• Publicerad av danielnilsson på 11 april, 2010 vid 18:24

    Tycker det är skamligt att de inom våran sport finns så arroganta människor
    som inte kan hjälpa till när man är nödställd ute på vattnet.
    Men tack Melker för hjälpen med draken tummen upp för dig

    Brädan ej funnen ligger förmodligen mellan färjestaden och beijershamn

    sailortrash svarade 8 år, 2 månader sedan 32 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • davids

    Medlem
    11 april, 2010 vid 18:30

    Var försiktig med att döma andra människor inom sporten för att vara “arroganta”
    och “ovilliga att hjälpa”. Har haft diskussionen många gånger i Australien, framförallt om Woodies offshore beach, om när/hur/var/och vad man bör/skall göra i olika situationer och vad utövaren själv kan/ska göra.. Det är inte alltid så glasklart eller självklart och du kan aldrig räkna med att folk kommer flygandes till din hjälp, i nån situation, utan måste kunna reda ut det själv. Alternativt dumpa gearen och rädda ditt liv.. Finns iaf inga hajar eller annat farligt i svenska vatten..

  • acemattias

    Medlem
    11 april, 2010 vid 18:48

    Är du nödställd, ropar och vinkar efter hjälp så är det skammligt ifall någon ser det och inte bryr sig!
    Är det däremot din utrustning som är “nödställd” så är det inte lika självklart att bli hjälpt då det kan vara riskabelt att tex rädda någons drake.

  • reklem

    Medlem
    11 april, 2010 vid 20:09

    Det är lugnt Daniel. Tråkigt med brädan, kan hända och händer även den bästa. Imorgon får du ge dig ut och leta om vädret tillåter. Den har säkert flutit i land.

    //melker

  • maackaan

    Medlem
    11 april, 2010 vid 20:34

    Vad var det som hände egentligen?

  • danielnilsson

    Medlem
    12 april, 2010 vid 05:25
    Reklem;605871 wrote:
    Det är lugnt Daniel. Tråkigt med brädan, kan hända och händer även den bästa. Imorgon får du ge dig ut och leta om vädret tillåter. Den har säkert flutit i land.

    //melker

    Vi var över sen med kikare gick från f-stan till beijershamn ca med vissa stopp där man inte kunde gå hittade ingenting ev om den har fastnat på något stengrund längre ut men det tror jag inte så som det blåste
    men men ska ringa försäkringsbolaget idag.
    Vad jag menar e när 2 till surfare e på vattnet går man inte bara in när man ser att någon annan bodydragar fram å tillbaka!

  • davids

    Medlem
    12 april, 2010 vid 08:37
    danielnilsson;605901 wrote:
    Vad jag menar e när 2 till surfare e på vattnet går man inte bara in när man ser att någon annan bodydragar fram å tillbaka!

    Håller inte riktigt med där… Har du kiten i luften och du faktiskt bodydraggar fram och tillbaka är du ju vid medvetande och du har kiten i luften alltså inte i nån nödsituation.. Finns inget som kräver att en kitare ska köra ut till en som bodydraggar och fråga om han behöver hjälp. Som jag nämnde innan, det är en individuell “sport” och man måste kunna klara sig själv och kan ALDRIG räkna med att nån ska “rädda” eller “hjälpa” dig. Som det låter är det nog inte många som hade åkt ut och kollat med dig, som sagt, draken i luften, du bodydraggar, det är normalt beteende och inte varningssignal på att nån håller på att dö/drunkna/skadat sig osv.. Dessutom är det inte säkert att han såg att du bodydraggar. Jag har vart ute massor med gånger med bara en annan på vattnet och gått in utan att “veta” var den andra kitaren är. Det är inte mitt ansvar att se till att han får in alla sin grejer och med sig hem. Vadå, skulle jag stanna och vänta tills han kommer upp då också så att han inte blir av med en bräda.. Funkar inte så…

    Hade du behövt riktigt hjälp/räddning hade du fått ropa på hjälp och vifta med armarna.. Annars är du on your own brother..

  • martent

    Medlem
    12 april, 2010 vid 09:35

    Ölandstokar!!!

