Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

  • gurra1978

    Medlem
    4 september, 2008 vid 10:32

    Det låter som du bestämt dig för att köpa en twin långt innan du skrev denna tråd. Köp en nya JP twinfin 84 då för 16 000 kr och ta ut på Torö stenstrand. Då kommer du svänga som en gud men straffas med att köpa två nya fenor då Torös stenar förstör din bräda på nolltid,. Bästa bräda på Torö är ju lätt en gammal vågis från 2004 för typ 2000 spänn 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    4 september, 2008 vid 10:52

    Ha, ha, du är hård du Gurra!

    Näe, faktiskt så har beslutet att välja en twin vuxit fram som en följd av:

    – Denna tråd
    – Lite snack med några som hunnit testa (vilket de inte hade när tråden startade)
    – Mer funderingar om vad jag behöver för en planka. Egentligen. Bland annat har jag kommit fram till att den inte behöver vara så “allround”, utan skall framförallt funka i vågor. Den behöver bara vara OK för annat, varken mer eller mindre.
    – Och, det skall villigt erkännas, en jädra nyfikenhet på vad de har tvåfenade sakerna egentligen är för något.

    Men visst – jag håller med dig helt och fullt om en sak. Det är seglaren det hänger på. I det här fallet behöver seglaren mycket hjälp, oah!

    Men va fasen, något måste jag ju belöna timmarna i kontorslandskapet med nu när det inte blir någon längre surfresa i år, ah! 😀

    Åsså en sak till – startade tråden även för att jag faktiskt saknat lite konkret diskussion om ett ämne här, nu råkade det bli prylar. Min nästa tråd kommer att handla om hur fasen jag skall få till en bättre toppsväng och vad jag bör träna för att ta mig dit!

  • andreas-f

    Medlem
    4 september, 2008 vid 10:52

    Helt galet att JP twinsern kostar 16 papp! Kul ändå att JP efter alla år till slut lyckas kräkas ur sig en bräda som iaf är i närheten av att se någotsånär snygg ut…

  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2008 vid 11:18

    Vill bara påpeka att det är fullt möjligt att bli bättre på att segla små brädor så nog kan du ha blivit det, masse. Speciellt som du seglat en del på en 75-litare, då kan 85 liter lätt kännas stort när man guppar fram. Det tar dessutom inte så lång tid att bli bättre på den biten om man bara går ut och guppar lite då och då för övnings skull.

  • gurra1978

    Medlem
    4 september, 2008 vid 18:55
    Ola H.;496643 wrote:
    Det ser ut som du fått spinout där i svängen, Gurra. Det är då man behöver sin extrafena. Eller blir det bara dubbelst så svår spin out med två fenor?

    Spinout, finout, aerial, cutback kalla det vad du vill men jag kallar det för WOW-känslan. Wall Of Water :laugh: Erkänn att det var än rätt schysst bild dock.

    RRD;496561 wrote:
    Testa en Twin fin, kul att få något att jämföra med.

    Ok, idag har jag seglat twin fin för första gången i mitt liv. Jag ska försöka skriva något vettigt sen på kulingvarning men jag behöver samla tankarna något. Det var ju lite annorlunda känsla. En sak är säker, satan vad vertikalt jag gick upp på vågorna trots piss onshore. Rätt kul faktiskt, kände mig som ett proffs.

  • goose

    Medlem
    4 september, 2008 vid 19:23

    Man blir inte tokbättre att surfa bara för att man köper de senaste prylarna eller ständigt byter utrustning. En av de bästa tipsen att bli bättre surfare, framförallt inom våg, är att lära känna brädans/riggens egenskaper. Då kan man liksom fokusera på surfen istället för att strula med ny utrustningen. Om man surfar enbart i sverige krävs det, enligt mitt tycke, minst 2 säsonger innan man surfat in sig på sina prylar. Jag har haft min vågbräda (JP RWW76) i 3 år nu och det är först i år jag fullständigt lärt brädans egenskaper, och nu går det tokbra på vågen! 🙂

    Masse, köp RRD Wave Cult85 (jag skulle dock köpt Cult80 som kompliment till HC75), du kommer inte att bli besviken. Det är rea på Keppler!

  • svenne

    Medlem
    4 september, 2008 vid 20:24

    Betyder den här twinfin-hajpen att HiFly plötsligt har blivit tokheta?
    (Not…)

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2008 vid 23:17

    @gurra1978 496877 wrote:

    Spinout, finout, aerial, cutback kalla det vad du vill men jag kallar det för WOW-känslan. Wall Of Water :laugh: Erkänn att det var än rätt schysst bild dock.

    Det var en grym bilr, Gurra, och snyggt kört. Jag skojade lite bara.

  • jesper_b

    Medlem
    5 september, 2008 vid 08:02

    Mer skoj på konfen!

    Bär hjälm!

    Skämt och sido att plastklumpar som kostar typ en dryg tusing (tja med nya nivån på kolfiber kanske två tusen då, vet faktiskt inte hur mycket cobra slänger i vad gäller kol) att tillverka ska gå för 16 i butik känns rätt kasst.

    Skulle också vilja hålla med om att det tar tid att bli ett med sina prylar. Just på brädfronten älskar jag att köra på samma grejor år efter år.

