• Speedfråga

    Publicerad av gurra1978 på 7 mars, 2004 vid 10:48

    Jag antar att den som kan hålla störst segel i hårdast vind kommer att segla snabbast. Tyvärr kommer man alltid till en gräns där man är överriggad och inte orkar hålla emot längre. Antag att man skulle kunna låsa riggen i en fast postition, tex en låsning vid mastfoten som gör att masten (läs hela riggen) inte kan rotera. Vad skulle hända då? Ponera att man även hänger på sig massor av vikter som motvikt när man håller i hela riggen. Skulle man slå hastighetsrekord på detta sättet? Snabba specialbyggda segelbåtar har ju en fast vinge som inte rör på sig.

    gegga svarade 20 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • niklas_s

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:24

    de kan nog vara en ide. fast frågan e om de verkligen e vindsurfing längre då

  • speedjanne

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:31

    En rätt saftigt spinout kanske?

  • smurff

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:56

    kan funka, men toleranserna för hur man klarar av en plötslig vindby minskar ju drastiskt.

  • smurff

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:58

    Du får ju ha en rätt go fena (läs köl) för att få det att funka

  • baywatch

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 12:02

    Skulle säkert få en ordentlig spinout eftersom fenan säkerligen blir överbelasad!
    Sen blir det väl snack om resultatet skulle räknas eftersom man modifierat utrustningen.. wink.gif

  • markram

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 12:26

    Det som förhindrar spinout och gör att du klarar av att hålla brådan på vattnet är det faktum att du fjädrar med benen.
    Och om du då “låser fast” masten blir det svårare att fjädra med benen eftersom du då får problem med att bommens avstånd till dig vill variera (eftersom vinkeln till brädan är fastlåst)..
    Men om du kör på spegelblankt vatten, i jämn vind, så ligger det lite grann i din teori. (om du har låst riggen i rätt vinkel alltså).
    Själv letar jag efter den perfekta speed-stripen, med riktigt plattvatt(max 10cm höga vågor och det bästa jag hittat hittils är faktiskt innan för öarna i vid inloppet till hamnen i fiskebäck där man kan köra i lä om dem 5-10 meter ifrån öarna (som är tillräckligt flacka för att vinden skall smyga laminärt på ovansidan och ej övergå i turbulens på läsidan), men det är ju inte lämpligt att anordna speedtävling tvärs ett hamninlopp..
    Skitsamma det är enda stället jag kunnat sträcka ut helt ohämmat på undanvinden med min lilla fullblodsslalom och det är en ännu goare känsla att gå in i gippen när det blåser 15m/s och få nolldrag i riggen(=30knop) och känna att man har rejält med fart in på nya bogen (trots att man fipplat en del i gippen).
    Det är sånt som man lever för..
    Undrar vad som krävs för att få tillstånd att köra i den klassiska speedrännan där Finian satte rekordet?
    Det vore kul att åka ner ett gäng för att få den ultimata speedtrippen

  • surfen

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 15:43

    Nej Gurra jag tror inte det? Även när man ligger och speedar och försöker trycka till underliket mot brädan för att få maximal fart, så måste man kunna släppa på skoten för att kunna möta en liten våg uppför eller nerför eller parera för vinden om det minskar eller ökar något, precis på samma sätt som man böjer på benen för att få brädan ligga rakt i vattnet och inte belasta fenan för mycket. Tycker själv att den bästa storleken på segel för speed ligger mellan 5,3-5,7m². Brukar titta på formula nissarna när dom plöjer fram med sina småbåtar oj vad det går fort för dom vid 6ms och 9,5- 12m² segel, sen ökar vinden lite och skothanden orkar inte hålla seglet längre och farten minskas istället för att öka. Sen nästa viktiga del för fart är fenan men det är ett eget kapitel, det finns hur mycket som helst som påverkar farten Nej liten och rapp och medgörlig är nog det som gäller grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    7 mars, 2004 vid 16:21

    Vid rätt vind, ren västlig eller nordväst, är det bra speedföre i Björlanda kile inne i viken.
    Då läar de låga öarna mot vågorna och vinden är relativt ostörd..
    Då kan ibland vara plattvatten och samtidigt vind smile.gif

  • the_novice

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 16:33

    Viktbälte är väl en bättre lösning i så fall, ngn som har testat?
    Appropå segelbåtar med fast segel så har dom roder också som man styra med och därmed reglera vinkeln mot vinden. Men om man vill ha fast segel på brädan och ett roder så kan man väl lika gärna ta steget fullt ut och segla hobbiecat?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 17:05

    Vill bara tillägga en sak. När man har en fast koppling mellan bräda och segel så klassas det som segelbåt… ingen vindsurfingbräda!

  • safesurfer

    Medlem
    7 mars, 2004 vid 17:18

    Man måste väl ha en motvikt till vinden. Om man inte orkar hålla seglet och inte kan skota ut borde väl allt välta som för en segelbåt som blir överriggad. Segelbåtar har ju stor kölvikt eller som katamaraner breda pontoner som tar upp sidokraften. Kanske ska prova mitt dykarviktbälte nästa gång, lite jobbigt bara att man sjunker då man trillar.

  • teabag

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 21:54

    Storleken eller rättare sagt vikten verkar vara en rätlinjig funktion utav seglarens maximala hastighet. När vi kollar alla de som legast främst vad gäller hastigehet så väger de också runt 90-100 pannor. I många fall är de dessutom väldigt vältränade.
    Men även jag hade samma ide typ som gurra här. DVS varför inte på något sätt få fast seglet därbak med någon form av utlösningsmekanism liknande som finns på segelbåtar men bygg det ungefär på¨samma sätt som en mastskena.
    Utlösningsmekanismen skulle kunna vara en samma typ som att kroka i sin hängsele men nu krokar man i seglet istället.

    Jag försöker bifoga en bild som på något sätt kan förklara hur en segelbåt brukar se ut….Sen får vi väl klura ut resten senare.

    Jag läste f.ö senaste Boards och Finiyan som ju har rekordet just nu admittar just denna funktion max speed står i gott förhållande till hög vikt.

    5,3 m2 verkar vara favvosegel.

    Min personliga tro är att när storlekn ökar ökar också förlusten i form av vindmotstånd mer än vinsten av ökad fart i de höga vindstyrkor vi pratar om här. Dvs minst 20 m/s och plattvatten.

  • gegga

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 06:41

    Thierry Bielak använde ART 4.5 m2 när han slog rekordet
    1993 med 45.32 knop.
    Kanske måste dom upp till 5.0-5.5 för att slå nya rekordet
    på 46.24 knop.
    Notera att Ducken har kört 39 knop på RS3 6.2 i krabb sjö.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.