• neven

    Medlem
    12 april, 2010 vid 12:07

    Självklart hjälper man till om man kan och man noterar att någon behöver hjälp.

    Men sen är det faktiskt så att bara för att man bodydraggar så är man väl inte i nöd. Ibland tar det ju ett tag att komma till brädan. Är man i nöd och man vill ha hjälp så får man se till att markera detta tydligt igenom att vifta med händerna. Jag tycker inte att man skall förvänta sig att folk skall åka runt och fråga alla som draggar om de har problem eller inte. Nu vet jag inte hur det såg ut i just det här fallet men jag väljer att tycka till iaf 🙂

    Angående just woodies i perth så fick jag själv erfara sist vad som händer när vinden dör på ett frånlandsvindsställe och jag drev iväg. Ingen kunde ju så klart hjälpa mig eftersom det var lika kass vind för alla. Till slut började vifta med händerna och då kom det en lite gummibåt och plockade upp mig och körde tillbaka mig. 🙂 Annars var det ett par kites som flög iväg ibland (pajjade leasher t.ex) men då var det alltid folk som åkte ut och hämtade dom om det gick.

  • rydstrom

    Medlem
    12 april, 2010 vid 12:14

    jag håller delvis med davids och sourra… jag hjälpte till att rädda en drake en gång, det var sjukt nära att det slutade med att jag släpades över ett skär. Leta och hämta en bräda har jag gjort många gånger, men det är för att jag har hittat dom flytande och sett nån bodydragande längre in. Men det är inte lätt… själv har jag gått 3 km i 13 m/s i mars i våtis för att leta efter min tappade bräda.

    man lär sig på sånt. men det medför alltid en risk att rädda någons utrustning. och jag skulle aldrig tveka att hjälpa någon som verkligen är nödställd. vilket inte att tappa brädan är.

  • beachpojken

    Medlem
    12 april, 2010 vid 12:59

    Måste också höja en varningens tecken!
    Är det frånlandsvind eller tveksamma förhållanden och man har lagt sin kite i vattnet så är ju frågan om andra ska sätta sig i samma farliga situation för att rädda sig. Då har man plötsligt två nödställda.

  • skanepaul

    Medlem
    12 april, 2010 vid 14:59

    Hur länge bodydraggade du egentligen??

    Bodydraggar någon en längre tid och jag uppmärksammar det så kan man väl köra ner och göra en koll, men så länge kiten är i luften så känns det lugnt, då måste du signalera att du vill ha hjälp.

    Men förklara gärna hela situationen lite mer ingående!

  • sportentusiast

    Medlem
    13 april, 2010 vid 07:17

    Hej Daniel,

    Väldigt trist att du tappade din bräda men förhoppningsvis så hittar du den igen.

    Jag har full förståelse för att du blir besviken/arg när du tappar brädan och inte tycker du får hjälp. Även om jag själv inte var där så är det ju en väldigt liten grupp här som kör och ryktet spred sig snabbt om din förlorade bräda. Det var dock ingen som uppfattade att du var i nöd. Med tanke på kylan och att det var lite dimmigt så kan man inte räkna med att folk ska ge sig ut enkom för att leta efter brädan. Märk väl att det var 4 i vattnet och mellan -11 till -13 grader i luften inberäknat kylan från vinden.

    Jag VET att de här personerna ställer upp till 101% om det är nöd eller uppfattas som nöd. Har både sett och själv fått hjälp exv när min kite inverterade i Klittmöller och jag flöt iväg i vågorna och dessutom fick släppa kiten. Hade de uppfattat det som att du som person varit i nöd hade du fått assistans och hade det varit lite varmare så hade du också fått hjälp med att leta efter brädan.

    Vi syns på vattnet (när det blir lite varmare i luften…)!

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • larssa

    Medlem
    13 april, 2010 vid 07:33

    Ser man nån som har problem att få tag i brädan så hjälper man ju till, men det e inte så att man åker runt o kollar alla som ligger o bodydraggar om det inte e nöd. Ett bra tips för att slippa bli av med brädor e att lära sig ta höjd när du bodydraggar. Jävligt tråkigt att träna på, men det kan det vara värt.

  • hydrolift

    Medlem
    13 april, 2010 vid 07:58

    Cykelslang rekommenderas för att minimera risken att tappa brädan!

  • davids

    Medlem
    13 april, 2010 vid 08:11
    Sportentusiast;606122 wrote:
    Hej Daniel,

    Väldigt trist att du tappade din bräda men förhoppningsvis så hittar du den igen.

    Jag har full förståelse för att du blir besviken/arg när du tappar brädan och inte tycker du får hjälp. Även om jag själv inte var där så är det ju en väldigt liten grupp här som kör och ryktet spred sig snabbt om din förlorade bräda. Det var dock ingen som uppfattade att du var i nöd. Med tanke på kylan och att det var lite dimmigt så kan man inte räkna med att folk ska ge sig ut enkom för att leta efter brädan. Märk väl att det var 4 i vattnet och mellan -11 till -13 grader i luften inberäknat kylan från vinden.

