Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storleksintervall?

  • Storleksintervall?

    Publicerad av hatvao på 15 oktober, 2011 vid 22:29

    Har väl som många andra en begränsad budget och kan således inte ha segel med en halv kvadrats intervall. Inte för att det kanske heller behövs i de större storlekarna.
    Jag har idag ett 7,0 och skall skaffa ett större. Jag har två alternativ som jag överväger. Ett 8,3 eller ett 9,0. Jag är rätt sugen på 9,0 men är lite osäker på om 2 kvm är lite väl stor skillnad. Vad tror ni? Jag seglar på en 122 liters slalombräda. :confused2::confused2::confused2:

    sailortrash svarade 12 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pure

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 07:40

    http://www.anyplanet.com/ss

    Kolla vilka vindar det funkar till. Du kan också gå in på tillverkarens sida och se vilken wind range dom har. ex: http://www.neilpryde.com/sail/products-2012/wind-range-chart.html

  • Aquario

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 07:44
    Håtvåo;673132 wrote:
    Har väl som många andra en begränsad budget och kan således inte ha segel med en halv kvadrats intervall. Inte för att det kanske heller behövs i de större storlekarna.
    Jag har idag ett 7,0 och skall skaffa ett större. Jag har två alternativ som jag överväger. Ett 8,3 eller ett 9,0. Jag är rätt sugen på 9,0 men är lite osäker på om 2 kvm är lite väl stor skillnad. Vad tror ni? Jag seglar på en 122 liters slalombräda. :confused2::confused2::confused2:

    Förra säsongen körde jag med 7.0 på en 130 liters freeride. Ett trevligt allround segel som fungerar mellan 6 – 10 m/s, över det tyckte jag att seglet blev ohanterligt och kände inte för att köpa större för att kunna plan vid 3 m/s.

    Jag valde istället att gå ner till en 100 liters freestyle och ett 6.4 segel, med denna utrustning planar jag vid 7 m/s och kan köra även när det går upp mot 13 m/s. när det blåser över 13 m/s har jag ett gammalt 4.7 att ta till.

    Mitt råd är att skaffa eller testa med en mindre bräda på 100 -110 liter för att få ett bredare vind- och vågregister på ditt 7.0. Men kör du mest på plattvatten så kanske det lönar sig att skaffa ett 8.5?

  • pgvirtual

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 18:35

    Jag har i många år haft kombinationen 9.0 + 7.0 och det fungerar alldeles utmärkt. Men om du är lite lättare, säg 75-80 kg, så kan det hända att 8.5 m2 är tillräckligt stort. Det blir i vilket fall som helst mycket mera bottendrag.

  • erolwi

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 18:48

    Jag hade ett 7,0 freeride segel och ett 8,5 lättvindssegel och det var en bra kombo tycker jag för mina 75 kg på Mälaren.

    Sent from my Xperia Active using Tapatalk

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 07:05

    Det beror ju helt på vilken typ av 8.3 eller 9.0 du kikar på.

    Om det är ganska räjsiga grejor så är ju hoppet från 9.0 till 7.0 helt smärtfritt.

    Men du pratar ju budget. Då kan det vara värt att tänka på om ditt “stora” segel innebär ny mast och bom. På såpass stora segel vill man gärna ha en riktigt bra bom och rätt mast för att få bra prestanda. Då är det en stor fördel om du kan ha samma bom till 7.0 och 9.0, t ex.

    Det finns ju även segel som ger riktigt bra bottendrag redan runt 7.5-8.0, men som kanske kompromissar lite med kontroll i mer vind. Ett sådant skulle kanske kunna vara ett intressant komplement (och lär dessutom med lite tur kunna funka på samma mast som ditt sjunoll?).

  • sailortrash

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 07:16
    Håtvåo;673132 wrote:
    Har väl som många andra en begränsad budget och kan således inte ha segel med en halv kvadrats intervall. Inte för att det kanske heller behövs i de större storlekarna.
    Jag har idag ett 7,0 och skall skaffa ett större. Jag har två alternativ som jag överväger. Ett 8,3 eller ett 9,0. Jag är rätt sugen på 9,0 men är lite osäker på om 2 kvm är lite väl stor skillnad. Vad tror ni? Jag seglar på en 122 liters slalombräda. :confused2::confused2::confused2:

    9.0 på ligger nog nära gränsen på vad din bräda klarar av, så den känns nog rätt tung i byarna och gigantisk att dra upp ur vattnet. fast du planar kanske redan vid 5-6 m/s med 9.0, det lär du inte göra med 8.3. hur bra det kommer funka beror nog mest på bredden på din bräda. överlag verkar det som att breda brädor och större segel är ett vinnande koncept i lättvinds sverige. själv bytte jag till formula detta år och kör 9.0 när det blåser över 8 m/s. eftersom brädan är 1 m bred är det inte alls ett tungt segel, känns ungefär som att dra upp ett ocambrat 6.0 på ett 120 l freeride…

    jag ksulle hugga 9.0:an om jag var du. om 9.0 känns överrigat så är det nog större bredare bräda som gäller, om du vill ha fler planingsdagar. jag körde 8.5 på 130 l freeride hela förra året och på den brädan (ahd fast forward) så räcker det inte till för sthlm inomskärs allafall..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storleksintervall?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.