Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stance / fotplacering

  • Stance / fotplacering

    Publicerad av spray på 7 maj, 2009 vid 15:51

    Önskar det fanns fler sufare i siljan så man kunde få lite tips, har bara stött på andra surfare en gång på tre säsonger.

    Jaha var ute på en 2,5h vända idag här uppe i skogarna.
    Har liksom kört fast i min utveckling känns det som. Försöker gippa men klarar det helt enkelt inte. Kan surfa i planing rakt fram och styra lite ibland med hyffsad kontroll. Kan “stagvända” i svagare vindar utan att bada, men absolut inte under planing.

    Problemet är att jag gillar att stå ganska breddbent. Jag går altid i med bakre stroppen först och står sedan med främre foten framför den främre stroppen. När det blir dags att kliva i med främre foten blir jag alldeles för vinglig då stropparna är så nära varandra (går ej att flytta ut stropparna heller). Oftast tappar jag kontrollen när jag står med fötterna i båda stropparna vilket ha lett till att jag för det mesta endast använder den bakre stroppen.

    Vad göra?

    animal svarade 15 år sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • frerok

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 16:48

    Jag hade precis samma problem som du och jag läste att man ska börja med främre foten. Tvingade mig till denna onaturliga ordning men jag insåg snabbt att det ger mycket bättre kontroll. Skickar en länk till en gammal tidningsartikel om ämnet.
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Slip%20into%20Something%20More%20Comfortable.pdf
    Torrträna så att du kan rörelsemönstret innan du ger dig ut på vattnet. Lycka till.

    /Fredrik

  • buffie

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 16:49

    Kolla här [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=BxT9I5w2oQI”]http://www.youtube.com/watch?v=BxT9I5w2oQI[/ame]
    Buffie

  • ola-h

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 17:32

    Som frerok säger: Tvinga dig själv att sätta in främre foten först. Det känns obalanserat först men du kommer ha grym nytta av att kunna segla med bara framfoten i. Öva dessutom på att segla ikrokad med bara framfoten i. Viss kastfallsvarning, men extremt bra för att hitta balansen på brädan vilket sedan kommer hjälpa dig i allt från gippar till tidig planing och höjdtagning. Tricket är att kunna stå helt still med fötterna utan att bända, men ändå hantera byar mm, genom skotning och förflyttnign av vikten fram och tillbaka mha att hänga nedåt lite bommen (vilket er tryck på mastfoten).

    Just att tänka på att du skall hänga ned lite på mastfoten är förresten en bra grej att fokusera på.

  • spray

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 18:15

    Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?

    Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?

    Har endast tre stroppar, kanske är det dags att montera den fjärde (igen, suck). Får alltid montera bort dom direkt efter jag vart ute å testat.

    Är det enklare att gå i bakstroppen om man har duktigt med fart?
    Brädan lovar ofta upp när jag ska försöka ha bakre stroppen placerad nära kanten. Fattar inte hur man kan stå med foten så pass långt ut på brädan utan att den lovar?

  • svenne

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 20:29
    Spray;545050 wrote:
    Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?

    Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?

    Det är inte byigare i Dalarna än någon annanstans. Ner med armbågarna, axelbredd mellan händerna och rak rygg så kan du surfa planandes utan någon stropp över huvudtaget (har du bommen för lågt?). Ska du lära dig att gippa planandes så är du illa tvungen att lära dig surfa med främre foten i och bakre vid sidan om – dessutom framför bakstroppen.
    Gör om gör rätt, börja läs första svaret och neråt så ser du att flera har gett dig samma svar. Främre först, bakre sen. Kastfallsvarning ja visst – men du måste kunna surfa utan stroppar för att kontroll när det går fort.

    För övrigt så surfade Dave White ifrån Guy Cribb. Utan stroppar, utan sele.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 20:30
    Spray;545050 wrote:
    Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?

    Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?

    Har endast tre stroppar, kanske är det dags att montera den fjärde (igen, suck). Får alltid montera bort dom direkt efter jag vart ute å testat.

    Är det enklare att gå i bakstroppen om man har duktigt med fart?
    Brädan lovar ofta upp när jag ska försöka ha bakre stroppen placerad nära kanten. Fattar inte hur man kan stå med foten så pass långt ut på brädan utan att den lovar?

