Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SL7 vs SO7 vs SR-6b

  • SL7 vs SO7 vs SR-6b

    Publicerad av larsd på 3 juni, 2007 vid 21:20

    Någon med erfarenhet från Select SL7 & SO7 respektive G-sport SR-6b i storlek 30 – 31 cm. Har en SR-6b i stl 34 cm och tycker den är Ok, men litar inte riktigt på den mtp spin-out.

    tobhed svarade 16 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • tobhed

    Medlem
    3 juni, 2007 vid 21:53
    LarsD;388145 wrote:
    Någon med erfarenhet från Select SL7 & SO7 respektive G-sport SR-6b i storlek 30 – 31 cm. Har en SR-6b i stl 34 cm och tycker den är Ok, men litar inte riktigt på den mtp spin-out.

    Varför litar du inte på den Lars, jag kör den i både storlek 32 & 28 och jag kan knappt komma på att jag har fått Spinout en enda gång (vilket jag däremot får med Select fenorna…). SR-6b har ju dessutom ett grymt lyft som känns riktigt bra – vad kör du för storlek på bräda/segel till din 34a?

  • larsd

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 05:21

    Jag kör Sonic 100 med TR-1 7,0 till 34:an. Jag har G10-versionen som fortfarande är “brandad” Curtis. Den släpper helt enkelt ganska oprovocerat ibland, men kanske värt att ge SR-6b en chans till då alla snackar så gott om dem. Ska ha 30 – 31:an till RS6 6,2 respektive fullt ös med 7,0

  • getwet

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 05:51

    Det troliga är att det inte är fenan som är problemet.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 05:55

    En till som håller med tobhed. Litar mycket mindre på Select (testat Slam, Speed, och Evo 04-06) än SR-6b.

    Tänker nog köpa på mig några SR-6b. Någon som vet var man får tag på dem? Verkar som om vindsurfing.se slutat med dem. Andra förslag på fenor med liknande stuk? Var köper man dem?

  • jester

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 07:29

    SP säljer G-Sport (fd Curtis). Tycker dock att Selectfenorna fungerar bra dom med, och är inte mer spin-out benägna än ex sr6b… Grejen är att det är bättre finish på G-sport och en del andra märken. Finns dock fenor som säljs med betydligt sämre finish än select (läs Lessacher… :D)

  • larsd

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 10:00

    Hmm, får bli en SR-6b. Ska se till att köpa CNC-fräst modell denna gång så att man är säker på att det är rätt profil.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 13:07

    @getwet 388174 wrote:

    Det troliga är att det inte är fenan som är problemet.

    Iofs, även om fenan inte är problemet så kan det vara vettigt att byta den. nackdelen med den filosofin är att det kostar pengar såklart, men man kan få spinout för att man tror sig ha spinoutproblem och om man då tror att en ny fena löser problemet så kanske den gör det.

    Men som sagt, det kostar pengar att tänka så. Speciellt om man sen får för sig att det är de nya Stealth-seglen som orsakar problemet. 🙂

  • oscar

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:04

    Exakt hur mycket måste jag tro på att få spinout för att verkligen få spinout? Måste jag blunda och visualisera medans jag kör eller räcker det att jag står på stranden innan surfet och tänker “nu jävlar har jag spinout problem”?

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:38

    Bra fråga. Antagligen så mycket att du börjar segla veligt och defensivt på det där viset som leder till ojämn belastning på fenan.

    Har inte testat några visualieringsövningar i frågan. Kanske vore skoj. Hmma, hmma, idag är jag skitskraj, inget kommer funka, hela trimmet kommer kännas fel. Bäst att inte skota in för mycket när jag seglar, för annars får jag säkert spinout.

    Jofan. Det måste testas nån gång.

  • supasonic

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:55

    Min erfarenhet är att det framförallt beror på brädan och hur aktern är formad, inte fenan. Givetvis handlar det om att ha rätt fenstorlek, men det är mer intressant att jämföra olika brädor än olika fenor när det gäller spinout.

    Det hänger ännu mer på hur man står på brädan och hur mycket tryck man lägger på bakfoten i förhållande till hastigheten samt hur benägen man är att få ner aktern i vattnet. Spinouten utgörs ju av luft som hittar fenbasen och sugs in längs brädans botten.

    .s

  • tbsurf

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:18

    @LarsD 388145 wrote:

    Någon med erfarenhet från Select SL7 & SO7 respektive G-sport SR-6b i storlek 30 – 31 cm. Har en SR-6b i stl 34 cm och tycker den är Ok, men litar inte riktigt på den mtp spin-out.

    s07 är riktigt fina kvalitets fenor…..går inte att jämföra dom med evo/viper/slam mm

  • surfan

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:22

    vad är priset?

  • tbsurf

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:28

    @surfan 388347 wrote:

    vad är priset?

    elite s07 finns här http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=21&pid=253

  • rasmus_w

    Medlem
    5 juni, 2007 vid 00:05

    @Supasonic 388315 wrote:

    Det hänger ännu mer på hur man står på brädan och hur mycket tryck man lägger på bakfoten i förhållande till hastigheten samt hur benägen man är att få ner aktern i vattnet. Spinouten utgörs ju av luft som hittar fenbasen och sugs in längs brädans botten.

    Det finns ju i princip tre varianter på spinout: Stall, ventilation och kavitation. Spinout i låg fart, när man pressar hårt som fan fast farten inte räcker för det är ju stall. När man skumpar i chop och klantar sig är det ventilation.

    Kavitation är om jag har förstått det lite kontroversiellt. Vissa hävdar att vindsurfingfenor knappast kaviterar förrän en bit över 50 knop, alltså har ingen vindsurfare hittills upplevt kavitation. Andra påstår att det visst händer.

    Sen kan man stalla om man chockbelastar i hög fart, har jag för mig, men jag är osäker, oftast är en våg inblandad och det sugs ner luft, så det är kanske ventilation.

    Vad säger ni? Är alla högfartsspinouter ventilation eller stallar man ibland fast man seglar så fort som ni gör? Råkar man ut för kavitation? Kan man märka skillnaden mellan spinouttyperna eller inte och är det intressanta att veta vad det är eller inte?

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 juni, 2007 vid 17:39

    Unna er “riktiga” fenor boys!!

    En tectonics eller vector kostar typ 1400 ink frakt från maui å då får man en
    fena som är i en helt annan division!

    Ingen vill väl sitta å ålderdomshemmet å känna att “fan jag skulle inte
    snålat in sådär å köpt B fenor när jag kunde haft det bästa som går att få för bara lite lite pengar till”

    MVH

    Hankloose

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SL7 vs SO7 vs SR-6b

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.