• hjeltman

    Medlem
    2 april, 2004 vid 09:04

    En annan sak som måste tas med i beräkningarna för påslaget som surfshopperna gör (framförallt dom som BARA säljer surfprylar) är att det är en oerhört säsongsbetonad verksamhet. Om man skall driva en surfaffär, så måste du ju få in större delen av omsättningen under sommaren, för att ha något att leva på under vintern. Jag tror att det är väldigt få människor som kan sälja surf på vår/sommar och en del av hösten, för att sedan ha ett jobb under vintern.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 april, 2004 vid 11:23

    Det går ut på att förstå att man kan välja Alt och vad det innebär för dej som kund.Du kan inte välja Alt.1 och sen begära att du ska ha garanti nej nej eller hur.Jag har själv köpt nytt segel i befinligt skick utan garanti och det och det funkar hur bra som helst. Välj Alt2 eller Alt.3 och du blir nöjd.Tillverkan har störtsta ansvaret för utveckling, tävlingar, proffs men till viss del med agenterna.Det kommer mera från seriösa Herr A

  • oscar

    Medlem
    2 april, 2004 vid 11:31

    Ja men det är svårt att ändra på lagstiftningen. Om du sticker hem med din nya bräda och den går av i första hoppet, skulle inte du åka tillbaka till butiken då?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 april, 2004 vid 18:05

    kan Herr doktor vakna och svara på frågan varför ett segel har samma pris om det är tillverkat i väst som i asien?
    Konstigt att kamprad och Hm är stenrika medan dem som arbetat åt dem är fattiga.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 april, 2004 vid 18:05

    Varför bry sej om Alt.1 när du inte vill köpa där?Du orar dej för mycket.Välj Alt.3 dom har säkert någon extra försäkring att erbjuda dej som täcker allt.Och det vill jag lova att alla surfpolare skulle få reda på om jag skulle bli blåst av en återförsäljare.Så det finns alltid någon form av garanti, skojarna sållas bort narturligt i hela ledet.

    Ännu ett seriöst inlägg av Herr A

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2005 vid 11:39

    Hahaha!!! Vilken höjdartråd! Tänk att jag missade den när den gick senast. Fick nys på den nu ang SP och inbytesseglet.

    Härligt Masse – du har helhetssynen. Mr A däremot har väldigt lite koll på vekligheten känns det som.

    En viktig faktor (tycker jag) som dock glömdes bort är att det krävs investeringsvilja för att det ska bli nåt segel överhuvud taget. Detta, mr A, är incitamentet och skälet till att någon/några faktiskt tar några kronor på vägen. Varför i hela friden ska någon överhuvud taget satsa en enda krona i windsurfingbranchen om det inte är så att han/hon kan tjäna på det? Och tjäna lika bra som på något annat? Om du har 100.000 kr och någon frågar: Vill du köpa grönsaker och tjäna 100.000 kronor på det, eller köpa windsurfingsegel och bara tjäna 2 kr, var lägger du då dina pengar? Vad skulle få någon att lägga pengarna i den utdöende, komplexa, ombytliga och osäkra branchen windsurfing? Du måste få samma utdelning – minst som i någon annan branch. Detta är mycket enkelt och elementärt inom den västerländska ekonomin.

    Med planekonomi skulle det vara mycket enklare. Då ställer vi oss vackert i kö och om 10 år får vi äntligen köpa vårt segel som sett likadant ut sedan 1982. Fan va skönt! Slippa prylhystetin!

    …själv vill jag nog ha utrustning som ger mig möjlighet att utvecklas. Då måste utrustningen utvecklas och någon måste vara villig att göra det åt mig.

    /mr A2 av olika skäl.

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 mars, 2006 vid 16:33
    Silversurfarn wrote:
    Kan ni (weeboy och anonym mfl) inte bara fatta att det är så enkelt som att butikerna tar ut så mycket för varan som folk är beredda att betala. Tillgång och efterfrågan, den mest grundläggande regeln inom ekonomi som finns. Att vara förbannad på att det fungerar så känns ungefär lika konstruktivt som att gå omkring och vara sur på tidvattnet eller att solen går ner på kvällen. All handel i alla tider har föjt denna princip och kommer att göra det fortsättningsvis också. Problem med överpriser uppstår när vi får icke-statliga monopol eller kartellbildningar, men den situationen har vi knappast på vindsurfingmarknaden idag.

    Håller med dig totalt. Det finns ett bra sätt att sänka priserna. Köpa där det är billiggare (tex: keppler). Om tillräckligt många gör det så kommer alla andra surfbutiker att sänka sina priser. Problemet med keppeler och liknande är ju att man har svårt att lita på internet cowboys. Men detta kommer nog att förändras med åren. Kan nästan lova att priserna på allt kommer sjunka i och med att handel över internet blir säkrare, lättare och vanligare. Beställde segel från gunsails.

    En anna motivation till att handla i sverige är väl att 25% av det vi betalar går till välgörnade ändamål.. dvs staten som betalar skolor och vård.

