Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Styr upp min segellinje

  • staffomania

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 13:41

    Hur mycket väger du? Jag har ungefär samma brädsetup som dig och kör i princip aldrig på mindre än 6.5 i mälaren (har dock en 5.5 som minsta segel). Men så väger jag över 100kg också. . Känslan är ju att du behöver ett större störstasegel till 145L brädan som du kan köra när det inte blåser allt för mycket.

  • peteza

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 14:32

    Vad grymma ni är. Tack. Lite olika bud men det gäller ju att jag hittar en bra set up som passa mig. Jag vill segla så mycket som möjligt men ger mig sällan ut när det blåser mindre än 6 m/s. Min matchvikt är 76 kg.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 14:40

    I 6-7 m/s har Du kul med 145 l och 8.5! Lycka till!:wink:

  • pgvirtual

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 08:10

    Också med 76 kg att spänna fast i trapetsen tycker jag att ett 8,5 är perfekt som minsta segel. Det ger oerhört många nya bra dagar…

    Tanken att “om det blåser mindre än X m/s så brukar jag inte segla” är ju helt beroende på vilken segelgarderob man har. Man seglar när man kan plana, och stannar på land när man inte kan. Det betyder att med ett större segel så blir antalet seglingsdagar ofta oproportionerligt många fler!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 08:29

    @PGVirtual 717576 wrote:

    Också med 76 kg att spänna fast i trapetsen tycker jag att ett 8,5 är perfekt som minsta segel. Det ger oerhört många nya bra dagar…

    Tanken att “om det blåser mindre än X m/s så brukar jag inte segla” är ju helt beroende på vilken segelgarderob man har. Man seglar när man kan plana, och stannar på land när man inte kan. Det betyder att med ett större segel så blir antalet seglingsdagar ofta oproportionerligt många fler!

    PGVirtual – Där sydde Du ihop en bra devis!

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 11:35

    Klart du skall ha ett större segel för fler sköna crusing-dagar med de där plankorna.

    1. Köp en ny mast till Severne S1 5.3 och Gaastra Cross 6.4. Det borde gå fint att köra bägge på en Gaastra eller Severne-mast. Neil Pryde mast är helt fel till de seglen. Men – är det inte 400 mast till Severne S1? Annars går ju båda på 430, om S1 är av lite äldre modell.

    2. Sälj Simmer och Gun, inklusive masterna. Skaffa ett nytt, stabilt, segel gärna med ett par cambers kring 8.0 med rätt mast. Ev. kan Gun-masten funka, men då måste du provrigga först. Ju större segel, desto viktigare med rätt mast (lite förenklat). Du kan lätt gå från en 8.0 – 8.5 med cambers till Gaastra cross 6.4.

    Tre segel, fin linje – 8.0+ – 6.4 – 5.3. Som dessutom funkar fint med dina befintliga plankor, större på stora brädan, mindre på lilla.

  • pgvirtual

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 13:43

    Jag tycker Dr Masse talar som en god medicinman. Logiken är nästan perfekt.

    8.0/8.6 – 6.4 – 5.3 är en riktigt användbar segellinje. Om du väljer 8.0 som största segel blir det aldrig ens riktigt svettigt. Hoppet från 8.6 till 6.4 är också möjligt, men en del dagar blir det nog så att du i vindbyarna får hålla i 8.6:an för kung och fosterland.

    Ur ekonomiskt perspektiv klan det ju vara bra om du kan använda dina nuvarande master. Om du väljer 8.0 som största segel kunde din Simmer 460 passa t.ex. till ett Gun Rapid/Sunray. Eller till ett segel från Simmer. Om väljer att fortsättä med din Gun 490 mast kunde den passa till Gun;s 8.6:or, eller till en 8:a från Sailloft.
    Det beror kanske också lite på hur bra (hur mycket kolfiber) det är i respektive mast. Borde vara en mast med minst 50 % kol för att funka som ryggrad i segellinjen.

  • peteza

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 15:54

    Intressant, vilken vändning. Och billigare upplägg. Tyvärr är det väll alltid så när man dragit ihop en massa beggad utrustning att vissa delar är okej och andra är väldigt gamla. Egentligen är bara mitt Gaastra 6.4 nytt. Övriga segel och master har ju några år på nacken. Frågan är om det är klockt att satsa vidare på dem.

    Om jag skulle lägga en massa pengar lockar det att köpa både ny(a) mast(er) och segel från Severne (Gator 6.0 6.5 och 8.0/8.5 beronde på vilket av era förslag jag går på). Eller köpa ett 5.3 och 8.0/8.5 från Gaastra.

    Och som Masse skriver är Neil Prydemasten helt fel för framför allt Gaastraseglet. Trött på att slita, vrida och kränga av och på segel.

    Och någonstans vill i allafall jag ha en helhet och köra på grejer från samma märke. Men jag gör det enklare för mig om jag kan vara mer flexibel.

    Tack för alla svar hittills. Får en att tänka till ordentligt.

  • pgvirtual

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 19:58

    Börja med att skaffa en Severne mast för småseglen, gör dig av med 6.9:an och 7.5:an och ersätt dem med en bra 8.0-8.5 som passar på någon av dina existerande master.. Då har du kommit en bra bit på väg!

  • dr-masse

    Medlem
    18 oktober, 2013 vid 06:22

    Du kan ju lösa det här rätt fint.

    – Severne Gator 5.5, Gaastra Cross 6.4 på en Severne 430 mast (a la PG)
    eller
    – Gaastra Cross 5.6 och 6.4 på en Gaastra 430 mast

    8.0 – 8.5 kan du ju köpa valfritt segel och mast för, även om det mycket väl kan funka på någon av dina Simmer/Gun master. Dock tycker jag att i just större segel så bör man vara lite mer kräsen med mast.

    Även om du kan välja lite fritt här så är en fördel med att köra samma segelmärke i en linje att man, trotsallt, ofta får någon slags känsla för hur de funkar och riggas, även om det är helt olika modeller.

  • peteza

    Medlem
    20 oktober, 2013 vid 18:49

    Tack för all input. Nu får jag komma fram till val av märke och hitta vilka butiker som erbjuder de bästa priserna. För Gaastra är det väll Surf.se (Wallén) och Skidsport och för Severne är det Surfspot och Onwater. Eller köpa beggat om man har tur.

  • peteza

    Medlem
    10 januari, 2014 vid 23:02

    Status just nu är att Simmer Zerofive 6.9 är såld och istället har jag köpt ett Simmer V Max 7.9. Nästa steg är att köpa ett 6.2-segel och därmed blir linjen 5.4, 6.2 och 7.9. Hoppas det ska funka.

    Brorsan kör vidare med Gun 7.5, Gaastra 6.4 och sedan köper vi ett ca 5.4 när läge finns.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Styr upp min segellinje

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.