Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

  • Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

    Publicerad av wind-lover på 29 januari, 2007 vid 14:57

    Jag funderar på att köpa en Starboard freestyle bräda..
    Någon som har kört någon sån bräda och kan berätta hur egenskaperna är? Tung/lätt? Bra eller dålig popp?

    ben-game svarade 14 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • wind-lover

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:57

    Någon som vet ??

  • ola-h

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:13

    Jag har en 99:a. Jag suger dock på freestyle, så jag kan inte ge några direkt nyanserade uttalanden. För mig känns det dock som den poppar bra, lite bättre än den 94:a jag hade förra året och flere snäpp bättre än de Freesex jag hade tidigare. Framför allt accellererar den snabbt och känns snabb.

  • surfmanj

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 08:10

    Hej! Kör sjävl starboard Flaren.. Riktigt nöjd måste jag säga, har provat väldigt mycket olika brädor och alla har sina för och nackdelar. Starboarden är väldigt snabb, känns nästan som att stå på en gammal slalombräda! Man står väldigt centrerat över brädan vilket kompenserar upp den ganska smala shapen! För mig fungerar den väldigt bra! Gå in på http://www.windsurf.se så kan du läsa mer under recensioner!

    2007 års mod är lite bredare och har även får en liten form av ankstjärt!

    Best,

  • wind-lover

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 08:44

    Tack så mycket!

    Det kommer isf bli en 07:a freestyle starboard. Jag vet inte riktigt hur många liter jag vill ha men kanske runt 90-100 Liter…
    Den där Flaren på 96 Liter ser riktigt grym ut och verkar bra!
    http://www.windsurf.se/index.php?ind=reviews&op=entry_view&iden=14
    SurfmanJ: du som har en sån :laugh: är den lätt att poppa med? tung eller lätt? lätt att kontrollera och hoppa med?
    men den verkar bra ju.

    jag ska kolla runt på t.ex onwaters hesida där man kan läsa lite om varje bräda.
    Men jag är tacksam för fler tips.

  • tobhed

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 09:29

    Recension av brädan (på engelska) hittar du här:
    http://www.star-board.com/news.php?readmore=59

    Annars är det en bra idé att ställa samma fråga som du gjorde innan på windsurf.se

  • wind-lover

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 10:10

    @tobhed 362615 wrote:

    Recension av brädan (på engelska) hittar du här:
    http://www.star-board.com/news.php?readmore=59

    Annars är det en bra idé att ställa samma fråga som du gjorde innan på windsurf.se

    Okej, har ställt frågan där nu också.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 13:37

    Jag är för gammal för att begripa nåt om freestyle men innan freestylen fanns så brukade man anse att en snabb bräda var en lätthoppad bräda och flaren är ju utan tvekan snabb. Fast ni hoppar ju inte utan poppar och den biten kan jag inget om.

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 16:48

    Lätthoppad och lättpoppad är inte samma sak, det vet till och med jag som är helkass på fristil.

    Min JP freestyle 115 var snabb men inte lättpoppad. Min Joker 114 skulle jag benämna som hyggligt osnabb men rätt lätt att poppa. Bra pop var det i min Fanatic 100, som var snabb för att vara freestyle men absolut ingen raket.

    Den Fanatic FW98 jag har nu har avgjort sämre pop än Mistral Joker 115, som inte heller den är särskilt snabb.

    En bräda som sitter ner lite i vattnet kan exempelvis ha överraskande bra pop när man studsar lite med den.

    Vad det är för egenskaper i shapen som ger bra pop har jag dock risig koll på.

    Poppa På!

  • jester

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 21:56

    Faen va sugen jag blev på popcorn…

  • dude

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 13:28

    Jag är lite intresserad själv av att höra om hur flaren funkar som stor vågbräda. Den är ju självklart en bra bräda för pop, freestyle, speed, cruising och kanske också old-school freestyle med carving. Men hur är den som största vågbräda?

    Själv har jag kört JP Freestyle 91 07 som stor vågbräda och den funkar ungefär som en stor stubbie genom att den svänger rikgtigt snävt och är kort så att den inte har för lång rak rocker ( / för stora axlar fram) som fastnar i vågen.

    Vad säger ni, är det någon av er som har erfarenhet av detta?

  • dude

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 13:32

    Såg din recension nu om att den verkar funka bra i vågor också – och det låter ju bra… 🙂 Tack för recensionen!

    /N

  • adde

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 14:33

    Har inte Flaren samma rocker som Isonic? Svårt att få ihop det med en bra storvågis.

  • ola-h

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 15:55

    Flare har inte samma rocker som iSonic, men väl som den äldre Sonic. Flare är helt grym i sväng, som en bra storslalomskida om man drar paralleler, men det betyder snarare att den gör en lång sväng extremt bra och klarar att man lägger på väldigt mycket tryck i svängen. Givetvis går den att köra i vågor och med bra teknik kan man få den att rippa helt OK, men personligen håller jag den inte som någon bra vågis för frontsideridning i risiga vågor. Den skulle kunna vara rätt kul backside och även för att speeda down the line i lite större vågor.

    I min värld kan jag iofs svårligen tänka mig att en JP freestyle direkt kan liknas vid en stubbievågis heller. Det är helt enkelt extrem stor skillnad på en vågis och en freestylebräda i shapen. Dock är den brädan säkert lite kortare i svängen än Flaren.

  • wind-lover

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 14:24

    Tack,

    Flaren låter riktigt bra på alla vis, då får det bli en sån isf!

    Nu har dom 88/99/111 liter.
    Jag funderar på antingen 88 eller 99 liter.
    Men jag vet inte vad som blir bäst?
    Jag väger runt 50kg och har bra koll på hur man surfar. eller hur man ska säga 😉

    88:an kanske blir för liten? och jag kanske “växer”…
    men samtidigt blir den lätt och smidig att köra med?
    (vet inte, men jag tror man säljer brädan sen för ny 08:a till hösten, så det är bara för detta året)

    99:an kanske blir klumpig? eller kanske den också är perfekt!?!
    Nu har jag kört med 111 liter och det är för stort! det är jätte klumpigt! ja vill inte ha det så…;)

  • rasmus_w

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 14:37

    Jag skulle tagit 88:an. Men å andra sidan är jag en kuf som älskar att ha på tok för få liter under mina 70 kilo, men du lär inte ha några som helst problem att segla med 88 liter under dig, det funkar nog ändå upp till 7.0 och du är väl en sån där fristajlare som inte använder så stora segel om jag fattat saken rätt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.