Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SRS på Formula

  • SRS på Formula

    Publicerad av stickan på 29 augusti, 2012 vid 21:54

    Tjoo alla racers…

    Är det någon som har koll om det finns något uträknat SRS (LYS) tal för Formula?

    Jag har varit med och kört lite mot kölbåtar här i Västerås då de varje tisdag är “övningssegling” med stora båtar. Jag har hört någon siffra på 2:12 men som sagt är det någon som kan bekräfta det!?

    Självklart seglar man ifrån alla båtar med god marginal men räknat på SRS (i alla fall 2:12) blir det ganska tufft mot de båtar där besättningen kan segla.

    I september är det en ganska stor regatta här i Västerås med en 20NM lång bana, så jag funderar på att vara med, förmodligen blir det utanför tävlan men vore ju kul att ändå kunna räkna och jämföra sin tid.

    Finns det ett givet SRS tänker jag anmäla mig 🙂 Men man måste antingen ha mätbrev alt gå på tabell.

    Frågan kanske har diskuterats tidigare men jag kunde inte hitta något när jag sökte….

    Mvh Stefan

    marden svarade 11 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe223

    Medlem
    5 september, 2012 vid 17:29

    Hej Stickan

    Det finns inget offciellt SRS tal för Formula windsurfing. I nuläget utfärdas SRS tal för kölbåtar, flerskrovsbåtar och jollar.

    Du kan läsa mer här: http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/

    Jimmy Hellberg deltog i Runmarö runt för något år sedan med sin formula och då har jag för mej att han fick dispans av tävlingsledningen och seglade på samma SRS tal som en Secart 30 som nu har SRS tal på 2.16. Kan för övrigt tillägga att han vann tävlingen. (då 2.13)

    Men det kanske går att begära ett mätbrev ? http://matbrev.svensksegling.se/

    //Nicklas

  • erolwi

    Medlem
    6 september, 2012 vid 12:55

    Tjena Stickan. Kolla Formula Windsurfing på Wikipedia.com . Där finns Portsmouth yardstick på 685 för Formula. Sen kan du jämföra med andra båtar med liknande rating och som även har srs tal. Blir mycket lägre än 2.13 men vet inte exakt.

    Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

  • erolwi

    Medlem
    6 september, 2012 vid 15:53

    A-cat YS=681 SRS=1,77
    F18 YS=693 SRS=1,72
    Formula YS=684 SRS=borde ju bli ca 1,75

  • marden

    Medlem
    6 september, 2012 vid 16:08

    [QUOTE

    Jimmy Hellberg deltog i Runmarö runt för något år sedan med sin formula och då

    var väl ganska många år sen nu ?
    har det inte hänt en hel del inom formula sen dess?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SRS på Formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.