Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite snökite foil eller vanlig ?

  • snökite foil eller vanlig ?

    Publicerad av edorf på 11 september, 2006 vid 18:16

    När snön faller i vinter och man bli sugen att sticka ut och testa snökajta vad är det som krävs då,

    har förstått att de flesta som snökajtar kör med foilkites, men går det med att köra med en vanlig kite, och i så fall vad kör man i för vind med vilken drake ?? inte ett akut ämne men vore kul att få reda på hur det ligger till .

    Frode:confused2:

    fesen svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • fesen

    Medlem
    11 september, 2006 vid 20:58
    edorf wrote:
    När snön faller i vinter och man bli sugen att sticka ut och testa snökajta vad är det som krävs då,

    har förstått att de flesta som snökajtar kör med foilkites, men går det med att köra med en vanlig kite, och i så fall vad kör man i för vind med vilken drake ?? inte ett akut ämne men vore kul att få reda på hur det ligger till .

    Frode:confused2:

    Hade du tänkt dig att ge dig långt ut på kalfjället? Eller nöjer du dig med att fara runt lite på en närbelägen sjö?

  • grozzny

    Medlem
    11 september, 2006 vid 21:35

    Foil är det smidigaste för snowkiting, men har du en tubkite och bara ska testa lite “hemmavid” så kan du nöja dig med den. Dock är den ganska känslig när det är kallt ute. D.v.s du kan lättare förstöra t.ex. bladdern om du skulle krascha din kite på land.

    En foil packar du ju upp och ner betydligt snabbare än en tub och den är väldigt mkt smidigare.

  • edorf

    Medlem
    13 september, 2006 vid 08:10

    Jag hade tänkt ge mig ut på den närmaste snöbelagda åkern.. vad kör man fö storlek, på en dag där det blåser c.a 5 m/s ?

  • milkman

    Medlem
    13 september, 2006 vid 08:38

    C-kite över 12 helst
    Foil och platt tub från ca 8m 9m och upp. Finns inga kiter som ligger under 5 m/s i range som max. Med andra ord kan du helt enkelt ta den största du har 🙂

  • edorf

    Medlem
    13 september, 2006 vid 12:34

    Ok, tack för tipsen, riktigt sugen på att prova 🙂

  • langens_kite

    Medlem
    15 september, 2006 vid 14:42
    Milkman wrote:
    C-kite över 12 helst
    Foil och platt tub från ca 8m 9m och upp. Finns inga kiter som ligger under 5 m/s i range som max. Med andra ord kan du helt enkelt ta den största du har 🙂

    Skulle säga att du kör med tubkite i ca hälften så mycke vind som på vatten.
    Har testat med c kite i svag vind (3-4m/s) och det är marginell skilnad på fart mellan en 15 och en 9.
    Ska du däremot hoppa behöver du en stor kite.
    Peter

  • zo0

    Medlem
    25 september, 2006 vid 20:41

    tror du dt e lättar om man har skidor lr snowboard?

  • fesen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 22:56
    zo0 wrote:
    tror du dt e lättar om man har skidor lr snowboard?

    Mycket lättare med skidor om man aldrig kört kite innan.
    Den som kört på vattnet har ganska enkelt med snowboard.

    Så är man helt färsk…börja med skidor. Tar runt 2 timmar att lära sig en bra dag.

  • zo0

    Medlem
    26 september, 2006 vid 19:22

    jag kör ju på vatten.. så ska jag köra på snowboard?

  • fesen

    Medlem
    26 september, 2006 vid 21:20
    zo0 wrote:
    jag kör ju på vatten.. så ska jag köra på snowboard?

    Då borde du inte ha så svårt för att köra med snowboard.
    Skillnaden mellan skidor och snowboard är att det krävs lite bättre kite-känsla med snowboard…då man oftast “hänger” i kiten mer när man kör snowboard. Tappar man då drag…så är det lätt att man sätter sig ner. Står man på skidor så är det ju bara att köra lite mer bredbent för att hålla balansen iaf.

    Oavsett vilket….så är det lättare att lära sig på snö. Så snowboar eller skidor spelar inte så stor roll. Ta det du tycker är roligast. De flesta hopp/trick ser snyggare ut med snowboard. 🙂

  • telekiter

    Medlem
    27 september, 2006 vid 11:31

    Är underlaget väldigt hårt (hård skare, nedstöpt is osv) är det skidor som gäller. Med mjuk snö funkar snowboard bra.

    /U.

  • fesen

    Medlem
    27 september, 2006 vid 12:40
    Telekiter wrote:
    Är underlaget väldigt hårt (hård skare, nedstöpt is osv) är det skidor som gäller. Med mjuk snö funkar snowboard bra.

    /U.

    Hård skare är aldrig roligt….om man inte kör skridskor! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite snökite foil eller vanlig ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.