Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större segel

  • Större segel

    Publicerad av jonas_p på 27 juni, 2007 vid 10:29

    Har idag en 109l Jp-bräda med 5,7m2 segel.

    Jag har en del planer på att köpa ett större segel för att kunna cruisa i lättare vindar. Är 7m2 bra eller räcker det med ett 6,5m2?

    Och hur mycket behöver jag tänka på fenan? Är detta marginella skillnader eller bör jag ha en större fena?
    Om det är till någon hjälp så väger jag ca 78kg.

    jonas_p svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jps

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 11:51

    Vilken fena har du idag då?

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 12:23

    Och vad är det för bräda? Vilken segelstorlek som funkar och inte kan variera en del på brädor med samma volym. Om det är en freeride eller slalom tar den t.ex. antagligen större segel än en freestyle.

  • jonas_p

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 12:52

    JP Freestyle 109l. Vet inte vilken storlek jag har på fenan idag, men den är anpassad för brädan och seglet. Köpte det nämligen samtidigt.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 12:55

    Vet inte riktigt hur du seglar den, men freestylare brukar ju rätt ofta tycka att allt över 5.7 är meningslöst. Däremot kan jag tänka mig att den kan ta lite större segel vid raktframsegling på plattvatten, många freestylebrädor är ju lite av formulabrädor i miniatyr.

  • jonas_p

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:05

    Anledning är att jag ska kunna ge mig ut för att just cruisa vid lägre vindar, bli bättre på enklare manövrar, är rellativt nybörjare.
    Allt för oftast har det hänt att man begett sig ut för att upptäcka att det blåst på tok för lite….

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:35

    Okej. DÅ kan nog ett större segel funka och då är väl i princip 7.0 ett mer lagom steg upp från 5.7 men det beror lite på brädan. Enligt JP så ska det funka med upp till 7.5 på den så antagligen är det grönt. Om du sen får en massa problem med spinout kan du köpa till en större fena senare.

  • jonas_p

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:45

    Tack för rådet Rasmus. Antar att en spinout är när bakdelen börjar köra ifatt framdelen. Det bör man ju märka. 🙂

    Vilka marknader finns det på beg-prylar förutom här på Steffo?

    BTW. Om någon har ett 7.0 segel freestyle/crossover eller dyl. till salu, helst med mast i skåneområdet. Så är jag intresserad köpare.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:58

    Jepp, det är när fenan “släpper”.

    Surfbutikerna har oftast en del begagnat, annars tror jag Steffo är den bästa beg-markaden. Blocket finns också men varning för antika prylar till groteska överpriser.

    Sen ska sägas att tidig planing handlar en del om teknik och inte bara om segel. Fast de flesta av oss brukar ändå köpa ett knippe stora riggar i väntan på att bli sådär tekniskt fulländade så vi planar med 3.3 kvadrat i lika många m/s. 🙂

  • emil_h

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 14:04

    6,5 är perfekt hopp. Fena ca 26-28 cm.

  • jonas_p

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 14:13

    Då kanske jag ska satsa på något mittemellan. 6.7? 🙂

  • johanc

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 07:14

    Hej!

    Jag kör 5.7 till 7.2 (Expression till Saber), tidigare körde jag 5.7 till 6.9 (NP NR till Simmer Zero5). Jag har inte upplevt några större problem med det hoppet utom när det varit rejält byigt.. Tycker 6.5 verkar som ett lite klent hopp, lite beroende på vad det är för segel. Ett 6.5 freerace går t.ex igång sämre än ett 5.7 freestyle… Kitta upp dig på en längre freeridefena bara så blir det nog kul det där.. Det finns en särskilt njutning i långa meditativa bogar oxå…

    JohanC

  • jonas_p

    Medlem
    1 juli, 2007 vid 14:50

    Nu har jag införskaffat ett 6,7 segel, så nu söker jag efter en 460 mast. Någon som har en sådan extra.

    BTW så har jag en 28 fena, är det någon fara för spin out med mitt nya segel?

  • johanc

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 15:42

    Det beror på fenan… Vad är det för kvalisort??

  • nossodo

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 06:56

    Och på seglaren…

    Antagligen har du jp:s orginalfreestylefena.

    Jag har jp fs 100liter med orginalfenan på 26cm. Den funkar fint med mitt 6.5 kvadrats segel. Får jag någon spinout, vilket jag sällan får, får jag skylla mig själv och inte fenan. Försök att rikta kraften framåt via framfoten (och vrida kroppen framåt mot färdriktningen) och inte rikta kraften sidlänges genom bakfoten.

    Betänk att vissa freestyleseglare har fenor ner mot 10cm.

  • dr-masse

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 07:34

    Just JP109 är ju en bräda som lämpar sig mycket väl för lite skön sommarcruising.

    Jag körde ett tag med 7.2 och en 34 fena på en JP-freestyle för lite skön brisåkning, funkade kalasbra. Vill du träna freestyle kan du ju alltid slänga på fem-sjuan.

    Jag skulle rekommendera något mellan 6.7 och 7.5 (faktum är att du nog kan slänga på åttanoll på en JP 109) och en lite längre, rakare bra freeride-fena.

    På JPn kan man ju sätta ut stropparna en bit, gör det och du har snudd på en riktig freeride-bräda.

    Jag kör med 6.4 på min Skate 112, har den som sommar- och lättvindsplanka. Fungerar fin-fint. Jag är usel på riktigt freestyle, men tycker att stora freestyle-brädor fortfarande är rejält underskattade som brisleksaker och kul träning för dagar med mer vind och vågor. Jag kör med en 28 fena, men funderar på att skaffa en 32-34 fena för lite tidigare planing och bättre höjdtagning under sommaråkningen.

    Det där med 10 cm fena ställer jag mig faktiskt lite tveksam till… 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Större segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.