    Ibland, rätt sällan, stöter man dock på en magisk bräda som känns bättre än allt annat tidigare från start. Min custom SOS från förra vintern är en sådan. Funkar otroligt fint i allt från side off till on shore. Dock lite för liten med sina dryga 70 liter för riktig guppasegling (singlefin). I vintras kände jag samma sak för min Quatro-custom, men den har inte känts riktigt lika rätt här hemma (twin). Störtförälskelse kan således både ta slut helt, mogna och övergå i en totaltight relation, eller något mitt emellan.

    Kul med hype föresten. Eftersom vi vindsurfare envisas om att snacka prylar, läsa tester mm i stället för att förmedla upplevelser, känslor, mana, så är det väl inte så konstigt att vi har rejäla prylhyper på löpande band.

    Största bräda Masse? Tja en 85 liters Goya om du vill ha en lite rakare (flyger fram bra för hopp), en Quatro om du vill ha lite mer böj (carvar fint down the line).. eller något helt annat.

    /JB

  • doc

    Medlem
    5 september, 2008 vid 08:17

    @gurra1978 496547 wrote:

    Det är ju ett jäkla snack om de där twinfinbrädorna. Det var ju massor av såna i Lejet idag och inte fan var det mycket action i deras vågridning, speciellt inte din Doc. Du skriver mer än seglar tycker jag 🙂 Du får nog slänga på en tredje fena för att det ska hända något i topsvängen 😉

    Däremot var det ju några som stod ut vad gäller hoppen (de är ju proffs dock) men de verkar funka bra där iallafall.

    Jag ska inte säga så mycket om twin innan jag testat en. Däremot har jag testat en jävligt cool bräda i Läjet idag. En SINGLE-fin, wow :laugh: Se så fint det går att leka med en liten FSW i vågor Doc.

    Men du missar en sak Gurra, det är ju ingen hemlighet att jag själv är en medioker vågseglare, det har jag ju själv skrivit flera gånger i olika trådar. Dessutom gör min felläkta brutna fot inte saken lättare för tillfället, efter en timma på vattnet brukar den vara för öm för att göra särskilt mycket, då blir det mest lite bump’n jump.

    Men visst, vill du göra detta till en slå-sig-för-bröstet-tråd så OK, du är jättebra, ingen nyhet. Nu åter till ämnet:

    Jag har aldrig påstått att singelfenor suger. (Förresten har jag två single-fins och en twin.) Hela vitsen med en twin är för mig att öka just WOW-känslan. Min poäng är att med min twin så lyckas jag oftare få till bottomturn och cutback, ibland med ett gott smack om vinkeln tillåter och allt oftare blir det flera svängar på samma våg. Dessutom får jag till vågridningen i onshore.
    @Doc 482098 wrote:

    Jag har aldrig förut lyckats med 3 eller 4 hits på samma våg i ren onshore i Läjet, otroligt kul. …
    Rätt twinfin kan definitivt tillföra något för svenska förhållanden, även för en medioker vågseglare och även i ren onshore.

    För mig som halvtaskig vågseglare är det ju suveränt! Jag hade otroligt svårt för onshore-ridningen med mina tidigare brädor och jag gillar inte Evo, vilket annars kanske varit ett alternativ. Dr Masse ville ju ha en bräda som hjälper honom i botten- och toppsvängarna och uteslutande ska användas till vågridning och då menar jag att en twin är perfekt. Det står jag för, jag har roligare på vattnet sedan jag skaffade twin. Sen kan du hacka på det lilla du såg av min segling så mycket du vill.

    Det är alltid trevligt med sakliga inlägg utan personliga påhopp.
    Du ska inte tro att vi som fastnat i villa-familj-barn-jobb-labyrinten inte vill ha mer tid på vattnet.
    Eftersom du klämde in några smileys så bortser vi från det hela 😉

    Tur förresten att du surfar så mycket som du gör, med tanke på dina 2238 inlägg mot mina 200, hehe.
    Ska bli spännande att se vad du själv tycker om twinfins.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2008 vid 11:37

    @Doc 497029 wrote:

    Du ska inte tro att vi som fastnat i villa-familj-barn-jobb-labyrinten inte vill ha mer tid på vattnet.

    Aha, där har vi det. Över 35, barn, stabila jobb, hus etc? Då är det twinfin som gäller. Givet för Masse, alltså. Gurra, du är väl så sakteliga på väg, eller? Det blir nog twinfin för dig med snart. Lite som kryckor i vågridningen för ledbrutna äldre pojkar som ännu inte stelnat till män.

  • dr-masse

    Medlem
    5 september, 2008 vid 11:41

    Vad är då motsvarigheten till en rullstol för vågseglingen?

    En fishquad?

    Får bli en sådan när 50 är på gång.

  • rrd

    Medlem
    5 september, 2008 vid 12:02

    Förstör inte alla illusioner om twinfin!

    Fin surf i Lejet igår, BÅDE med single o Twin. Avslutningen med extremt röd solnedgång över Svartskär o Rödskär blev stämningsfull.

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2008 vid 14:00

    Twin Fin Q and A på Boardseeker (som kommer med en test nästa nummer)

    http://www.boardseekermag.com/mini_features/equipment/twin-fins-083.html

  • basse

    Medlem
    5 september, 2008 vid 14:13

    Intressant….

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.