Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Släng ut Patricolt från Steffo

  • matthias

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 20:45

    Som sagt, dom funkar säkert. Men de beter sig inte önskvärt vid extrem påfrestning (kollapsar, tappar profilen). Jag är ganska övertygad om att det behövs någon form av “skelett” för att en kite ska kunna prestera maximalt.
    Att bows lider lite av samma kraftöverföringsproblem är inget nytt. T ex, vid ett vanligt pop: De accelererar mycket precis i inledingsfasen och ger med rätt teknik ett pop som vilken annan kite som helst men sen dör kraften ut och de blir inte lika följsamma som en c-kite och då blir det också väldigt svårt att känna vart kiten är under hoppet. Gör man t ex en låg handle pass blir det dock inte lika mycket drag i överlämningen med en bow/foil men å andra sidan blir överlämningen och hela stabiliteten i tricket mer chansartat. Vad gäller SLEs har jag ingen aning om hur kraftöverföringen fungerar.

  • stebe

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 21:47

    @Guran 356889 wrote:

    jag har också några idolpics från förra nyår…… men dom läggs bara upp på beställning

    Jag beställer älskogsbilderna på B1 o HugeO, både förspelet och slutscenen

  • hbgsurfer

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 23:37

    Hej

    Nu tycker jag att vi har ett bra samtal på den här tråden!!

    Tack Mattias!!

  • nic

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 01:03

    @Matthias 357038 wrote:

    Som sagt, dom funkar säkert. Men de beter sig inte önskvärt vid extrem påfrestning (kollapsar, tappar profilen). Jag är ganska övertygad om att det behövs någon form av “skelett” för att en kite ska kunna prestera maximalt.
    Att bows lider lite av samma kraftöverföringsproblem är inget nytt. T ex, vid ett vanligt pop: De accelererar mycket precis i inledingsfasen och ger med rätt teknik ett pop som vilken annan kite som helst men sen dör kraften ut och de blir inte lika följsamma som en c-kite och då blir det också väldigt svårt att känna vart kiten är under hoppet. Gör man t ex en låg handle pass blir det dock inte lika mycket drag i överlämningen med en bow/foil men å andra sidan blir överlämningen och hela stabiliteten i tricket mer chansartat. Vad gäller SLEs har jag ingen aning om hur kraftöverföringen fungerar.

    Kul med teorier men denna är osannolik. En foil tappar inte profilen för det lilla draget som ett kitehopp innebär. Ozone testar sina flygskärmar i många G och i en flygmanöver kan man komma upp i 3g ganska lätt. Konstruktion och material är samma lr liknande som i snökitarna. Skärmen deformeras naturligtvis inte. Faktiskt ingenting jämfört med en 4-linors c-kite som blir mycket mer U-formad under drag.

    (Sen så är det ingen som vet skillnaden mellan SLE och Bow. Det är bara olika namn för samma sak å jag antar att det har nåt med patent att göra men du kanske menar hybrid? Dvs utan bowbridles.)

    nic

  • davids

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 04:21

    @SkånePaul 356989 wrote:

    Vad är meningen med att bara åka fakie (baklänges på skidor för er som inte vet, på så kallade twintips, en skida som är uppböjd även bak)?

    Visst, åka fakie in i hopp och landa fakie är ju grejen med att dem kom till men bara fakie det är ju löjligt eller har jag missat något, sen att det kan beskriva hur duktig man är, är ju en annan sak, kanske bara det du ville komma fram till?

    Ja som sagt du vet inte så mycket så jag låter det vara

    Kasimir, helt sant, man kan kröka arlset av sig och ändå dra upp på morgonen och spöa skiten ur alla freeriders i pudret..

  • milkman

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 08:22

    @nic 357056 wrote:

    (Sen så är det ingen som vet skillnaden mellan SLE och Bow. Det är bara olika namn för samma sak å jag antar att det har nåt med patent att göra men du kanske menar hybrid? Dvs utan bowbridles.)

    nic

    Rätt rejält OT men så här måste det ju ligga till?