    Jag VET att de här personerna ställer upp till 101% om det är nöd eller uppfattas som nöd. Har både sett och själv fått hjälp exv när min kite inverterade i Klittmöller och jag flöt iväg i vågorna och dessutom fick släppa kiten. Hade de uppfattat det som att du som person varit i nöd hade du fått assistans och hade det varit lite varmare så hade du också fått hjälp med att leta efter brädan.

    Vi syns på vattnet (när det blir lite varmare i luften…)!

    Hälsningar

    Bengt-Erik

    wooooord… Tappar man en bräda eller pajjar något annat är det verkligen inte lönt att komma på Steffo och gnälla på att ingen “räddade” eller hjälpte en.. Man måste kunna lösa sin situation själv, i alla lägen. Är det nöd kan man HOPPAS, inte räkna med, att få hjälp, om där ens är någon annan på vattnet..

  • bladesurfer

    Medlem
    13 april, 2010 vid 16:00

    Med tanke på vinden (12-19m/s), dimman och det kalla vattnet så kändes det inte helt säkert att sticka ut igen. Jag var dessutom helt slut efter ha surfat i 1.1/2h. Såg inte att du låg vattnet och dragga fören jag stod uppe land. Jag har räddat både brädor drakar och surfare fler tillfällen än vad jag kan komma ihåg. Hade det varit bättre förhållanden så hade jag självklart stuckit ut igen. Nu var det extremt ,12-19m/s!
    Sen var det svårt att se vad hände .
    Så länge draken är i luften så antar man att det är ok.
    Har själv tappart bort 2st brädor och dessutom i bra förhållanden med sol värme och lagom med vind.
    Som sagt det händer även den bästa. Nu ska det blåsa nordligt ett tag fram över så brädan borde ligga still i några dagar. Kan låna ut en lättvindsbräda om du vill ut och spana. Syns på vattnet ,för hoppningsviss med bräda. /Patrik

  • danielnilsson

    Medlem
    13 april, 2010 vid 18:49
    Bladesurfer;606206 wrote:
    Med tanke på vinden (12-19m/s), dimman och det kalla vattnet så kändes det inte helt säkert att sticka ut igen. Jag var dessutom helt slut efter ha surfat i 1.1/2h. Såg inte att du låg vattnet och dragga fören jag stod uppe land. Jag har räddat både brädor drakar och surfare fler tillfällen än vad jag kan komma ihåg. Hade det varit bättre förhållanden så hade jag självklart stuckit ut igen. Nu var det extremt ,12-19m/s!
    Sen var det svårt att se vad hände .
    Så länge draken är i luften så antar man att det är ok.
    Har själv tappart bort 2st brädor och dessutom i bra förhållanden med sol värme och lagom med vind.
    Som sagt det händer även den bästa. Nu ska det blåsa nordligt ett tag fram över så brädan borde ligga still i några dagar. Kan låna ut en lättvindsbräda om du vill ut och spana. Syns på vattnet ,för hoppningsviss med bräda. /Patrik

    Sant antar att man var mest frustrerad över sittuationen
    Lånar en liten båt i helgen men tack endå kanske om någon
    vänlig skäl ville köra min bil från fstan till haga typ sjösätter den
    i fstan iallafall

  • pepa

    Medlem
    13 april, 2010 vid 18:53

    Boooooootiöicious baby yea!

  • windyboy

    Medlem
    13 april, 2010 vid 20:16

    Vinden dog vid crosshore för mig en gång. Fick simma in med kiten och brädan. Det är en del av sporten. Självklart hjälper man till om man kan men det är ingen självklarhet. Jag kör bara om jag vet att jag klarar mig själ eller jag har en polare i vattnet som kan hjälpa till men jag räknat inte med nån random dude som är ute.

  • gurra_g

    Medlem
    13 april, 2010 vid 20:32

    Klart att man hjälper till om man ser att någon behöver det! Gäller o ha ett öga på varandra på vattnet, sunt förnuft! Kan gå riktigt fel väldigt snabbt!
    Hade jag sätt någon bodydragga ovanligt länge hade jag åkt förbi o kollat in läget. Sen var det kanske inte så tydligt att du ville ha hjälp, vad vet jag.

  • andersr

    Medlem
    14 april, 2010 vid 06:16

    Ring kustbevakningen, de har kanske fiskat upp den.

  • skotten

    Medlem
    14 april, 2010 vid 07:32

    dont be too bummed out dude : ) you are ok, and thats the main thing : )

    There is the other side as well, people cannot assume they will get help. In Habo it gets crazy in the summer and its one of the best surfspots simply because there is no shortage of help, the Habolocals are always there, the KITE.SE guys are almost always there and everyone can spot who the people to watch out for are straight away. But.. it wasnt so Long ago that JohanW jumped on to help a guy getting lofted and while trying to save his ass broke both his wrists in return for his act of kindness.

    I know that today all of the above guys would not hesitate to help if its not too dangerous, but heck, there has to be a limit to what is safe to do. If you head to a spot without mates, its only GOOD MANNERS to say hello to the other people that may be potentially saving your ass and let them know you may need help or even if its just cold and there are only 2 on the water, just say “hey dude, I got your back if you have mine?”

    Swedish people need to hug more : ) spread the surferlove and get your ass saved : )

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.