    Förlåt att jag drog upp tråden igen 😉

  • lars_k

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 16:41

    Haha. Kärt ämne…. Hade glömt att jag kom ihåg denna tråd. 😉
    Eftersom fjolårs (men jag vill ha nytt!!!) duger till mej blir det ofta att handla i tyskland. Nu senast ville jag ha ett Naish Boxer 05. Hittade ett hos en tysk handlare för 250 Euro. Perfekt! Alltid snabb, trevlig och säker leverans. Oavsett vilken shop man kontaktar.

  • hermanjansson

    Medlem
    30 mars, 2006 vid 16:47

    Man får inte glömma utvecklingskostnaden!
    Hur lång tid tar det inte att bygga och prova prototyper för att komma fram till en slutprodukt. Det är som att irritera sig på att senaste plattan med Caesars kostar 140:- när du vet att det kostar 10 spänn att köpa en brännbar cd. Klart att Caesars ska ha lite för innovationen och klart att shapern och ska ha betalt inte bara kinesen.

    /Herman

  • wiseguy

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 07:15

    En annan sak som inte har med vindsurfinggrejor att göra men som är väldigt konstig är hur en North Face jacka kan kosta 3000 i USA men 4000 i Sverige. Då jämför vi ändå priserna med två likvärdiga länder sett till löner osv. Det är nått som jag har stört mig på 😀

  • surfslusken

    Medlem
    4 april, 2006 vid 12:08

    Jag har inte riktigt lyckats klura ut vilket problem som denna tråd försöker reda ut?? Är väl ingen skillnad på surfprylar och allt annat vi köper, om var och en köper prylarna där han/hon tycker att dom får mest valuta för sina surt förvärvda slantar så ska väl allt bli bra.

    Och tro mig, om jag skulle kunna försörja mig på att sälja surfprylar till dom priserna ni skriver om (typ 2000 pix för ett nytt märkessegel) skulle jag öppna en lågpris surfshop ikväll! Jag skulle bli störst på marknaden över en natt.

    Dvs, om de ni efterlyser skulle vara genomförbart i verkligheten skulle nån ha öppnat eran drömbutik där årets brädor kostar 3000 spänn och seglena 2000 för läääääääänge sen!!!

    Och om ni fortfarande tror på att de skulle funka så är ni otroligt dumma om ni inte själva öppnar den butiken på rot!

  • rasmus_w

    Medlem
    4 april, 2006 vid 22:11

    Fyller i att den typiska kostnaden för själva materialet i en valfri produkt enligt sedvanlig affärslogik ska vara ungefär 10 % av priset till kund om det hela ska gå runt, vad jag har hört. Så om t.ex. skum, kol, glas och plast och vad nu en bräda består av kostar 1400 så ska priset till kunden hamna på runt 14000, plus minus nån tusing eller så eftersom kunderna förväntar sig att betala samma pris för en 140 liters bräda som för en 90 liters.

    Samma gäller bilar, teveapparater, matberedare och det mesta annat.

  • pulver

    Medlem
    5 april, 2006 vid 13:15

    Fin gammal tråd… Undrar om den anonyme herren bara provocerade hela tiden och satt och garvade åt alla tålmodiga svar eller om han verkligen brann av en sådan (dåligt underbyggd) ilska.

    Lite svårt att läsa tråden i efterhand dock då alla anonyma inlägg är gjorda av någon främling som reggade sig 1970 och det inte syns vilket inlägg man svarade på. Det gnälldes en del på att det inte syns vem man svarar, förustatt att man inte citerar meddelandet, när forumet stylades om för ett tag sedan. Jag var lugn och snäll och tänkte att det ordnar de säkert till efterhand men.. nej. Vet någon, Ola P kanske, om en sådan uklarande funktion är möjlig och/eller påtänkt?

  • adde

    Medlem
    5 april, 2006 vid 13:31
    Pulver wrote:
    Fin gammal tråd… Undrar om den anonyme herren bara provocerade hela tiden och satt och garvade åt alla tålmodiga svar eller om han verkligen brann av en sådan (dåligt underbyggd) ilska.

    Lite svårt att läsa tråden i efterhand dock då alla anonyma inlägg är gjorda av någon främling som reggade sig 1970 och det inte syns vilket inlägg man svarade på. Det gnälldes en del på att det inte syns vem man svarar, förustatt att man inte citerar meddelandet, när forumet stylades om för ett tag sedan. Jag var lugn och snäll och tänkte att det ordnar de säkert till efterhand men.. nej. Vet någon, Ola P kanske, om en sådan uklarande funktion är möjlig och/eller påtänkt?

    Man kan fortfarande läsa trådarna “trådat”, välja Kontrollpanel -> redigera alternativ och sedan trådat en bit ner på sidan. (står antagligen linjärt där nu).

    Sen tycker jag nog att det är läge att ta bort posta-anonymt möjligheten nu… bara speedkenta och JesperB som brukar glömma att logga in ibland verkar det som 😀

    /adde

  • mag

    Medlem
    5 april, 2006 vid 14:49

    Du kan ju även fundera på varför en ny SAAB är billigare i USA än i Sverige!

    Kan det månne vara momsen eller?
    /Magnus

Sida 7 av 8

Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.