Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora twinfinbrädor?

  • kinetic

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 19:08

    Jag har för mig att han som har RAD lånar gärna ut plankorna för test, är bara att knalla fram o fråga. Är osäker på om Xtra Light finns kvar dock, däremot vet jag att han har en “Wildride 107”, en större twinfin med möjlighet att köra singlefin oxå, dvs TRE boxar i plankan…

  • bicless

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 19:14

    Jag har kört RAD wildride 107. Den är grymt lättkörd. Riktig plug and play bräda. Kan varmt rekommenderas. I stora storlekar finns väldigt få twin. Sealion och den RAD formulan och exocet twister är det enda jag hört talas om. Ock så Hifly förstås som la ner för nått år sen.

  • sailortrash

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 19:20

    Skulle verkligen vilja prova en sådan där…borde finnas ett demo-ex i sthlms trakten..

  • mattias112

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 13:37

    @sailortrash 712408 wrote:

    Skulle verkligen vilja prova en sådan där…borde finnas ett demo-ex i sthlms trakten..

    Hej,
    jag kommer att vara på Haga på Öland, från lördag o en vecka framåt med alla brädorna för test. Dock inte XtraLight som inte finns på lager.

    Som man kan gissa så är en twinser överlägsen i hoppar och manövrerbarhet. Den är också mycket lättare vid landning efter hopp då en ev spinout inte blir lika kraftig. Det är oxå lättare att tavhöjd och svänga upp på vågen speciellt vid vinddrivna vågor.
    men två fenor ger lite mer motstånd i vattnet . Märks inte på toppfarten, har kört över 30 knop, men accelerationen blir lite sämre. Så smken är som baken!
    Därför kan WildRide väljas med enkel eller twinser;-)

    mvh
    Mattias RAD Ryman
    0703911344

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 13:41

    Jag kommer inte vara på Öland då. Hur är formulatwinnen om manjämför? Tänkte mest på höjdtagningen?

  • mattias112

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 07:44

    Hej!
    Höjdtagningen är något sämre än de nyaste formulabrädorna. De är bredare på både mitten och har enormt bred häck, vilket gör att de kan köras med grymma fenor. Höjdtagningen är jämförbar en formula från ca 2006-2007. I hårdare vindar är skillnaden dock liten.
    Fördelen är att med två fenor får du aldrig problem med fenlyft, dvs att fenan tar kontrollen och risk för kastfall eller spinout är väldigt liten. Den är oxå väldigt mycket lättare att gippa med.
    Men ska man tävla eller vill ha maximal höjdtagning så är en nyare formula bäst.

    Mvh
    Mattias RAD Ryman

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora twinfinbrädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.