Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard hypersonic: Frågor

  • Starboard hypersonic: Frågor

    Publicerad av giftorm på 6 september, 2007 vid 13:44

    Hej!

    Jag går andra året på gymnasiet och har Vindsurfing som individuellt val. Innan jag började gymnasiet hade jag aldrig vindsurfat tidigare. Nu har jag fastnat och tränar för fullt! Jag kan det mesta förutom att jippa i planing och att vattenstarta.

    Har hittat ett paket som jag funderar på att köpa. Det ingår en Starboard hypersonic-bräda. En precis likadan som den här: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13841&sort=1&cat=all&page=1

    Nu undrar jag om det öht går att segla på den om man inte kan jippa i planing eller om man inte kan vattenstarta.

    Strandstarta kan jag men ute på vattnet där man inte bottnar blir jag tvungen att dra upp seglet.

    Brädan är på ca 105liter och jag väger ca 90kg.

    bronken svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rillestark

    Medlem
    6 september, 2007 vid 13:54

    Min erfarenhet är att man som nybörjare bör ha en bräda som har en volym som motsvarar vikten + ca 50 liter för att kunna dra rigg enkelt och för att kunna manövrera när brädan inte planar.
    Lämplig volym i ditt fall blir då ca 140 liter. 🙂

    Med 105 liter får du simma när kompisarna seglar… 🙁

    Frid.

    /Richard

  • jester

    Medlem
    6 september, 2007 vid 14:28

    Den brädan finns även i en 125-liters version. Samma outline, men bara lite tjockare. Den kunde jag dra rigg på med mina 105 kg. Den ligger o samlar damm i ett förråd (har fått lite sprickor kring fotstropparna). Men överlag är just Hypersonicen inte en bra nybörjarbräda, utan är rejält teknisk att segla. Jag rekommenderar istället en stor freeride på 130-140 liter istället.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 14:29

    Kan inte rekommendera en sådan kort bräda när du inte behärskar vattenstart. Det kan bli rätt jobbigt där ute när du inser att du har vatten ända upp till höften när riggen är uppdragen, då behöver du viss kunskap i hur du skall framföra undervattensfordon. Denna bräda är ju kort och svår att slå på därför.

    Köp istället en större bräda, som ovan nämnt, ca 140-150 liter och träna vattenstart och gippar på den.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 15:30

    Tack för alla svar!

    Ska försöka hitta ett bra paket med en 140-160L bräda =)

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 september, 2007 vid 15:54

    Har själv en Hypersonic 133.
    Det är inte volymen, men egenskaperna som är problemet med hypersonic.
    Den är svårseglat även för mkt. kunnigt folk. Köp inte Hypersonic. Den är fysikt en mkt. krävande bräda.
    JJ

  • kapten-k

    Medlem
    6 september, 2007 vid 18:39

    Har Oxå En hypersonic 133 Och lätt gippad vill jag inte kalla den,
    har bara hunnit prova min 4gånger, Inget jag rekommenderar till nybörjare.
    Köp en BRED freeride på minst 120liter.
    Men Hypersonicen är trevlig till stora segel. Om man gillar att trimma och speeda.

  • marden

    Medlem
    6 september, 2007 vid 19:43

    @giftorm 412190 wrote:

    Hej!

    Jag går andra året på gymnasiet och har Vindsurfing som individuellt val. Innan jag började gymnasiet hade jag aldrig vindsurfat tidigare..

    dagens ungdomar har det nästan lite väl bra
    tänk om man fick surfa på skoltid, då kanske man kunnat gippa me fart idag:)

    på min tid krävdes det att man redan va sverige elit för att få sån lyx

  • bronken

    Medlem
    6 september, 2007 vid 20:26

    Holler me Jester, skulle nog satsa pa en Freeride brada i 130-140L version istallet. Jag vager 88KG och hade en Hypersonic 105 Wood for ett par ar sedan, har surfat i ca 10-12 ar och aven om den e pa 105 L sa var det valdigt klurigt och dra rigg, det gick bra med segel upp till 7.5m, men storre sa stog man med vatten over knana innan det gick och segla upp den.

    Annars var jag valdigt imponerad av hur stora segel samt brett register Hypersonicen hade, jag seglade den med 10.8m segel en gang bara for att testa, det funkade hyfstat (recommenderar det inte) tills man fick ligga och forsoka vattenstarta i nastan ingen vid med 10.8m segel. Som sagt, valdigt avancerad brada om man ar duktig och gillar att trimma och pilla, inget att recomenera for en nyborjare som bor ha nagat som man kan hoppa pa och ha skoj me pa en gang.

    Har ar en F2 Hornet brada som ar till salu, kanske inte exact en bra nyborjar brada men nagat att vaxa i samt mindre kompliserad and Hypersonicen. Vet ej vad han begar for den dock.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13390&sort=1&cat=12&page=10

    http://www.f2surf.com/2006/board.php?id=7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard hypersonic: Frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.