    Vitsen med att kunna segla med bakfoten fri är att man seglar så i många situationer, till exempel på väg in i en gipp.

    Visst är det enklare att kliva i stroppen i mycket fart, till en viss gräns. Går det riktigt rejält fort blir det svårt igen. Väldigt svårt.

    Att brädan lovar upp brukar betyda taskig viktfördelning: För mycket kroppsvikt på fötterna och för lite i riggen. Om du fortfarande kör med sittselen, håll riggen upprätt, dra upp knäna och häng riktigt rejält i riggen. Din kroppsvikt hamnar på hälarna och då trycker de ned lovartskanten så brädan toklovar.

    Som vanligt: Åk till Haga Park och stanna där ett par veckor.

  • davven

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 20:53

    Kastfallvarning när man sätter foten i främre stroppen?
    Det där begriper jag inte alls, borde vara tvärtom.
    Börjar man sticka i foten i bakre stroppen borde risken för att man omedvetet skotar in ökar, gör man det i hård vind flyger man. Jag brukar gasa lätt/slöra kroka i, framfot, “lätt på skothanden den släpper ut byvindar inte fötterna i detta läget” Vid kastfall dra mer nedhal om seglet är tungt i toppen. planing, bakfot börja ta kontroll och höjd/fotstyr.

    Sedan börjar finliret, spela piano på bommen alt justera bak riggen för sista turbon i seglet. . . I lågvind skippa selen, om man lyckas pumpa igång planing kliv i fram och bak.

    Vet inte vilket som är rätt, men känns skumt och börja med bakre stroppen.
    Då skulle nog min nos på brädan leva farligt om jag testade det?

  • ola-h

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 20:57
    Spray;545050 wrote:
    Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?

    Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?

    Har endast tre stroppar, kanske är det dags att montera den fjärde (igen, suck). Får alltid montera bort dom direkt efter jag vart ute å testat.

    Är det enklare att gå i bakstroppen om man har duktigt med fart?
    Brädan lovar ofta upp när jag ska försöka ha bakre stroppen placerad nära kanten. Fattar inte hur man kan stå med foten så pass långt ut på brädan utan att den lovar?

    Svenne och Rasmus har svarat bra, men jag skulle säg at allt handla om att stå på brädans “balanspunkt”. Allt handla om balans, har du balans i dig själv, på brädan och i seglet är du mycket mer rörlig och kan anpassa dig till förhållandena hela tiden.

    Det här gäller i själva verket EXTRA mycket när det är byigt och dant. Och man skall egentligen inte behöva flytta bakfoten. När man fått upp farten sätter man den i bakstroppen för att kunna ha liter mer tryck på fenan, men egentligen går det att köra väldigt bra utan bakstropp i många fall. Jag seglar extremt mycket med bara framfoten i när jag t ex tar höjd på små vågbrädor.

    Det som jag tror är bra att försöka tänka bort är att du på något sätt skall bända emot kraften so seglet genererar. Din kommentar om att flytta bakfoten för at få mer kraft tyder på det. Kraften i seglet kan alltid finjusteras med lite utskotning mm, så hanteras plötsliga byar. Och står du redan i balans så hinner du med att göra sådana justeringar och hamnar inte i “baksätet” och blir släpad av seglet. Men förutom just när det gäller sådana initiala justeringar så är ju poängen att mer drag i seglat skall användas för att få mer fart på brädan. SÅ det gäller liksom att få ned kraften i brädan.

    Prova lite mer med framoten i alla fall. Och armbågar ned och tryck på mastfoten. I princip skall du kunna stå med framfoten i stroppen långt innan du planar, dvs stå och fis-surfa med foten i framstroppen. Om brädan lovar upp måste du hänge lite mer framåt i bommen.

    När det gäller bakstroppen är det inte säkert att det är enklare att gå i den i högra fart. Men om man har vant sig att segla med framfoten i så kan man i princip segla brädan på bara frambenet sedan. Och det är då det blir en baggis att få in bakfoten. Men igen, anledningen til att brädan lovar är att du inte har tryck nedåt på mastfoten.

  • carl-r

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 21:20

    Det är klart udda i början att sätta i framfoten först om man är van vid att stå med bakfoten i, men det är bara att göra det. Det går mycket lättare och fortare att komma i bägge stropparna på det här sättet.
    Vänta med att kroka i tills du står med framfoten i stroppen. Då är man skapligt safe med byarna.

