Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite Åre v.7

  • Snowkite Åre v.7

    Publicerad av callec på 3 februari, 2016 vid 19:38

    Hej

    Är på väg ensam till Åre v.7 Sön-sön. Har tänkt åka skidor/bräda/snowkite. Har aldrig kört snowkite i Åre så vore trevligt att eventuellt ha sällskap. Vet inte läget på fjället om det finns tillräckligt med snö osv men hoppas att sjön är frusen till is iaf. All info och hjälp är tacksamt.

    Mvh
    Calle

    karl-petter svarade 8 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 06:09

    Välkommen upp! Sjön är rejält frusen och har legat med is sedan i december. Det körs bilar o traktorer på den så den lär hålla för dig. Snöläget är helt ok. Inga alls problem att köra på sjön. Ullådalen som är närmaste bra stället med bra fjällkänsla har jag själv inte vart till i år än men kitepolare var där kring jul o sa det var åkbart men glest då. Borde vara mkt bättre nu. Vi fick tex en dm snö igår 🙂 Hur är din nivå? Ullådalen har en del fjällbjörk så inte direkt lämplig för nybörjaren då de lätt fångar in dessa 🙂 Toppen av Rödkulleliften är en bättre plats i så fall.
    Åre kiteskola brukar ha en liten spotguide med beskrivningar kort över fler ställen på deras hemsida om du tillgång till bil.

    Drar gärna med dig ut om jag skall ut en sväng dock så jobbar jag mån-fre 8-17. Men om du har Facebook så kolla in Kiterepubliken. Där håller vi jämtlandskitare till. Vi är ca 10 aktiva i byn.

  • callec

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 09:29

    Hej
    Tack för svaret, har inte kört kite i fjällen men kör mycket på vatten och en del på is. Kitekontroll är inga problem men att köra uppför och nedför är nytt för mig…

    MVH
    Calle

  • karl-petter

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 05:51

    Ullådalen borde passa bra för dig då. Lätt kuperad terräng men som sagt bitvis gott om fjällbjörk.

    Kolla tex på dessa två filmer så får du en uppfattning om hur det ser ut
    [video=vimeo;42085877]https://vimeo.com/42085877[/video]

    [video=vimeo;35125451]https://vimeo.com/35125451[/video]

    Har ritat in hur du tar dig till en bra plats att börja på i följande skärmdumpar. Ca 500 m att skida. En del uppför.

  • callec

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 16:14

    Ok, tack så mycket. Har du någon åsikt om Duved NV om Paradisbacken, enligt spotguiden är det bra på alla riktningar ?

  • karl-petter

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 21:49

    Har inte vart där. Gissar det är det brukar säga är uppe på Mulfjället. Kan vara klent med snö då det vart mycket vind än då länge.

  • ribe68

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 17:34

    Hej jag brukar vara uppe vid den övre Tege-fjälsliften och köra när jag är uppe i åretrakten. tar bara liften upp och skidar iväg 100meter åt höger i liftens riktning för att rigga, sedan när man ska hemåt riktar man skidorna nedåt mot Tegebackarna men som sagt det bor björk där. Karl-petter är ju boende i området så lyssna på honom.

  • callec

    Medlem
    8 februari, 2016 vid 15:18

    Tack för alla svar… postar på kiterepubliken när jag är på plats, kanske någon är ledig från jobb och så. Känns lite sådär att köra ensam när man inte känner till områden så bra.

    Tack och hej!!

  • karl-petter

    Medlem
    8 februari, 2016 vid 17:59

    Bra tanke. Finns flera kitare i byn med rätt flexibla arbetstider. Tyvärr är jag inte en av dem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite Åre v.7

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.