Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Snabb segelbåt

  • surfan

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 16:05

    @Jester 362097 wrote:

    Jösses vilket monster:

    http://www.hydroptere.com/index.php4?lang=EN

    Men snabbt går det…

    Min båt har samma potenial tror ja vid rätt förhollande!!!

  • joth

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 17:42

    Man kan ju notera att chop inte e ett direkt hinder för den där pjäsen. Svävar ju fram ovanpå… Synd att inte hydrofoil brädorna kan få upp hastigheten mer. Kanske vinnande koncept annars…

    Skall det bli en segelbåt över 50knop eller vad… känns som att det drar ihop sig nu…

  • Oregistrerade

    Gäst
    26 januari, 2007 vid 17:51

    Kolla den här då!!!!!!!!!!!
    Crusingfart runt 50-60 knop och en teoretisk toppfart på runt 100 knop!

    http://www.monofoil.com/boat/graphics/monofoil_anatomy.png

    Kolla det här filmklippet. Verkar vara ett av de mer realistiska och genomtänkta projektet senaste året. Förvånar mig inte om de tar rekordet under 07 eller 08.
    http://www.monofoil.com/boat/videos.php

    Svenskt projekt på gång också med sk paravan men har inte hört om det på något år.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 21:28

    Paravanbåten gick väl sönder? Vilket illustrerar ett av problemen många av de här båtarna har: Båtarnas konstruktion är dyra och extremt avancerade så de är bara byggda i ett ex. Pajar båten så tar det därför lång tid innan båten är tillbaka på vattnet igen, eller så tar pengarna slut innan båten är reparerad. Eftersom krafterna i jättestora båtar som går närmare 50 knop blir rätt stora så är risken dessutom rätt stor att nåt faktiskt inte kommer hålla.

    Ett annat problem som monofoil-folket nämnde är att många speed-båtar inte kan slå och gippa vilket resulterar i mindre effektiv seglingstid. En av anledningarna till att vi surfare gör bra ifrån oss är ju att vi kan segla repa efter repa i timmar.

  • getwet

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 07:13

    Ett annat problem som monofoil-folket nämnde är att många speed-båtar inte kan slå och gippa vilket resulterar i mindre effektiv seglingstid. En av anledningarna till att vi surfare gör bra ifrån oss är ju att vi kan segla repa efter repa i timmar.

    Hehehe…..en viss skillnad att köra 25knop i timmar, att pressa ur bitarna 35+är inte riktigt samma sak. Det blir inga timmar då inte……….prova får du se Rasmus.

  • joth

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 09:38

    Sedan så börjar man väl närma sig vad som kallas båt och vad som är flygplan. Antar att det är båt så länge man har mast etc och går på vatten men vet inte riktigt om man kan accepetera det.

  • frisk

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 09:38

    @Oregistrerade 362128 wrote:

    Kolla den här då!!!!!!!!!!!
    Crusingfart runt 50-60 knop och en teoretisk toppfart på runt 100 knop!

    http://www.monofoil.com/boat/graphics/monofoil_anatomy.png

    Kolla det här filmklippet. Verkar vara ett av de mer realistiska och genomtänkta projektet senaste året. Förvånar mig inte om de tar rekordet under 07 eller 08.
    http://www.monofoil.com/boat/videos.php

    Svenskt projekt på gång också med sk paravan men har inte hört om det på något år.

    Spännande, men…. likt en kitebräda som håller hela sidkraften med brädkanten kan man tänka sig att monofoil:en – som också har dragkraften i riggen snett uppåt – måste hoppa/kana sidledes rätt rejält mid gropig sjö då det enda som håller sidkraften verkar vara vattenrodret/skäddan/”foil”:en. Funkar säker bra på plattvatten men grymt komplicerat. Men som alltid, hatten av för nytänkare

  • Oregistrerade

    Gäst
    27 januari, 2007 vid 10:01

    ser ut som seglet är revat en bra bit också.. Vågar dom inte hissa hela, vilka kycklingar..

