Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Soma Bay Egypten

  • Soma Bay Egypten

    Publicerad av martin-m-a på 4 januari, 2013 vid 12:39

    Drar i väg till Egypten och Soma Bay i en vecka i feb. Dett är en ren “familjeresa”,men av en slump så råkar det ligga ett surf center där:laugh::laugh::laugh:.
    Vet att feb är bland de sämsta månaderna i statistik , men är man där så är man :grin:.
    Någon som varit där ?
    Kan bli en skön försäsong träning:cool2:

    kitekatapult svarade 11 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • jester

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 13:25

    Ja, vi är några stycken som varit där. Vart i viken bor du?

    Finns en riktigt bra speed-strip längst upp i viken, men det är tyvärr inte tillåtet att vindsurfa där uppe. Vet inte om det blivit bättre med den biten nu för tiden. Annars så är det ett skönt slalom/friåka ställe, helt klart (om man får vind). Akta dig för öarna, det gör ont att köra upp på dom… 🙂

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 13:28
  • surfan

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 14:56

    Du kan ringa om du undrar något !

  • martin-m-a

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 16:39

    Ser najs ut på filmen med grabbarna :smirk:
    Orkar inte denna gång släpa mig grejorna. Vet ni om det är skapliga grejor där nere ?
    Synd om detta speed ställe är “stängt”
    Jaaaa så var det här med vinden …….. Man får väll hoppas man kan få någon dag !
    Var med Walllen för något år sedan och fick absolut ingen vind. Detta var oxå i Egypten men på ett annat ställe , men vi får se och hoppas 🙂
    Det är ju en ” familjeresa”
    Tur att man har en fru som surfar oxå :laugh:

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 18:17

    På Planet Allsports hade dom hyggliga prylar. Fanns väl ett par riktiga slalomplankor till och med. Det är alltså bara speed-stripen längst in i viken som är stängd. Övrigt skall vara öppet, och Daniel mfl hittade ju en annan strip som var hygglig.

  • martin-m-a

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 19:33

    @Jester 705222 wrote:

    På Planet Allsports hade dom hyggliga prylar. Fanns väl ett par riktiga slalomplankor till och med. Det är alltså bara speed-stripen längst in i viken som är stängd. Övrigt skall vara öppet, och Daniel mfl hittade ju en annan strip som var hygglig.

    Var bodde ni ?
    Själv blir det hotellet Palm Royale Soma Bay,
    Hur var vinden när du var där ?

  • larsd

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 20:48

    Palm Royale var tidigare ett Intercontinental hotell och är riktigt bra. Ligger perfekt till för slalomsegling. Finns två surfcenter i direkt närhet till hotellet. Det bästa är Surfmotion, där kan du oxå förvara dina egna prylar om du trots allt släpar med dem.
    http://www.surfmotion.com/cms/home.html

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 21:53

    @Martin.M.A 705225 wrote:

    Var bodde ni ?
    Själv blir det hotellet Palm Royale Soma Bay,
    Hur var vinden när du var där ?

    Vi bodde på Carribean World som ligger söder om ditt hotell. Ditt hotell ligger mycket bättre till, helt klart! Vinden var sådär, kan man säga. Vi fick seglat lite, men det blev mycket strandhäng. Vi var iofs där i april, om jag minns rätt.

  • martin-m-a

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 22:26

    Tack boys för all info……… nu gäller det att ha lite tur oxå.
    Blåser det inget så blir det mitt andra stora intresse DIVING :cool2:

  • klang

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 00:25

    Tror att North 2012 katalog plåtades i Soma Bay, ser riktigt nice ut…

  • seve1000

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 07:12

    När vi var där förra gången bodde vi på Kempinski ” Kempan” som vi säger.
    Det ligger på halvön norr om surfviken. Den stripp som Jesper pratar om ovan ligger bredvis marinan på denna halvö och är bra långt från där du bor.
    Men vattnet utanför ditt hotell kommer ändå att vara platt och fint för att köra lite slalom.
    Akta dig för reven bara dom är lätta att missa i det klara vattnet! Jag seglade rätt upp på ett min först repa:cool2: I övrigt är det ett fantastiskt ställe att surfa på i klart vatten och bland havssköldpaddor;-)

  • martin-m-a

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 09:12

    @Seve1000 705236 wrote:

    När vi var där förra gången bodde vi på Kempinski ” Kempan” som vi säger.
    Det ligger på halvön norr om surfviken. Den stripp som Jesper pratar om ovan ligger bredvis marinan på denna halvö och är bra långt från där du bor.
    Men vattnet utanför ditt hotell kommer ändå att vara platt och fint för att köra lite slalom.
    Akta dig för reven bara dom är lätta att missa i det klara vattnet! Jag seglade rätt upp på ett min först repa:cool2: I övrigt är det ett fantastiskt ställe att surfa på i klart vatten och bland havssköldpaddor;-)

    Vad tog du med dig för storlekar på brädor och riggar ?

  • seve1000

    Medlem
    5 januari, 2013 vid 09:57

    Hade jag åkt nu igen hade jag tagit med mig 9.5, 8.6, 7.8 och Slalom på 125l och min SP 63.
    Vi hade en dag då det blåste 7.0 men 7.8 hade funkat och det är inte så ofta det är mycket vind.
    8.6-7.0 funkar också bra. Vi var där i mars och det skall vara en bra månad och vi seglade varje dag i helt ok förhållande mest med 8.6.

  • klang

    Medlem
    7 januari, 2013 vid 14:27

    Hur djupt är där, är det att rekommendera formula och 70cm fena? Läste notis om rev…

    Funderar på Soma Bay i April/Maj…

  • jester

    Medlem
    7 januari, 2013 vid 14:48

    Det borde fungera, Klang! Det som är svårt är att avgöra hur djup det är eftersom havet är så klart.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Soma Bay Egypten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.