Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

  • mag

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 08:32

    Det finns ett antal andra trådar där ämnet diskuteras. Där skriver andra konfare lovsånger alt galla om dubbla, trippla, och quad fenor.

    Ryktet säger att Ola planerar eller redan håller på att fräsa plats för nya kasetter i en eller annan EVO bräda… 😉
    /Magnus

  • surfbar

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 09:10

    eller varför inte göra som “vågsurfarna”…..
    jag kommer tillhandahålla test ex så fort jag får hem ett, så kan vi risa o rosa.

  • j-s

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 09:44

    Jag har en gammal RRD 255 Wave med Twinzer! som jag har de
    gottigaste dagarna.
    Kan bara säga att det är den klart skönaste (inte bästa) vågbräda
    jag kört och upplever att jag kan ta mer höjd, hålla rakare spår och
    häva spin hur enkelt som helst med den.

    Även mycket fördelar i slöa vågor då den är väldigt lättsvängd
    och lätt att “bromsa” för att komma rätt i vågen.

    Kör dubbla 14 på den och kan ladda hur hårt som helst utan att vara
    rädd att knäcka någon fena.

    Dock, så har ett racke Twinzer fenor rykt genom åren, men man kan utan
    problem ta sig in med bara en fena!

    Jag tycker den största fördelen är att man får en väldigt slashig hantering
    i vågor, och framför allt…. Det är som sagt jävligt fränt!:laugh:

  • ola-h

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 11:49

    Ponera att alla hittils körde på twinfin och så dök det helt plötsligt upp singlefinbrädor. Då skulle frågorna vara: Är en singlefinbräda bra? Vad är den bra på?

    Eftersom det nu inte förhåller sig på det viset utan verklighetn dikterar att vi sedan länge kört på singlefin och VET att dessa kan vara extremt olika så inser vi att det är omöjligt att svara generellt på de två frågorna ovan.

    Detsamma gäller förståss för twin fin. Dvs, det beror på. På resten av shapen alltså. Det lär t ex inte vara mycket som förenar den ovan diskuterade Hifly freeridetwinfinbrädan med Kaulis vågbräda (om man nu skall ta ett extremt exempel).

    Om man vill veta mer kan mna spana i den här tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52664

    Själv har jag lite svårt för den lite konspirationstearetiska ansatsen vissa har i den här tråden. Typ att tillverkarna skulle bildat kartell för att medelst ny fenbestyckning lura oss brädköpare att spendera mer pengar på brädor och fenor. I själva verket tror jag snarare att det är ett väldigt stort steg för en tillverkare att gå över till två fenor. Det finns mer att förlora än att vinna och den hårda konkurrens och den stora betydelse som tidningstester har stimulerar snarare till likriktning än till experimentlusta.

    Som Mag nämner har jag själv vart intresserad av att testa lite alternative fenbestyckningar, men jag har inte tagit steget än. Man kan ha två olika utgångspunkter för att göra ett sådant test (dvs slänga i lite extra boxar i en existerande bräda). En är att man helt enkelt vill prova två eller tre (eller fyra!) fenor. En annan är att man har en bräda som man tror skulle bli bättre (i någon viss mening) med lternativ fenbestyckning. För mig är det lite både och, men som sagt har det inte blivit av än. Dock körde jag under väldigt många år med tri-fin på min brädor (som bilden ovan, oftast 3st 12-14cm-fenor) och det hade sina speciella fördelar, men också sina speciella nackdelar. Överlag ser jag fenbestyckningen som en speciell detalj i shapen, varkn viktigare eller mindre viktig än någon annan detalj.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 13:43

    @benke. 420213 wrote:

    Skillnaden mellan prototypbyggmetoden och serie, är inte mycket mer än att man använder mindre material, dvs tidningsdravel “som att jämföra en F1 med en std bil” stämmer inte.

    Prototyperna är i alla fall relativt ofta designexperiment eller försedda med olika experimentella designkoncept som döms ut eller anses för svårhanterade för gemene man, och därför aldrig går i produktion. Tillverkare som inte experimenterar utvecklas inte.

  • benke-2

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 14:23

    Jo det är ju klart att vissa protyper inte funkar alls, känns som det borde vara mindre än 5%.
    Men dom tar nog inte med en sån bräda till Sylt. En prototyp är oftast minst lika lättseglad som en produktionsbräda.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 15:39

    @benke. 420270 wrote:

    Jo det är ju klart att vissa protyper inte funkar alls, känns som det borde vara mindre än 5%.
    Men dom tar nog inte med en sån bräda till Sylt. En prototyp är oftast minst lika lättseglad som en produktionsbräda.

