Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor bräda vad skall man ha?

  • Stor bräda vad skall man ha?

    Publicerad av jonasn på 14 juni, 2012 vid 09:02

    Har tänkt köpa mej en större bräda för att kunna vara ute mer på vattnet storleksmässigt 140- 160l finns några olika modeller på köp å sälj sidan, så som en tripel x fanatic 139l
    en mistral exploison 161 en jp xcite 150l en starboard carve 145l brädorna är runt 2004-2007 vad är bra och vad är dåligt tacksam för lite tips och tankar kring detta :tongue:

    herr-pelegrin svarade 11 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • mick

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 09:27

    Vad man ska ha beror på:

    hur mycket man väger
    Hur duktig man är
    Var man ska segla
    Hur stora segel man har
    Vilken typ av segel man har

    Svara på dessa frågor så kommer du att få massa goa förslag.

    Mvh Mick

  • jonasn

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 11:23

    Tack , tänkte inte på det jag väger ca 85.
    Är ganska bra på att segla men har svårt att få till gipparna kan vattenstart funkar bra i stropparna å hängselen fixar jag bra oxå.
    Håller för det mesta till på plattvatten .
    Har en 115 liters tabou rocket segel ifrån 4.7, 5.4 vågsegel ifrån 04 och 6.3, 7.0 med cams även dom ifrån 04
    Har då tänkt att jag skall ha ett större segel runt 8.0 – 8.5 ungefär.
    Hade väl tänkt att lära mej att gippa i första hand med en stor bräda men samtidigt för den inte bli helt livlös.

    Mvh Jonas

  • platon

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 14:11

    Hej!
    Låter som att du inte är helt nybörjare då och kommit ifrån dom värsta kastfallen. Själv gick jag på en bred slalom 75 cm och 120 l och den tar segel upp till 9kvm. Antagligen samma bredd som en freeride runt 150 l men betydligt lättare. Detta är min rekommendation då jag tror att en 150-160 l freeride kommer kännas väl tung och stor samt att du behöver inte volymen utan bredden för att plana tidigt.

    Lycka till

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 15:23

    Jag vet inte hur mycket Du plöjt genom trådar om lättvindsplankor men i den här hittar Du inte bara JP SLW o Ultrasonic utan även andra breda brädor. Visst är det som Platon säger att bredden kanske är viktigast men även volymen spelar in. Körde senast häromdagen JP SLW och Isonic 127 med samma segel i samma vindstyrka och SLW:n planade tidigare. Planingsfarten vad ungefär likvärdig. Visst kommer en bräda med större volym också att kännas större och kanske lite klumpigare. Det är ett sett att se på saken. Man kan också se det så att Du med mer volym troligen kommer att plana något tidigare, vilket i sig kan vara guld värt när vinden är på marginalen.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=83094&highlight=Ultrasonic

  • platon

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 18:47

    Kanske får halva freeride-Sverige på mig nu men vad jag menar är att kan man plana och kör en 115 l freeride idag samt bara väger 85 pannor så kommer en exempelvis 150 l x-cite kännas seg. SLW och Ultrasonic likställer jag inte med en “stor” vanlig freeride då de bygger ju på ett annat koncept som säkerligen ger tidigast planing. Dock finns det väl inga 04-07’or .
    Kör i vind

  • bicless

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 21:34

    Ju bredare ju bättre planing, men samtidigt blir det stolpigt när du har lite chopp och det blåser upp.
    Alla de brädorna du nämner är kanon

    Tänk på att

    1) Om du väljer mer slalomorienterad så kräver de lite mer av sig som seglare, även fysiskt jobbigare att segla, kräver mer teknik och lite jobb för planing men ger mer action och kick. Exempel Tabou Manta, Exocet warp. Staboard isonic

    2) Om du väljer freeride planar den av sig själv, bara hänga, kräver ingen teknik och fysiskt enkla segla. Men då lite tråkigare. exempel JP X-cite ride, Mistral xplosion, fanatic shark, fanatic tripple x

    3) En bra mittenkategori som många gillar är freerace, bra mellanväg mellan kategorierna ovan. Lite mer action och fart än freeride men kräver något mer ansträngning för planing. Exempelvis en lätt slör eller 2 pumpningar. När du väl planar behåller de planing minst lika bra som freeride om inte bättre och ger mer fart och action. Exempel RRD x-fire, ahd freerace, Bic techno pro. Både starboard carve och Tabou rocket är raciga freerides och kan nog också räknas in här men på gränsen till freeride.

  • jonasn

    Medlem
    15 juni, 2012 vid 18:13

    En får tacka för alla bra svar som alltid har på forumet.
    Så nu får man se om det blir en ny eller beg bräda. : o )

    // Jonas

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 juni, 2012 vid 17:43

    Jonas – Oavsett beg eller ny är det värt att ta till sig råd från Herr Bicless. Ur mitt eget perspektiv tycker jag att det är en positiv utveckling där fler och fler både producenter och köpare förstått värdet med bräda plankor med lite volym. När det blåser + 8 m/s är det ju inga problem – då planar ju det mesta. Det är mer än fråga om man vill stanna på land när det blåser + 6 eller +5 m/s i byarna. Lycka Till!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor bräda vad skall man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.