Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slut på brädseglingen o drakflygningen i Utteros

  • Slut på brädseglingen o drakflygningen i Utteros

    Publicerad av rrd på 10 december, 2010 vid 15:43

    http://hn.se/nyheter/varberg/1.1052384-utteros-blir-naturreservat

    Och enligt en annan artikel vill Tore som fick ett segel från en kitesurfare i huvudet, att det ska göras en fålla med flytbojar i Apelviken…

    För övrigt ser prognosen bra ut för morgondagen, ja med handskar kanske…

    Lördag eftermiddag 11 december
    Nordväst, 9-12 m/s.
    Risk för byvind >10 m/s, 100%

    Trevlig Nobelmiddag!

    noob_master svarade 13 år sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • electric

    Medlem
    13 december, 2010 vid 20:44

    Artikeln nämner inget om brädsegling/vindsurfing. Till skillnad mot de andra nämnda sporterna kräver ju vindsurfing och kiting inte motordrift. Och kite är ju ändå lite speciellt. Jag vet inte hur betydelsefullt detta område är ur vindsurfingsynpunkt, men OM det är av stort värde så tycker jag ni ska överklaga, med inriktning på att åtminstone tillåta vindsurfing.

    Apropå Naturskyddsföreningen så är jag själv aktiv i Södertälje. Vi anser vindsurfing i allmänhet vänligt mot naturen: inga motorer, inget buller, inga utsläpp, tar lite plats, stör (nästan) ingen, främjar intresset för naturen, främjar folkhälsan!

    /Lars

  • speedkenta

    Medlem
    18 december, 2010 vid 18:50

    Den där förbannade skärfläckan. Drömmer mardrömmar om den. Samma fågel dom tjafsar om på öland.

  • nathalie

    Medlem
    19 april, 2011 vid 14:04

    Hej!

    Jag heter Nathalie Svensson och studerar turism på universitet i Östersund. Just nu arbetar jag och tre andra med en uppgift där vi ska ut ifrån vårt tema dvs turismverksamhet vs svenska miljöintressen väja en konflikt och sedan föra en debatt om det. Vi valde att diskutera om naturreservatet i Utteros och mellan de som la fram förslaget och er surfare. Och jag ska då förespråka för er surfare. Det jag nu undrar är:

    Var ni surfare medvetna om att Utteros var ett Natura 2000 område och anser ni att det behövs mer information om att det är ett skyddat område och vad det innebär? Samt vad anser du om detta beslut om att Utteros blir ett naturreservat?

  • oden031

    Medlem
    20 april, 2011 vid 09:58

    Slusken, vart är du;-)

  • tsss

    Medlem
    22 april, 2011 vid 12:08
    Nathalie;652951 wrote:
    Hej!

    Jag heter Nathalie Svensson och studerar turism på universitet i Östersund. Just nu arbetar jag och tre andra med en uppgift där vi ska ut ifrån vårt tema dvs turismverksamhet vs svenska miljöintressen väja en konflikt och sedan föra en debatt om det. Vi valde att diskutera om naturreservatet i Utteros och mellan de som la fram förslaget och er surfare. Och jag ska då förespråka för er surfare. Det jag nu undrar är:

    Var ni surfare medvetna om att Utteros var ett Natura 2000 område och anser ni att det behövs mer information om att det är ett skyddat område och vad det innebär? Samt vad anser du om detta beslut om att Utteros blir ett naturreservat?

    Hej Natalie

    Jag själv bor på ostkusten o känner inte till Utteros alls. Har jag förstått saken rätt: Ni har valt denna konflikt för en övning på plugget, där två olika grupper elever ska argumentera för vardera sidans ståndpunkter? Och du ska tillhöra “vindsurfsidan”?
    Kan ju enkelt säga att surfare i gemen knappast var medvetna om att Utteros var ett Natura2000-område. Själv visste jag inte ens att begreppet fanns, så det är säkert bra om du delar med dig kunskaper ang detta.

    Sen är jag något förvånad över begreppet “turism-verksamhet” som knappast är relevant på vindsurfing…

    ha det

    T

  • noob_master

    Medlem
    23 april, 2011 vid 08:56

    Men vad är grejen?
    brädsegling och drakflygning är väl så nära naturen man kan komma så varför förbjuda det?
    Motorbåtar kan dem förbjuda därför att de skräpar ner men om man seglar skadar det ingen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slut på brädseglingen o drakflygningen i Utteros

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.