Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Stäng dörren… (tips för en snigel)

  • joth

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:24

    Killen med RS6:an har nästan problem att nå bommen. Så långa skall dom vara helt klart.

    Klang-Clinic har hjälpt oss andra med tips också. Så snart skall det testas en faslig massa grejjor.

  • jester

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:33

    Finns inga “skall” vad gäller linornas längd. Det där är ju högst personligt! Hänvisar till Faster-DVDn där Dunken o Finian säger mot varandra totalt. Själv kör jag med ganska korta linor (24″), och det funkar bra för mig. Framförallt känns det väldigt bra. På 9.0 kör jag med 26″ iom att bredden på brädan gör att bommen hamnar något högre upp.

  • marden

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:38

    här är en annan som inte stängde dörren helt men gick ganska fort ändå, liknar klang ganska mycket:)
    har väl lite med vindvinkeln o vindstyrka också

  • tobhed

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:56
    Mården;372745 wrote:
    här är en annan som inte stängde dörren helt men gick ganska fort ändå, liknar klang ganska mycket:)
    har väl lite med vindvinkeln o vindstyrka också

    …. så summan av allt är att du endast behöver skaffa en silverfärgad dräkt så kommer du att åka lika fort som Finian – ni har ju samma stans och stänger lika bra/dåligt…

  • tobhed

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:57
    Klang;372732 wrote:
    Härligt, det här blev ju värsta Klang-Clinic, jag är djupt tacksam för alla tips som strömmar in.

    Jag skall genast undersöka mina möjligheter att fixa en styvare 430 mast till mitt VX segel, har för mig att hustrun sagt att skatteåterbäringen såg kul ut :). Då kanske luff angivelserna stämmer bättre, men viktigaste är nog den “visuella granskningen” som ni kom med tips till, här ska vevas…

    Mården: Jo för tusan, vind hade vi. Freestylarna körde segel mellan 3.5 och 4.5, så det var bra ladd den dagen. Tror vinden pendlade mellan 10 m/s och 20 m/s enligt DMI.

    Svenne: Allstå sträcka på mig mer och få bättre distans till seglet och en rakare linje från bröstkorg till fötter?

    Tobhed: Du och jag är ju ungefär lika stora, jag är ju förstås mycket starkare, men linorna kan ju vara lika långa… 😀 Slet ju sönder mitt förra par i ett kastfall så nu ska det införskaffas nått mellan 28-30 alltså…

    Tack för alla tips!

    /Klang

    Sorry att säga det Kling-Klang, men du behöver inte bara nya master utan även segel – dessvärre kan du inte få köpa mitt RS6 5,8 förräns efter denna säsong…

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:09
    Mården;372745 wrote:
    här är en annan som inte stängde dörren helt men gick ganska fort ändå, liknar klang ganska mycket:)
    har väl lite med vindvinkeln o vindstyrka också

    nej det ser inte alls lika ut. Klangs linor är nästan vågräta, Finians är nästan lodräta.
    Men om du menar att de är lika fula i våtdräkt, så håller jag med. 😉

  • klang

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:15

    @tobhed 372754 wrote:

    Sorry att säga det Kling-Klang, men du behöver inte bara nya master utan även segel – dessvärre kan du inte få köpa mitt RS6 5,8 förräns efter denna säsong…

    Det är sant tobbe! Men med tanke på hur mycket jag har kvar att lära så kan jag leka ett år till med mina skruttibangbang segel.

    /Klang

  • rasmus_w

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:17

    Jag tror jag trots rätt liten erfarenhet lägger min röst på långa linor. Jag brukar justera längden på linorna efter bog och önskar att det gick att förlänga/förkorta ännu mer än vad det gör. På kryss och i svag vind brukar det kännas bäst med så korta linor som möjligt, det ger mycket vikt på mastfoten och en lite upprätare stance som gör det lättare att segla effektivt och behålla fart. Faller jag av så försöker jag få fram seglet ordentligt och då hamnar kroppstyngden lätt på brädans läsida med korta linor så då förlänger jag till max och använder snarast armarna till att trycka seglet ifrån mig än att “dra” i det.

    GetWet: Inte slörar väl killen i bilden du la upp. Jag tycker han ser ut att halvvinda eller möjligen slöra lite grann.

  • klang

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:18

    @Svenne 372757 wrote:

    nej det ser inte alls lika ut. Klangs linor är nästan vågräta, Finians är nästan lodräta.
    Men om du menar att de är lika fula i våtdräkt, så håller jag med. 😉

    Hahahaha… hmmm… passa dig så du inte vaknar med en jackad fena i sängen… 😀

    /Klang

  • marden

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:25

    @Svenne 372757 wrote:

    nej det ser inte alls lika ut. Klangs linor är nästan vågräta, Finians är nästan lodräta.
    Men om du menar att de är lika fula i våtdräkt, så håller jag med. 😉

    men att finians linor är lodräta kan väl bero på att han väger så lite i jämförelse o därmed måste lägga mer tyngd på riggen 🙂

  • swe-496

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 16:09

    @Klang 372637 wrote:

    Stämmer Jonas, det är min lipstick… en skön vågmast. Jag behöver alltså en freeride/slalom/speed orienterad mast… aj aj aj…

    Tror luffen på detta VX seglet är runt 458cm så jag skulle egentligen kunna använda min x6 460 som jag köpte av tobhed förra året. Eller är det en dum idee, ska man satsa på en 430 och förlänga den istället?