    -En bowkite har svept bakkant, fyra linor med bridels (och block).
    -Att jämföra med en C-kite som har en rak bakkant, inga bridles (inga block).
    -Hybrider verkar vara är allt som inte passar in i ovan (kan altså ha 4 eller 5 linor, block eller inte, mer eller mindre svept bakkant osv, bara den inte passar in på bow eller C-kite så).
    -En SLE borde vara samma som en platt kite (och innefattar både hybrider och Bow?)

    Men jag har sett massor med nya termer på kiter på sistone. Till exempel Instinctens design som egentligen heter “NEW” (Naturaly Ewolving Wing). Men namnet kvittar, akronymer är för dom som köper teknik helre än känsa. Den känns och körs den som en C-kite men har depower som en bow men är altså varken eller. Borde den beskrivas som en platt C-kite då?

  • stebe

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 08:58

    SLE-kite “Supported Leading Edge” är en tubekite med bridlesystem.

    En bow-kite är således också en SLE-kite.

  • skanepaul

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 09:21

    @Davids 357059 wrote:

    Ja som sagt du vet inte så mycket så jag låter det vara

    Kasimir, helt sant, man kan kröka arlset av sig och ändå dra upp på morgonen och spöa skiten ur alla freeriders i pudret..

    Haha, jag började åka skidor 1983 och jag köpte mina första 1080 2000 och har åkt frekvent sen dess på twintips + 3 säsonger i sälen och säljer skidor som jobb…

    Jag ville inte vara otrevlig alls om det lät så? Bara undrade vad du menade med mest åka fakie? 🙂 Gissar att du menar att du mest håller till i parkerna?

  • haze

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:26

    Davids: Eller på Brevent och solar. Puder+Davids=Möjligt??? Har du verkligen någon gång åkt puder? 😉 Själv så man 20 cm fräsch puder i går och det toksnöar nu igen..

    Sen är ju fakie faktiskt gay att åka!!! 😉

    Kasimir: Klart man kröka och åka. Men fanne mig roligare att åka om man inte är bakis..

    //H

  • cortex

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:55

    @Matthias 357038 wrote:

    Som sagt, dom funkar säkert. Men de beter sig inte önskvärt vid extrem påfrestning (kollapsar, tappar profilen). Jag är ganska övertygad om att det behövs någon form av “skelett” för att en kite ska kunna prestera maximalt.
    Att bows lider lite av samma kraftöverföringsproblem är inget nytt. T ex, vid ett vanligt pop: De accelererar mycket precis i inledingsfasen och ger med rätt teknik ett pop som vilken annan kite som helst men sen dör kraften ut och de blir inte lika följsamma som en c-kite och då blir det också väldigt svårt att känna vart kiten är under hoppet. Gör man t ex en låg handle pass blir det dock inte lika mycket drag i överlämningen med en bow/foil men å andra sidan blir överlämningen och hela stabiliteten i tricket mer chansartat. Vad gäller SLEs har jag ingen aning om hur kraftöverföringen fungerar.

    Nu har iofs flera andra svarat på dina inlägg (för övrigt är de väldigt bra inlägg, kul att se från dig). Som Nic skrev så tappar inte en modern foil profilen vid “extrem påfrestning”. Uppbyggnaden internt på en modern foil är tämligen komplex. För de som är intresserade kan jag gå närmare in på det om det önskas. Men i kort form kan man säga att när en foil har belastning på sina bridlar/interna struktur så håller vingen formen extremt bra, bättre än en obridlad kite.

    Sedan är det nog fler med mig som undrar hur du kan komma fram till åsikten ovan om du “har sett ungefär fem foilkites live under mina år på vannet”??? Det rimmar ju dåligt med att du i så fall har koll på hur de uppför sig.

    När det gäller just P3’an så är det en utmärkt Freestylekite. Fråga Sebastian Bubmann. Han är (som du säkert vet) en jäkligt vass åkare och vann Tyska mästerskapen med P3’an i sommras.

