötsligt flytta hänget till händerna, utan power-change,
    Och sträcker man sej raklång blir nog fot-trycket en del mindre med kite).

  • _dave

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 11:46

    Been using Dakine seat harness for years (not the “storm” model which is crap). Ugly as hell. Just hate the way it looks, and riding toeside gives me hip pain so I had to buy a “dynabar” elasic hook thing. Jesus. But for my brand of bad back I didn’t feel I had a choice – regular waist harnesses when I started learning just killed my back.

    I’d really like to give a waistie another chance but it seems like a big gamble to find the right one, if any of them will work for me. But I can confirm that my black nappy works very well for riding overpowered and doing dingle “blöj-hopp”…

  • ursuspolaris

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 23:38

    Oj, det var inte meningen att trolla… Egentligen verkar det som det enda relevanta argumentet är det om pungkontroll… attan att jag redan köpt midjesele…

  • ursuspolaris

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 23:45

    Många argument och egentligen är det ju bara det om punglåsing som är relevant…. Har dock redan köpt midjesele så jag får väl vänja mig av med min “shit pose”. Dock märks det tydligt att det är tuffare att köra midjesele när man är over powerd!

  • skanepaul

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 06:40

    Var tvungen att dra ut igår med en sittsele som vi har till kurser då jag sålde min Warrior III i söndags för att invänta Mystics nya flaggskepp! 🙂

    Helvete vad det kändes fel, kroken alldeles för långt ner, kiten blev skitskum att styra där nere och ja pungdrag!! Sen bara att selen inte kan röra sig lika bra i sidled varför vill man inte ha dem featuren????? Fattar inte er som fortsätter tjata om dessa jävla blöjor. 🙂

    Vi kommer midjeselar på våra kurser nästa år efter många klagomål om just drag i skrevet.

  • roland

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 07:29

    Träffade en tjej i Vietnamn som tyckte det var nice med sittsele hon ville ha en lina i taket så hon kunde hänga…..

  • Kjello

    Gäst
    17 augusti, 2011 vid 09:25

    Har en Sea Wind sits till vindsurf där kroken glider c;a 2 dm åt var sida, fortfarande bra efter c;a 30år.
    sidglidande kroken har breda resårband åt båda hållen i skenan,
    så obelastat åker kroken tillbaks till mitten.

    Varför finns inget sådant, Har t,o,m, Sea Wind våtdräkter kvar nu med avklippta ben/ärmar.
    Gissar ingen bryr sej om utveckling av sits/krok, mycket shitprat från ointresserade.
    Den är jätteskön, belastad, då flyger kroken/skenan cm ifrån, och sitsen formas..
    Om inte butiken har lina från taket (enda sättet att pröva sits) då köp inte där.

    hatar man sits, egentligen inte vill, bara kör midjeroterande, självklart skit då.
    klart avigt att kroken inte sitter där man är van, liksom motsatsen.
    elever får klaga, nästa blir midjeselen åker upp. aaaj revbenet/ryggen/njurarna !.

  • dadil

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 16:47
    Atte;665881 wrote:
    @dadil 665847 wrote:

    kör man rätt åker inte selen upp!
    jag spänner min midjesele minimalt så att den sitter lite löst och kan vrida sig lite, den kan alltså även åka upp om jag står på land med kiten rakt upp, men jag kitear inte i den positionen så då sitter den skönt nere kring midjan.
    åker selen upp har du toalettposition, ändra på det istället för selen.

    Jag kör lite olika ställningar beroende på om jag kör vågor eller om jag kör lättvind eller något annat, det är knappast den mest optimala positionen att köra så att selen inte åker upp utan den har ju kommit fram för att det är obekvämt om man kör som man själv tycker passar för tillfället.
    Så att säga att man har fel åkställning om selen åker upp är fel, du har fel sele om den åker upp.

    störst problem med att selen åker upp och trycker mot revbenen är när man gör vanliga hopp och bara hänger där med kanske någon grab, då får man kompensera men något deadman hopp ibland 🙂

    men..? det är ju definitionen av fel åkställning!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sittsele vs Midjesele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.