Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Spot vecka 8

  • Spot vecka 8

    Publicerad av jibedude på 16 januari, 2010 vid 19:38

    Sportlov vecka 8 och funderar på min första surfresa någonsin och komma utanför Sveriges farvatten, men var ska man dra? Jag kör wave, så jag undviker gärna plattvatenställen, men man pallar ju inte heller åka fem varv runt jorden för att hitta mega super spoten, än mindre om man är en halvfattig tre toppar sommarjobbar student.:wink:
    Hur ska man tänka, ska man ta med sig sina egna prylar eller ska man hyra där nere?
    Jag vill veta allt man kan tänkas måste veta och så mycket ni pallar skriva, det hade varit fett nice att dra någonstan där inre halva havet är is:tongue:..// FreddyFish

    jibedude svarade 14 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 20:22

    Utan att själv ha varit dör så tycker jag det låter som Kap Verde skulle kunna vara nåt för dig.

    Ta med vs hyra är en evig tvistefråga. Viktiga parametrar är vilka grejor du har och hur kräsen du är med prylarna.

    Man kan räkna ekonomiskt. Det kan kosta rätt mycket att flyga med prylarna men brädhyra kostar hela tiden. Rätt vanligt är att flygfrakten kostar ungefär som tre veckors hyra, men det beror på vilken deal du får, flyger man charter är det inte ovanligt att brädfrakten är gratis.

    Hur petig är du med dina prylar? Hyrstället kanske just har fått leverans av nya brädor eller så ska de straxt få nya och då kan brädorna ha hunnit bli rätt nergångna. Gillar du barfotasegling kan bristen på halkskydd vara en jobbig överraskning. Bli inte förvånad om du kan få villken längd på hängselelinorna du vill så länge du vill ha 24″. Vidare är det inte så vanligt att seglen är riggade med toppmaster i 100 % kol och brädorna är säkert inte av dyraste, lättaste konstruktionen.

    Å andra sidan, som fattig student seglar du kanske på de grejor du haft råd med och inte de grejor du skulle vilja ha och då kan hyrgrejorna kännas som ett lyft. Dessutom finns det ofta många olika brädtyper att välja på, kul om du vill utforska skillnaderna mellan dem.

    En annan sak att komma ihåg är att en vecka är rätt kort tid för en surfresa. Det finns knappt ett enda ställe som är så vindsäkert att man inte kan råka pricka en helt vindlös vecka mitt i vindsäsongen. Jag försöker att alltid resa minst två veckor om det går.

  • jibedude

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 23:21
    Rasmus_W;595286 wrote:
    Utan att själv ha varit dör så tycker jag det låter som Kap Verde skulle kunna vara nåt för dig.

    Ta med vs hyra är en evig tvistefråga. Viktiga parametrar är vilka grejor du har och hur kräsen du är med prylarna.

    Man kan räkna ekonomiskt. Det kan kosta rätt mycket att flyga med prylarna men brädhyra kostar hela tiden. Rätt vanligt är att flygfrakten kostar ungefär som tre veckors hyra, men det beror på vilken deal du får, flyger man charter är det inte ovanligt att brädfrakten är gratis.

    Hur petig är du med dina prylar? Hyrstället kanske just har fått leverans av nya brädor eller så ska de straxt få nya och då kan brädorna ha hunnit bli rätt nergångna. Gillar du barfotasegling kan bristen på halkskydd vara en jobbig överraskning. Bli inte förvånad om du kan få villken längd på hängselelinorna du vill så länge du vill ha 24″. Vidare är det inte så vanligt att seglen är riggade med toppmaster i 100 % kol och brädorna är säkert inte av dyraste, lättaste konstruktionen.

    Å andra sidan, som fattig student seglar du kanske på de grejor du haft råd med och inte de grejor du skulle vilja ha och då kan hyrgrejorna kännas som ett lyft. Dessutom finns det ofta många olika brädtyper att välja på, kul om du vill utforska skillnaderna mellan dem.

    En annan sak att komma ihåg är att en vecka är rätt kort tid för en surfresa. Det finns knappt ett enda ställe som är så vindsäkert att man inte kan råka pricka en helt vindlös vecka mitt i vindsäsongen. Jag försöker att alltid resa minst två veckor om det går.

    oki sweet, ska kolla upp om det det finns någon restis, det ligger ju inte så långt bort som Bra eller något sånt som man behöver flyga långt för det är nog inte så svårt att hitta resa dit, familje reseorten nr_1 😛
    Bra tips appreciate that dude :laugh:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Spot vecka 8

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.