    /Klang

    Prova du att rigga med X6:an. Som det är sagt tidigare i tråden så behöver du iaf mer nedhal.
    Sailworksmaster har aldrig funkat riktigt bra på NP-segel.
    Hade ett par SW-master förut som jag har testat på nåt gammalt NP-segel. Stod riktigt illa. Tror att de är lite för mjuka snarare än för hårda, kan iofs inte uttala mig om lipsticken, men som du säger så är det en vågmast.

  • swe176

    Medlem
    2 april, 2007 vid 09:04

    Det här gäller för riktigt stora segel:

    om man drar för lite i nedhalet kan man känna att underliket kommer upp i en by. Masten vrids frammåt och mot lovart! I en riktigt stark by åker man i mot lovart, inte mot lä, som man skulle kunna tro.

    Om man vågar kan man flytta sin tyngd akterut och pressa ner underliket mot brädan. Då håller man kvar mastfotstrycket och håller ner nosen. Svårt och läskigt.

    Om man släpper upp underliket som på bilden försvinner mastfotstrycket och nosen reser sig, som på bilden.

    Så jag går med i kören: testa mer nedhal.

    Om du drar för mycket blir seglet dött. Då blir det för stort men utan frammåtdrivande kraft. Du ska trimma seglet så att när vinden ökar blir du rädd för farten! Det är få seglare som kan maxa ett rejssegel.

    Lycka till
    Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    2 april, 2007 vid 09:17

    strunta i variabla hängselelinor. Det är onödigt komplicarat. Det är nästan ingen som använder det med framgång ens på formula.
    om du vill trimma något på vattnet skulle det kunna vara uthal.
    Men det är mest för att kunna prova dig fram till vad som är rätt utan att behöva hoppa i och justera.
    Dra inte för mycket uthal. Det kan hända att man gör det för att kompensera för för lite nedhal.
    Prova detta: (när du fixat nedhalet) Ställ in ett “bra” uthal. Släpp 1cm. Försök justera balansen genom att flytta linorna bakåt. Om det funkar har du fått en balanserad rigg med lite mer buk.
    /JE

  • klang

    Medlem
    2 april, 2007 vid 10:06

    @SWE176 373939 wrote:

    strunta i variabla hängselelinor. Det är onödigt komplicarat. Det är nästan ingen som använder det med framgång ens på formula.
    om du vill trimma något på vattnet skulle det kunna vara uthal.
    Men det är mest för att kunna prova dig fram till vad som är rätt utan att behöva hoppa i och justera.
    Dra inte för mycket uthal. Det kan hända att man gör det för att kompensera för för lite nedhal.
    Prova detta: (när du fixat nedhalet) Ställ in ett “bra” uthal. Släpp 1cm. Försök justera balansen genom att flytta linorna bakåt. Om det funkar har du fått en balanserad rigg med lite mer buk.
    /JE

    Det är många gånger jag fegat och blivit raketskjuten på ett chop, anledningen är säkert det du skriver, att jag har för lite tryck på mastfoten!
    Tror jag behöver lite macho snack med mig själv innan jag beger mig på vattnet.

    Jag känner igen problemet med att tryckas bakåt i en stark by och mer eller mindre bli helt nertyckt baklänges i vattnet. Skönt att det kanske fick lindring på det problemet också! Mer nerhal…

    Funderade på om man skall fixa en bom med större “midja” så att man kan använda mindre uthal och mer buk, utan att seglet lägger sig över bommen. Den jag har nu är någ en mer vågorienterad bom (om det finns något sådant).

    Ska köpa fixa linor på 28 eller 30!

    Shit, här ska det trimmas… 😛

    Tack JE, jag skall prova med dina tips.

    Tack
    /Robert

  • kinetic

    Medlem
    2 april, 2007 vid 10:19

    Klang: Att man blir “nedtryckt i vattnet baklänges” behöver inte bara vara en effekt av för lite nedhal, kan även vara som så att man drar riggen för mycket mot lovart, man bör försöka att segla med riggen så upprätt som möjligt/liten lutning mot lovart. Har man längre linor blir det lättare, sen brukar jag personligen försöka segla med så raka armar som möjlligt, likaså trycka ifrån ordentligt med benen för att på så vis öka kontrollen (ju mer det blåser/ju mer överriggad du är dessto mer mod behövs det för att segla på detta vis, ofta intar man “survival stance” o det är då det brukar gå illa….)

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Stäng dörren… (tips för en snigel)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.