Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spleene Kites ;)

  • Spleene Kites ;)

    Publicerad av haze på 24 mars, 2009 vid 14:37

    Här kommer lite bilder på Spleenes nya kites. Ser framemot att få testa dessa snart!!

    Ser ut lite som en Deltakite. Och då jag gillar F-one så kan detta bara bli bra!

    cortex svarade 15 år sedan 9 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • cortex

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 14:43

    Den inte bara ser ut som en Delta… det är en Delta. 😀
    Jag kommer att få hem de första Spleene Q (kiten heter så) i slutet av april. Ska bli kul att testa!

    /Kaj

  • haze

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 14:48

    Nice då får man bli kry tills dess då 😛

  • skotten

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 14:55

    woo looks interesting, I am actually pretty excited to see if they are going to bring anything new to the table with all their experience, and its nice to see that they tried to stay a little german with the colourscheme : )

  • haze

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 14:57

    Jäklar vad justerings möjligheter det var på den ser det ut som….

  • pjoter

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 15:05

    De ska bli spännande!

    Usch, justeringsmöjligheter är så jobbigt. Finns möjligheten snabb som f-n och med toktryck i looparna så räcker det. 🙂

    Men den ser klart intressant ut, sett ett antal deltakites av olika märken här och alla är sjukt nöjda med sina, ser bra ut i luften också.

  • skotten

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 15:11

    whats it made from? are those little patches on the tips going to be robust enough I am thinking?? while other kites have one big patch of hardcore stuff there.

  • cortex

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 15:14

    @Haze 536819 wrote:

    Jäklar vad justerings möjligheter det var på den ser det ut som….

    Lugn, det är en pre-serialkite på bilden. Det kommer givetvis att finnas trim-möjligheter på serial-kitesen också… men inte fullt så löjligt många. :tongue:

    Skotten, den kommer i flera färger. 😉

    Ska se om jag lyckas bända ur några bilder på bomsystemet från Rainer. Ska vara en symmetrisk push-out release med fullt roterande frontlinor/safety iaf.

    /Kaj

  • sourra

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 22:09

    Är inte Spleene och Flysurfer samma företag på ett sätt eller annat?

  • pjoter

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 00:28

    nope. dock har flysurfer haft spleene-snubben Rainer som brädbyggare då han är tokigt bra på att bygga snabba lättplanande brädor som funkar kalasfint ihop med foils.

  • cortex

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 09:56

    Precis som Pjoter skrev så är FS och Spleene helt olika företag. De jobbade ihop tidigare genom att FS hjälpte till att distribuera Spleenes brädor internationellt i utbyte mot att Rainer (dvs Mr. Spleene) shape’ade deras brädlinje.
    Nu har dock det sammarbetet också upphört för något år sedan. Så nu finns det ingen koppling förutom lite gemensam historia.
    Flysurfer har tagit upp sitt eget brädmärke, Flyboards, igen med en grym shaper som heter Eddy Lansink som jobbar heltid åt dem. Jag får de första 2009 Flyboardsen om cirka 2 veckor. Tester som jag läst hittils tyder på att det blir brutalbra plankor!

    Eftersom jag tycker att både Spleene och FS (och givetvis Caution 😀 ) gör riktigt bra grejer så distribuerar jag bägge.

    BTW, angånde vad kiten är gjord av så ligger en bild på Oase:
    [IMG]http://www.spleene.com/Bilder/Mainsail.JPG[/IMG]

    Och som sagt, kiten på bilderna är en pre-serial så det kommer säkert att ske lite detalj-förändringar innan kiten är klar.

    När det gäller själva kite-konstruktionen och R&D av den så görs den av U-turn (ihop med Spleene). U-turn är välkända tillverkare av paragliders och buggy-kites och har många års gedigen kunskap om aerodynamik.
    Spleene tar fram bom och säkerhets-system och känner jag Rainer rätt blir det riktigt bra grejer.

    Så det ska bli väldigt intressant att testa Q… ser fram emot att flyga den nästan lika mycket som FS Speed3 som kommer i sommar. 😀

    /Kaj

  • skotten

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 13:44

    fucking nice : ) what pricerange are we talking about here?? you had any info?

  • haze

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 20:45

    skotten:

    Hi,

    nein ich bin nicht mehr im warmen El Gouna, sondern mittlerweile auch wieder im kalten Deutschland. Brrrrrrrrrrrrrrrrr.

    Hier die Preise für den “Q”:

    5er 799.-
    7er 849.-
    9er 899.-
    10.5er 949.-
    12er 999.-
    14er 1099.-

    jeweils incl. Kitebag, Manual, Repairset.

    Das “IQ”-Barystem kostet 289.-€. Die Bar gibt es nur in einer Größe und ist durch Multiwinder für alle Kitegrößen verwendbar. Die Safetyleash ist im Chickenloop integriert, der sich bei Rotationen automatisch ausdreht und somit für twistfreie Leinen sorgt.

    Anfang April kommen zuerst der 9er und 12er, gefolgt von 7 und 5 in die Shops. Die anderen Größen folgen dann unmittelbar.

    Ciao

    Rainer Kauper

  • sourra

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 21:11

    €1000 för en kite + €289 för en bom låter förträffligt. Pas auf! Ich spritze! Telefunken!

  • cortex

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 22:26

    Lugn, jag har fått importörspriserna och där verkar utrpiserna vara en smula mer vettiga.

    Hur som helst kommer priserna att hamna i linje med andra märken, ska se om jag inte kan hatta ut en “svensk” prislista tills imorgon kväll.

    /Kaj

  • jonaish

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 08:16

    mennn! den är ändå inte bättre än NAISH

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spleene Kites ;)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.