Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skall börja (igen) och behöver hjälp

  • Skall börja (igen) och behöver hjälp

    Publicerad av fredde72 på 8 mars, 2012 vid 11:29

    Hejsan!

    Jag lärde mig grunderna kring 93-95 men har sedan dess inte stått på en bräda. Dock vill jag nu komma igång igen…;-) Längd 184, vikt dryga 80. Kommer mest att vara kring Karlstad och mest kanske bomstadbaden(sandstrand) i Vänern som kan ge 6-10ms S/SV ibland.

    Jag ser för mig att köpa ett begnagnat paket, budget max 8K.

    Vad skall jag köpa? Är inne på ett freeridepaket 120-140l, segel ca 5.5-6.5.

    Vad tror och tycker ni?

    Tacksam för hjälp!

    booman svarade 12 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 14:37

    Fredde – Om vi förutsätter att Du vill komma i gång på allvar och satsa lite tid på windsurfing så tor jag att en bra utgångspunkt kunde vara att hitta en lättvindsbräda. Då får Du tidigt många fina timmar på vattnet. Tycker Du sen att det är lika kul som 93-95 så kan Du efterhand komplettera med en mindre bräda. (I tråden om JP Superlightwind och Ultrasonic hittar Du en hel del uppfattningar kring lättvindsbrädor.) Tillverkarna har nu mer överlag börjat tillhandahålla riktigt breda brädor som planar vid 5-6 m/s men då krävs större segel än vad Du hade tänkt Dig. Du kan nu hitta brädor i den volym Du angav med bredd runt 80 cm. Som första segel till en lättvindsbräda kan 7- 8 kvm vara lämpligt med Din vikt.

  • bicless

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 22:25

    Hej

    Jag tycker som pelegrin ungefär

    Köp en bred bräda 70-80cm bred, perfekt för att plana i osäkra insjöförhållanden. Volymen inte så viktig som bredden.

    Köp ett större segel 7-9kvm, samma argument som för brädan

    Då får du mycket seglingstid och utvecklas snabbt, sen kan du komplettera med mindre prylar om du vill börja köpa hav/vågor etc mer i framtiden.

    Märket på brädan spelar inte stor roll, ta det du får bra deal på. Är den någolunda modern (från 2005 och framåt) så kommer det funka fint. 8000 borde räcka utan problem för att hitta ett beggat kitt utan skador. Du kan få nya kitt för ca 12-13.000.

  • booman

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 22:58

    Håller verkligen medföregående talare… Jag har ungefär samma mått och vikt som du…
    Jag kör nu på 116L och 7,5 segel som största, får mycket vattentid med den kombon…
    Och IMO så satsa på ett segel med ett par cambers… De har ett väldigt brett vindregister, seglade en hel del förra säsongen och använde endast en gång ett mindre segel… (insjö)

    Segel med Cambers, några exempel:
    Kör själv på detta: http://www.surfspot.se/mauisails-titan-gs-2011-freerace.html
    Men Salloft Cross Pro, Traction är fina segel liksom
    Neil Pryde V6, V8 mfl…

    Och som sägs, till 120-140l, gå inte på mindre än 7,0 om du bara ska ha ett segel till att börja med. Det är stor skillnad på hanterbarheten och vindregister på “dagens” segel vs -95…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skall börja (igen) och behöver hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.