    Å angående kamikazes: “HER SKA DET FAEN INTE TESTAS NOGON FOILS!”…
    Nä, det är nog lika bra att du låter bli. Bridlarna kan trassla så förbannat i alla trädgrenarna… (för jag antar att du inte har klättrat ner från trädtopparna ännu, det där med att gå på marken är ju bara ännu ett sådant där nytt påfund man kan vara utan). 😀

    /Kaj(Tech)

  • biorno

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 12:21

    @Matthias 357038 wrote:

    Som sagt, dom funkar säkert. Men de beter sig inte önskvärt vid extrem påfrestning (kollapsar, tappar profilen). Jag är ganska övertygad om att det behövs någon form av “skelett” för att en kite ska kunna prestera maximalt.
    Att bows lider lite av samma kraftöverföringsproblem är inget nytt. T ex, vid ett vanligt pop: De accelererar mycket precis i inledingsfasen och ger med rätt teknik ett pop som vilken annan kite som helst men sen dör kraften ut och de blir inte lika följsamma som en c-kite och då blir det också väldigt svårt att känna vart kiten är under hoppet. Gör man t ex en låg handle pass blir det dock inte lika mycket drag i överlämningen med en bow/foil men å andra sidan blir överlämningen och hela stabiliteten i tricket mer chansartat. Vad gäller SLEs har jag ingen aning om hur kraftöverföringen fungerar.

    Har du testat nån Waroo PRO? Vet att du testade -06 Waroon, men PRO’n är helt annorlunda, kostar visserligen mer, men vilken drake, helt fantastisk.

  • matthias

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 17:05

    Faktum är som sagt att jag inte sett så många foils live, jag har dock sett en del videos också och det jag reagerat mest på är dom foilsen som är väldigt långa och smala. På dom ser till och med en oinbiten att något blir fel på profilen och framför allt i tipparna vid t ex kiteloops och andra “extrema” grejor. Har dålig koll på märken och modeller men det ska också sägas att de foils jag sett som är mer lika LEIs har jag inte sett detta på, han sigve botnen verkar ju klara sig bra med dom t ex. Men åter igen, det funkar säkert med vilken kite som helst, det är dock inte önskvärt att kiten tappar profilen i ett hopp. Tror för övigt också det finns en bild på Erik från stockholm när han gör en fin kiteloop men där man också ser att foilen ser minst sagt konstig ut i ena änden. Nedan följer en bild på vilken typ av kite jag menar med lång och smal.

  • kasimir

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 17:16

    @Haze 357105 wrote:

    Kasimir: Klart man kröka och åka. Men fanne mig roligare att åka om man inte är bakis..

    //H

    Jag blir inte bakis.

  • pjoter

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 17:38

    Matthias, du har helt rätt i att den långa smala foilen du tänker på (FS speed) inte är ett dugg gjord för kiteloops och pophopp. Den svänger inte direkt snabbt och den går fort ut i fönsterkanten när du kantar före pop. Det är en extremhög-AR vattenkite och den är gjord för att köra fort och hoppa högt och tyskt. Egentligen en perfekt plattvattenskite för bjumburger.

    p3an däremot är gjord för freestyle och är jäkligt bra på det. Testa min när du vågar trotsa kylan!

  • kamikazekiteren

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 17:44

    @pjoter 357215 wrote:

    Matthias, du har helt rätt i att den långa smala foilen du tänker på (FS speed) inte är ett dugg gjord för kiteloops och pophopp. Den svänger inte direkt snabbt och den går fort ut i fönsterkanten när du kantar före pop. Det är en extremhög-AR vattenkite och den är gjord för att köra fort och hoppa högt och tyskt. Egentligen en perfekt plattvattenskite för bjumburger.

    p3an däremot är gjord för freestyle och är jäkligt bra på det. Testa min när du vågar trotsa kylan!

    DET SKAL FAEN IKKE TESTAS NOGON FOIL!!!!

Sida 4 av 5

Diskussionen ‘Släng ut Patricolt från Steffo’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Släng ut Patricolt från Steffo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.