Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedsvikare på nygammalt spot..!

  • surfan

    Medlem
    15 september, 2008 vid 18:56
    Marcus;499970 wrote:
    Jag har tidigare dissat ställe som bevisligen går att segla fort på
    (Erik, SpeedJanne o kanske någon till), pratar om Sveriges svar
    på Bermudatriangeln…Knarren……..stället som alla känner till
    men väldigt få sett och ännu färre som tagit sig helskinnade
    därifrån.

    Hahahah jag var där en gång det va la så där :cool2:

  • mattias-j

    Medlem
    15 september, 2008 vid 19:39
    Marcus;499970 wrote:
    Bra att ni inte ger upp Mattias, Hänkö & co.
    Skulle vara kul om det fungerar bra.
    Nordigaste Öland är ju ofta som Karpathos…alltstå
    att det blåser lika mkt i ms som Windguru visar i knop….

    Precis så är det! Var lite på gång upp till udden idag igen, men Windguru, Windfinder och Smhi sa 5-9 m/s. Enligt observationerna på smhi var vinden aldrig under 6 och snittade 10 med toppar på 13 m/s.

    Har haft sommarställe i Byxelkrok hela min uppväxt och kan norra Öland utan och innan. Kanske vore idé att lägga en speedtävling där uppe. Sätt en 3 dagars helg under april-maj eller sept-okt och utgå ifrån Böda Sands camping, så har man max 2 mil till alla vindriktningar.

  • trefyrafyra

    Medlem
    16 september, 2008 vid 14:24

    Knarren är en av Sveriges bästa speed spot (enligt mitt tycke)om det blåser vnv 12-16 m/sek blåser det mer blir det aningen brutalt,detta fick Markus *2 erfara då var ute till havs ca 3timmar för att leta efter Knarren det blåste ca 20 -22 m/sek.
    Tyckte att dom såg lite trasiga ut efter den resan (Markus R första kommentar var Elda upp Knarren)

  • faster

    Medlem
    16 september, 2008 vid 20:45
    trefyrafyra;500292 wrote:
    Knarren är en av Sveriges bästa speed spot (enligt mitt tycke)om det blåser vnv 12-16 m/sek blåser det mer blir det aningen brutalt,detta fick Markus *2 erfara då var ute till havs ca 3timmar för att leta efter Knarren det blåste ca 20 -22 m/sek.
    Tyckte att dom såg lite trasiga ut efter den resan (Markus R första kommentar var Elda upp Knarren)

    Vad menar du med brutalt? Plattvatten eller vågor? eftersom du påstår att det är en av Sveriges bästa speed spot, borde man väl kunna segla över 16 m/s ?

  • speedkenta

    Medlem
    16 september, 2008 vid 20:56

    @Mattias J 499626 wrote:

    Det är stenrev ända upp i vattenytan, så alla vågor stoppas utifrån och vinden får fri väg.

    Den benke jag känner brukade segla rätt över stenreven på östra sidan

  • trefyrafyra

    Medlem
    16 september, 2008 vid 21:21

    @faster 500389 wrote:

    Vad menar du med brutalt? Plattvatten eller vågor? eftersom du påstår att det är en av Sveriges bästa speed spot, borde man väl kunna segla över 16 m/s ?

    Det är brutalt pga seglingen till och från är jobbig och att området där det är plattvatten blir mindre
    när det blåser över 16 17meter/ sek och nästan obefintligt i 20m/s.
    Det går att segla snabbt i 15m/s.
    Ankdammen är väl utan tvekan det det bästa stället som är upptäckt i Sverige så här långt (har dock inte varet där ).

  • glader

    Medlem
    16 september, 2008 vid 23:15

    Knarren är också väldigt riktningskänslig, typ VNV som Erik skriver eller kanske en gnutta till åt väst. Vid det berömda sågningen var det väl alldeles för nordligt?

    Har varit där massor med gånger och då vinden varit några grader för nordlig eller några grader för sydlig och då är det inget speciellt.

  • bjornen

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 12:10

    Ingen som testar norra öland i dessa dagar med hård nordlig vind ?

    //Björn

  • hanko

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 20:56

    Är vinden kvar på fredag så inviger jag gärna min semester med ett speedrace på N:a Öland om nån joinar. Men det är väl torsdagen som gäller..! Å så vore det ju fint med en fungerande GPS…! (ni som känner mig vet vad jag menar)

  • tobhed

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 21:52

    Blev bagen bra Hänkö?

  • mackee

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 04:57
    Hänkö;550799 wrote:
    Är vinden kvar på fredag så inviger jag gärna min semester med ett speedrace på N:a Öland om nån joinar. Men det är väl torsdagen som gäller..! Å så vore det ju fint med en fungerande GPS…! (ni som känner mig vet vad jag menar)

    Det är på fredag det ser riktigt bra ut.
    Richardson och jag kommer nog att ge stället ett försök till.

  • mackee

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 20:49

    Vi åker inte. Proggen ser för dålig ut likaså vädret.

  • kapten-k

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 10:53
    Bjornen;550599 wrote:
    Ingen som testar norra öland i dessa dagar med hård nordlig vind ?

    //Björn

    Tala om att lyfta en gammal tråd!

  • bjornen

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:22
    Kapten K;551267 wrote:
    Tala om att lyfta en gammal tråd!

    Om du vill så kan jag starta en ny tråd med samma fråga 😉

    //Björn

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:44

    catfight!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedsvikare på nygammalt spot..!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.