Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier: Energi i halmstad

  • mr_johan

    Medlem
    17 april, 2008 vid 21:11

    Hallå-hallå.. Jag läser första året på utvecklingsingengörsprogrammet i halmstad, läser alltså på samma sektion SET(sektionen för ekonomi och tenknik) och läser en del kurser tilssammans med energi. kan väl inte säga annat än att jag är nöjd. av dom lärarna jag haft hittils så har det varit en som inte är bra men han penstioneras nu till sommaren så det är lungt.

    tänk på att söka lägenhet nu om du nu ska plugga här till hösten, kåren engaskerar sig mycket i den frågan och förvaltar även en hel del bostäder så kontakta dom men ställ dig även i kö hos hfab.

  • highflyer

    Medlem
    17 april, 2008 vid 22:34

    Läser maskin och har många vänner i energi och dom är kanon nöjda. Bra skola, bra surf och bra stad. Ställ dig i bostadskö på hfab.se

  • jat

    Medlem
    18 april, 2008 vid 07:12

    Med tanke på den debatt som pågår med miljön. Flera energikällor som håller på att ta slut så tror jag start på energiingenjör. I den utbildningen ingår strömningslära, reglerteknik, matematik. Det betyder att inte nödvändighetsvis måste jobba på vattenfall för tack vare att du kan de ovan ämnen kan du jobba på tex Volvo med vagnsdynamik. Framtiden kommer att handla om att kunna framställa energi på miljövänligt vis. Det kommer också inom bilindustrin, båtindustrin, you name it, handla om att driva saker framåt med hjälp av nya energikällor. Jag skulle nog vara benägen att slå vad om att nästa “IT-bom” är inom energi. Läste själv Energiingenjör men lade på data och vips så passade man i flera industrier. Jag jobbade flera år med hybridsystem för bilar för att sedan gå vidare och jobba med forskning inom aktiva reglersystem och datasystem som på olika vis undviker olyckor med bilar. Min vapendragare är teknisk doktor inom elkraftsystem och ändå jobbar vi båda inom team som i huvudsyfte jobbar med reglersystem för bilar.
    Några grundregler med studier: Kombinera studierna med dina hobbies, ha kul, plugga som fan, gör inte för många uppehåll, att vara ingenjör betyder inte enbart att sitta i ett hörn och räkna utan det kan vara i stort sett vad som helst. Tänk stort när du tänker framtida karriär, en energiingenjör hamnar inte nödvändigtvis på ett kärnkraftverk.

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 april, 2008 vid 10:04

    Halmstads universitet är kaos…

    Har ringt och försökt reda ut det här med 2 olika energi program, varav ena ska starta i höst eller inte och vad det är för skillnad etc. Men jag har blivit vidare kopplad 4 gånger nu och den sista är på lunch.

    Vill läsa Energiingenjör – energi och samhälle, 180 hp men den verkar inte starta, dock så är den med i diverse broschyrer för 2008 :/..

    Aja, säkert bra att plugga där som ni säger, men organisationsmässigt så imponerar dem inte än :/

    Tack för tipset om bostad.

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 april, 2008 vid 12:10

    Är Halmstad verkligen ett universitet??
    Visst kan man plugga där, det blåser ju! Men vill man ha en vettig utbildning bör man kanske söka sig till något av de ansedda universitetsstäderna. En sån där utbildning är kanske mer inbillning än nåt annat.

  • dane

    Medlem
    18 april, 2008 vid 14:47

    Tim, försök hänga mindre på konfen och plugga mer så slipper du säkert byta! I-linjen är en mycket bra utbildning, och examen från en av de mer etablerade universiteten är en klar fördel när du senare ska söka jobb.

  • mr_johan

    Medlem
    18 april, 2008 vid 19:00

    Nope.. Halmstad är inget universitet utan en högskola..

  • rydstrom

    Medlem
    20 april, 2008 vid 10:26

    Tja! Jag läser energiingenjörsprogrammet i halmstad och det är så att dom ska ta bort ingången som heter energi-samhälle, den var från början till för folk som läst samhällskunskap eller dylikt på gymnasiet (matte C som högst). I princip så är förnybar energi samma program, man är ganska fri att välja vilka kurser man vill läsa. Man tog bort samhälle för att det var så få som sökte och det var svårt med schemaläggning. det är 2 st i trean 4st i 2an och 2st i ettan som läser samhälle så det är inte värt det. Sen är ju halmstad en underbar surfstad.

    Har du fler frågor så är det bara att maila mig (vår studierektor kan vara svår att få tag på) petter.rydstrom[at]gmail.com

    Ha det

  • tim-eriksson

    Medlem
    20 april, 2008 vid 11:41

    Tackar!

    Sökte förnybar energi i alla fall, så det återstår att se om jag hamnar där eller inte. Du är dock fokus 100% på att klara i linjen här i linköping! Men Halmstad verkar vara en skön stad, Kanske blir en termin där för att ta igen kurser jag missat…

    Måtte det blåsa snart igen… Ha det!

  • rasmus_w

    Medlem
    20 april, 2008 vid 23:52

    Är du säker på att du vill plugga just nu och att du vill plugga just I? Jag har varit i din situation och för min del handlade det om att jag innerst inne inte ville plugga just då.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Studier: Energi i halmstad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.