    Det finns ett väldigt stort spann mellan “funkar inte alls” och “går att sätta i händerna på en genomsnittlig helgseglare”. Proffsen tillbringar oerhört mycket tid på vattnet och är väldigt vältränade och mycket som är lättseglat för dem kan vara rätt svårseglat för vanligt folk.

  • benke-2

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 00:13
    Rasmus_W;420282 wrote:
    Det finns ett väldigt stort spann mellan “funkar inte alls” och “går att sätta i händerna på en genomsnittlig helgseglare”. Proffsen tillbringar oerhört mycket tid på vattnet och är väldigt vältränade och mycket som är lättseglat för dem kan vara rätt svårseglat för vanligt folk.

    Å du!!!!jag vet ju att en custombräda är ju som en F1 bil, det står det ju i tidningen blabla..

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 00:28

    @benke. 420351 wrote:

    Å du!!!!jag vet ju att en custombräda är ju som en F1 bil, det står det ju i tidningen blabla..

    Klart. Jag har en själv. Och en proto…

  • jomensaatt

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 09:01

    Ja det var väldigt konservativt här i tråden.

    Det är flera custommärken som kör med twin- och framförallt trifin. Enligt utsago ska man få en mer slashig och svängig bräda som dessutom tar grymt med höjd på väg ut genom bryten. En nackdel är att toppfarten blir lite lägre. Vore hursomhaver kul att prova.

    Själv har jag varit otroligt sugen på att beställa en Witchcraftbräda med trifin. Ser onekerligen trevligt ut och verkar fungera kalas i vågor. Sen får man nog ha en singlefin om man ska bränna fram och tillbaks i bukten.

    Men jag tycker att det är många som borde öppna sina sinnen här. Inskränkthet är sällan något att föredra.

  • ola-h

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 10:18

    @JoMenSåAtt 420378 wrote:

    Själv har jag varit otroligt sugen på att beställa en Witchcraftbräda med trifin. Ser onekerligen trevligt ut och verkar fungera kalas i vågor. Sen får man nog ha en singlefin om man ska bränna fram och tillbaks i bukten.

    I senaste Boards (oktober) finns ett vågbrädestest där Witchcraft är med. “Udda men intressant” kan man nog sammanfatta utsagorna med. Witchcraft är dock inte bara (kanske inte ens huvudsakligen) udda på grund av sina tre fenor utan även resten av shapen har några verkligt speciella detaljer som egentligen inte har något att göra med att brädan har tre fenor.

    Jag hållar annars med om att en del är överdrivet konservativa, mn samtidigt är steget till att istället öerdrivet hypa ett koncept som twin fin inte stort. Problemet blir ofta att någon köper en bräda med (t ex) twin och tycker den är bra och sedan generaliserar att “twin är bra” istället för att inse att det är just den brädan som råkar vara bra (eller rättare sagt råkar passa seglaren i fråga).

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 16:01

    Klart det kommer komma produktionsbrädor med twinfin nästa år. Däremot tvivlar jag väldigt mycket på att alla brädmärken som har en eller flera teamseglare som kör med twin kommer ha en på programmet. Vollenweider har ju t.ex. uttryckligen sagt att han inte tror vanligt folk kan hantera det, så jag gissar att Tabou antagligen inte kommer ha nån twin 2008.

    Sen köper jag inte tänket “brädorna liknar produktionsbrädor, alltså kommer de snart vara i produktion”, som var upprinnelsen till tråden. Så länge jag kan minnas har tillverkarna försökt klistra på standardbrädornas grafik på teamseglarnas prototyper. Jag minns när Teriitehau seglade en “Bic Fun Rock” i slalomen i Bercy. Den Fun Rock som fanns i butik var en trög poly-bräda tänkt som första centerbordslösa bräda. Jag tror inte Teriitehaus bräda hade den shapen eller var i polyetylen.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 16:13

    Själv väntar jag fortfarande på att nån speedseglare ska börja labba med flera fenor för att kunna segla på vattenpölar som kitarna gör.

  • oldschool

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 20:41

    Sådär måttligt kul å klota i en vattenpöl i 40 knop!!!!! 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2007 vid 22:18

    Fast det är ju vad kitarna gör.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska det här bli ny standard på vågbrädorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.