    Få igång brädan i planing på nåt sätt, backa bakåt och acca, få i framfoten i framstroppen, kroka i, bakfoten, klart. Är det väldigt bängligt kan man ju vänta med att kroka i tills man står med bägge fötterna i stropparna. Hur stark man är i armarna avgör väl också litegrann. Jag är rätt lat av mig och krokar i så fort tillfälle bjuds, men det kostar ett kastfall då och då.

  • spray

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 21:53

    Aha, så när man hänger i selen trycks brädan mot lä (fenan blir vridcentrum) och det är det hängande som är motkraften till att ha lite tryck på bakbenet? Då kanske det helt enkelt blåser för lite när jag försöker gå i bakre stroppen? Blåser sällan mer än 7-8m/s här uppe, har ett 6,5kvm segel.

    Är det här “hemligheten” med att stå längst bak/ytterst på brädkanterna och ha seglet stängt mot brädan? (Som på NP:s reklambilder). Mottrycket (fallande kraften) från riggen/seglet räcker helt enkelt inte till för att väga upp den lovande kraften från min bakfot.

    Kan jag flytta mastfoten på något sätt till min fördel? Brukar ha mastfoten ca 1/4 från främsta positionen dvs ganska långt fram.


    En tredje sak är detta med trycket i selen/seglet, det är ju som kraftigast när man accelererar. När brädan börjar tokplana iväg minskar trycket väsentligt och det resulterar ofta i att man oavsiktligt krokar loss selen. Finns något trix, hur gör ni när brädan börjar nå toppfart?


    Svenne;545096 wrote:
    Det är inte byigare i Dalarna än någon annanstans. .

    Det är det visst kontra havet. Prova insjösegling själv..

  • spray

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 21:58
    Buffie;545030 wrote:

    Shysst video! Tack! :smirk:
    Hur gör jag för att gå från 23s>25s ?

  • carl-r

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 22:50

    Jag tror att du är såpass duktig att du kan gå upp i segelstorlek. Jag tycker det verkar som att du själv är inne på att du har för lite tryck i grejerna och det låter rimligt.

    När man hänger i selen så kan man tänka att brädan får tryck i mitten. Att den slätas ut. Så om man ska stå på kanten med fötterna så behöver man ha tryck från fenan att jobba emot. Mastfotstrycket och trycket på fötterna är inte riktigt motstående krafter på det sättet.
    Ju mindre tryck i grejerna och kanske även om man har liten fena så får man ha mer tyngd i selen/bommen så håller sig brädan platt. Har man mycket drag så behöver man gå ut på kanten för att hålla emot trycket på fenan.

  • jesper_b

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 06:31

    Lovar brädan i byar beror det på att man har för lite tryck på mastfoten – inte framfoten! Tryck på mastfoten får man genom att hänga ut/ner i selen och skota in. Hänger man för lite och skotar ut blir det bändigt och brädan lovar.

    /JB

  • lars_k

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 06:43

    Ska man trycka sej genom höga vallar av vitvatten är det bakfoten i först som gäller, annars går det åt helvette direkt. Och bred stance med framfoten framme vid masten så man mjukt kan parera vågorna. Men det är ju inga problem på siljan förstås. Ska man plana tidigast möjligt är det nog en fördel med framfoten i först…

  • ola-h

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 07:16
    Lars_K;545170 wrote:
    Ska man trycka sej genom höga vallar av vitvatten är det bakfoten i först som gäller, annars går det åt helvette direkt. Och bred stance med framfoten framme vid masten så man mjukt kan parera vågorna. Men det är ju inga problem på siljan förstås. Ska man plana tidigast möjligt är det nog en fördel med framfoten i först…

    Lars K är det enda nu levande duktiga vindsurfare som fortfarande tror det finns _några_ fördelar med att sätta i bakfoten först. Man kan se honom som undantaget som bekräftar regeln…

    (och själv står jag som sagt aldrig så, oavsett vitvattenhögarnas storlek. Har jag bara lite, lite fart står jag i sådana tillfällen med båda fötterna i stropparna för att liksom kunna “hålla i” brädan.)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stance / fotplacering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.