  • langens_kite

    Medlem
    12 april, 2010 vid 10:08
    Davids;605917 wrote:
    Håller inte riktigt med där… Har du kiten i luften och du faktiskt bodydraggar fram och tillbaka är du ju vid medvetande och du har kiten i luften alltså inte i nån nödsituation.. Finns inget som kräver att en kitare ska köra ut till en som bodydraggar och fråga om han behöver hjälp. Som jag nämnde innan, det är en individuell “sport” och man måste kunna klara sig själv och kan ALDRIG räkna med att nån ska “rädda” eller “hjälpa” dig. Som det låter är det nog inte många som hade åkt ut och kollat med dig, som sagt, draken i luften, du bodydraggar, det är normalt beteende och inte varningssignal på att nån håller på att dö/drunkna/skadat sig osv.. Dessutom är det inte säkert att han såg att du bodydraggar. Jag har vart ute massor med gånger med bara en annan på vattnet och gått in utan att “veta” var den andra kitaren är. Det är inte mitt ansvar att se till att han får in alla sin grejer och med sig hem. Vadå, skulle jag stanna och vänta tills han kommer upp då också så att han inte blir av med en bräda.. Funkar inte så…

    Hade du behövt riktigt hjälp/räddning hade du fått ropa på hjälp och vifta med armarna.. Annars är du on your own brother..

    Tragisk inställning hoppas att du är ensam om den.
    Brukar vara ganska lätt att se om någon har problem eller inte, även när de bodydraggar.
    Här uppe i norr tror jag att ALLA räknar med hjälp från ALLA och även får det.

  • appelqvist

    Medlem
    12 april, 2010 vid 10:19

    Din första post låter ju betydligt mer nödställd än vad du senare skriver. Har du kiten uppe och bodydraggar är du rätt så säker.

    Jag tappade själv luften i min kite i frånlandsvind på djupt vatten i Klagshamn förra lördagen. Då var jag glad att en annan surfare räddade min bräda och höll koll på mig medan jag simmade in kiten. Gick iland 25 meter innan uddens slut. Hade jag missat den skulle jag fått släppa kiten till danskarna.

  • sj0gren

    Medlem
    12 april, 2010 vid 10:19

    Alla borde vara uppmärksamma på vad som händer ute på vattnet, ta hänsyn etc; dels för ens egen- och andras skull.

    Behöver man hjälp bör man som sagt försöka meddela andra, om de i sin tur struntar i rop på hjälp är det riktigt dåligt.

  • roland

    Medlem
    12 april, 2010 vid 10:37

    Bara att damma av den gamle….
    sköt dig själv skit i andra
    detta forum borde läggas ner med

  • petting_4

    Medlem
    12 april, 2010 vid 11:02

    Håller faktiskt med Davids, de ända gångerna jag verkligen behövt hjälp tex. draken krånglar i frånlandsvind osv. har jag på nåt sätt signalerat om det och fått hjälp! I värsta fall är det faktiskt bara o offra utrustningen o rädda sig själv.
    Ser någon att en annan verkligen är nödställd så tvekar nog inte så värst många skulle jag tro.

  • sourra

    Medlem
    12 april, 2010 vid 11:05

    Det behöver ju inte vara arrogans som ligger bakom att övriga surfare inte rusar till undsättning när man bodydraggar och inte ser ut att ha några problem annat än att man letar efter brädan (det hör ju till vardagen för alla som inte kör boots). Visst fan är det frustrerande att ligga där och dra utan att få hjälp när man vill ha det men så är det ibland och jag tror de flesta har varit med om det. Det är bara att signalera tydligt och hoppas på det bästa, alternativt snabba sig in och låna en bräda och ge sig ut på jakt igen.

  • petting_4

    Medlem
    12 april, 2010 vid 11:16

    Jag håller faktiskt med Davids. De ända gångerna jag har behövt hjälp tex. när draken krånglar i frånlandsvind osv har jag signalerat på något vis och fått hjälp.
    I värsta fall får man faktiskt ofra utrustningen o rädda sig själv.
    Det finns ju faktiskt tecken för av vara i nöd, använd dessa och jag tror inte att så många tvekar att komma till undsättning.

  • georgi

    Medlem
    12 april, 2010 vid 11:16

    Det är inte så jäkla svårt att hjälpa någon, eller?

    Denna sporten är fylld av risker och genom att hjälpa varandra kan vi hålla dem nere.

    För mig är det en självklarhet att hjälpa någon som verkar ligga illa till. En dag är det du själv som behöver hjälp…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.