Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan slalom- och formulabrädor

  • Skillnad mellan slalom- och formulabrädor

    Publicerad av farbror_j på 7 augusti, 2007 vid 19:03

    Slalombrädor och formulabrädor har, vad jag förstått, samma tanke – att ge seglaren en skön fartupplevelse.

    De är dock helt olika i utseendet, hur kan man beskriva dess seglingsegenskaper lätt, mellan och hård vind samt lugn, krabb och vågig sjö? Jag har sett duktiga seglare gippa utan problem med bägge sorterna, men hur är det för oss som är halvdana seglare, hur är seglingsegenskaperna?

    Nyfiken!

    //Jörgen

    rasmus_w svarade 16 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 19:26

    Formula handlar väldigt mycket om VMG och lätta vindar som jag upplever det (inte helt sant i år om man tittar på tävlingarna men ändå..), dvs man går antingen väldigt högt eller lågt mot vinden. Fördelen är att man kan ta sig någonstans och inte bara köra fram och tillbaka sin lilla vik. Det är stora segel men konstigt nog så håller man dessa väldigt länge (mha brädans bredd bla), det är bara om det är mycket vågor som det kan bli problem.

    Slalom handlar mer om ren fart vid vinklar kring halvind, blir lite mera att man kämpar för att höjda åt ena hållet så att man sedan kan få en go snabb slör tillbaka. Blir alltså ganska mycket fram och tillbaka segling…

    Tycker faktiskt att en formula med ett segel kring 10 kvadrat är ett riktigt bra allt i allo kit, man kan då segla i planing i vindar på ca 6-10 m/s, vilket det ju är väldigt ofta när SMHI lovat 10 m/s 😉

    Slalom tycker jag inte blir riktigt skoj förrän man har bra drag i ett 6.7 dvs över 10m/s…

  • farbror_j

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 19:44

    @The_Novice 403584 wrote:

    Formula handlar väldigt mycket om VMG och lätta vindar som jag upplever det (inte helt sant i år om man tittar på tävlingarna men ändå..), dvs man går antingen väldigt högt eller lågt mot vinden. Fördelen är att man kan ta sig någonstans och inte bara köra fram och tillbaka sin lilla vik. Det är stora segel men konstigt nog så håller man dessa väldigt länge (mha brädans bredd bla), det är bara om det är mycket vågor som det kan bli problem.

    Slalom handlar mer om ren fart vid vinklar kring halvind, blir lite mera att man kämpar för att höjda åt ena hållet så att man sedan kan få en go snabb slör tillbaka. Blir alltså ganska mycket fram och tillbaka segling…

    Tycker faktiskt att en formula med ett segel kring 10 kvadrat är ett riktigt bra allt i allo kit, man kan då segla i planing i vindar på ca 6-10 m/s, vilket det ju är väldigt ofta när SMHI lovat 10 m/s 😉

    Slalom tycker jag inte blir riktigt skoj förrän man har bra drag i ett 6.7 dvs över 10m/s…

    VMG? Förklara gärna förkortningen!

    10 kvadrat och 10 m/s låter som en fartfylld kombination! “Måste” man komma upp i stora segel för att kunna köra dessa brädor eller fungerar de även med mindre segel, typ 6-7 kvadrat när det brallar i lite? “Tål” brädorna lite hårdare vind?

    Hur fungerar brädorna i lite sjö – med, mot och sidsjö? Jag har en lättvindsbräda idag som jag plockar fram soliga sommardagar. Den är 270 * 80 och jag upplever den väldigt stampig och svårhanterlig när det börjar bli vågor kring 60-70 cm. Motsjö är inte speciellt kul…, medsjö är ok och sidsjö ger sjösjuka ;-). Måtten är dock inte allt för långt från formulabrädornas, även om de har en mer kvadratisk yta, när jag ser formulaseglare inser jag att, förutom ren överlägsenhet i kompetens, det nog ligger en del också i materialet 😛

    En hel del frågor, jag hoppas någon orkar hjälpa till att fortsätta förtydliga vad det är för typ av brädor.

    //Jörgen

  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 19:56

    VMG står för Velocity-Made-Good (eller ngt liknande) och är ett mått på hur fort man färdas mot vindögat/kryssmärket, högst VMG kommer upp först till märket (på halvind så är alltså VMG=0, oberoende av farten rakt fram).

    Seglar man formulan på rätt sätt så går brädan “högre” i vattnet än vad en stor freeride bräda gör och man touchar bara vågtopparna.

    Här finns en jättebra guide; http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40129

    skriven av regerande Nordiska Mästaren i lättviktklassen, (det blev ingen lättviktklass i år av någon obegriplig andledning)

  • rasmus_w

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 22:38

    @Farbror_J 403592 wrote:

    10 kvadrat och 10 m/s låter som en fartfylld kombination! “Måste” man komma upp i stora segel för att kunna köra dessa brädor eller fungerar de även med mindre segel, typ 6-7 kvadrat när det brallar i lite? “Tål” brädorna lite hårdare vind?

    Hur fungerar brädorna i lite sjö – med, mot och sidsjö? Jag har en lättvindsbräda idag som jag plockar fram soliga sommardagar. Den är 270 * 80 och jag upplever den väldigt stampig och svårhanterlig när det börjar bli vågor kring 60-70 cm. Motsjö är inte speciellt kul…, medsjö är ok och sidsjö ger sjösjuka ;-).

    I princip måste man ha stora segel på en formula. Man står väldigt långt från brädans mittlinje och det ger väldigt mycket hävstångseffekt som hjälper en hålla det stora seglet. Dessutom behövs det stora seglet och dess tyngd för att hålla ner brädan på vattnet. Det kanske går att segla en formula med 6-7 kvadrat men brädan kommer bli väldigt lynnig och flyga och fara åt alla håll.

    10 kvadrat låter mycket men formulasegel är grymt stabila, även på min 75 cm breda freeride är 10 kvadrat fullt hanterbart i 10 m/s. Läskigt, men fullt hanterbart. Största nackdelen som jag ser det är att när man upplevt det seglet i 8-9 m/s så känns det lite “tamt” i 6 m/s trots att brädan planar för fullt.

    Jag har en känsla av att en del av dina problem med stampighet kan bero på att du kör brädan med segel som är i minsta laget, en 80 cm bred bräda tror jag inte jag skulle köra mycket mindre än 8 kvadrat på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan slalom- och formulabrädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.