  • emilvikingstrand

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 11:07

    @Oregistrerade 362192 wrote:

    ser ut som seglet är revat en bra bit också.. Vågar dom inte hissa hela, vilka kycklingar..

    för mycket segel uppe = båten lutar mer vilket i sin tur ger minder segelyta och mer motstånd i vattnet.

    så funkar det.

  • Oregistrerade

    Gäst
    27 januari, 2007 vid 11:27

    @emilvikingstrand 362198 wrote:

    för mycket segel uppe = båten lutar mer vilket i sin tur ger minder segelyta och mer motstånd i vattnet.

    så funkar det.

    Dom får väl hänga upp arslet på andra sidan då 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 13:16

    @getwet 362177 wrote:

    Hehehe…..en viss skillnad att köra 25knop i timmar, att pressa ur bitarna 35+är inte riktigt samma sak. Det blir inga timmar då inte……….prova får du se Rasmus.

    Petitesser. Jag tror ändå att du får bra mycket mer effektiv tid på vattnet än MI, Yellow Pages, monofoil och vad de heter. Och med reservation för att speedseglande kan vara mycket mer ansträngande än jag tror, så har jag seglat överriggad i vågor i 5-6 timmar på raken så jag tror allt att det går att köra väldigt länge. Syreupptagningsförmåga är en bra grej.

  • surferboy

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 19:49

    Jag pratade med Patrik Diethelm (F2’s brädshaper) i somras och han är ju som ni kanske vet en ganska hygglig speedseglare.
    Han berättade att han aldrig seglar längre än 15 min i taget när han tränar speed. Mer orkar han inte helt enkelt och skulle han orka mer så har han gjort något fel och inte gett allt under sitt träningspass. Och jag kan intyga att han inte sparar på krutet på vattnet.

  • getwet

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 09:01

    @Surferboy 362247 wrote:

    Jag pratade med Patrik Diethelm (F2’s brädshaper) i somras och han är ju som ni kanske vet en ganska hygglig speedseglare.
    Han berättade att han aldrig seglar längre än 15 min i taget när han tränar speed. Mer orkar han inte helt enkelt och skulle han orka mer så har han gjort något fel och inte gett allt under sitt träningspass. Och jag kan intyga att han inte sparar på krutet på vattnet.

    Tack Surferboy, det var det jag ville höra! Väldigt många tycks tro att det bara är att ställa sig på plankan och skota hem och låta grejerna göra jobbet så går det fort som fan. Förmodar att de flesta som anser det antagligen inte ens passerat 30knops vallen, en del har inte ens mätt med GPS.
    Hur många trodde inte för ett par år sedan innan GPS revolutionen att dom seglade 30-35knop minst…….hänger man på dom en GPS idag så seglas det sällan över 25knop.

  • jester

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 09:18

    För er som inte vet hur duktig Diethelm är så har ni rankingen för 2006 ¨rs speed-tour här:

    2006 Ranking Men
    1. Finian Maynard, BVI
    2. Patrik Diethelm, ITA
    3. Bjorn Dunkerbeck, AND
    4. Jose Bahadour, GOU
    5. Pascal Toselli, FRA

  • rasmus_w

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:44

    @getwet 362278 wrote:

    Tack Surferboy, det var det jag ville höra! Väldigt många tycks tro att det bara är att ställa sig på plankan och skota hem och låta grejerna göra jobbet så går det fort som fan. Förmodar att de flesta som anser det antagligen inte ens passerat 30knops vallen, en del har inte ens mätt med GPS.

    Nåväl. Ansträngningsnivå är rätt enkelt att kolla. Nån som kan posta en pulskurva från en speedsession? Det lilla jag har mätt min puls under segling så kom jag aldrig över 85 % av max trots att jag var rejält överriggad och jag vet att jag är kapabel att ligga på den nivån i över en timme.

    Jag har sagt det förr… Jag anser att en pulsklocka har högre prio än GPS och att den som är seriös med sin speedsegling ska ha både och.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Snabb segelbåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.