Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Summan av 5 års arbete..

Taggad: 

  • surfslusken

    Medlem
    18 september, 2012 vid 19:58
    dr Masse;699024 wrote:
    Surfare, vindsurfare, seglare, freestylers, vågseglare, SUP:are, speedseglare, freeriders… ere så viktigt?

    Allt som får ut folk på vattnet är bra, än mer om det är ungdomar. Hoppas de fortsätter och får njuta av allt som olika vattensporter har att erbjuda i form av upplevelser och ständigt lärande.

    Bra jobbat och kul med nya, unga, vindsurfare som säkerligen kommer att söka och lära sig fler utmaningar på vattnet.

    Du va inte i Dalen i lördags va?
    Dagar som den inser man faktum:
    Ju fler på vattnet/vågorna = mindre av godiset till var och en.

  • surfslusken

    Medlem
    18 september, 2012 vid 20:00
    Jesper B;699019 wrote:
    Jag såg inte en enda?????

    /JB

    Härligt med ett ärligt (inte politiskt korrekt/nasar fjäskigt) inlägg från Docent Blomberg!

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2012 vid 11:56

    Där kan jag hålla med dig Slusken… fast du kan ju alltid flytta tillbaka hit om du vill se folktomma vågspots (dessvärre oftast utan vågor och vind)… :santa:

  • star

    Medlem
    19 september, 2012 vid 12:00

    Bravo!

  • jesper-b

    Medlem
    19 september, 2012 vid 12:43
    dr Masse;699123 wrote:
    Där kan jag hålla med dig Slusken… fast du kan ju alltid flytta tillbaka hit om du vill se folktomma vågspots (dessvärre oftast utan vågor och vind)… :santa:

    Men Masse din gamla vattenman, nu är du ute och cyklar igen:

    Torö är en riktig vågmaskin, så här års är det surf flera dagar i veckan där. Och under de korta perioder mellan Torösurf funkar ofta Väddö med flera spots norrut riktigt bra.

    Och framförallt: Det är rejält crowded på alla dessa spot…

    Eller?

    Jesper

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2012 vid 13:54

    För att citera min favoritvattenman på Torö:

    Jag håller med, men man kan väl ändå få retas lite?

    😀

  • jesper-b

    Medlem
    21 september, 2012 vid 14:05

    Jo men om det är Slusk du vill retas med så tror jag utsagor om att det saknas vågor på ostkusten är rätt verkningslösa, tvärt om ger det Slusk vatten på sin kvarn/nollkoll.

    Däremot har ju Slusk 100% rätt om att det är ganska crowded på våra bryt, men visst, varken du eller Slusk surfar ju där.

    Håller dock med om att, vi INTE har något crowdproblem när vi vindsurfar på vår sida.

    Däremot, för att koppla tillbaka till Kona:
    Jag är rätt övertygad om att den klassen tyvärr kommer dö ut även i Sverige, i alla fall minska kraftigt, nu när Kite har blivit OS-gren. Då kommer alla Djurholms-KSSS-pampar och Saltis-farsor plötsligt tycka att Kite-racing snarar än Kona är den seglingsgren som deras unga väldiciplinerade söner ska ägna sig åt. Förhoppningsvis en och annan dotter också, alla kan ju inte satsa fullt på ridning och ballett!

    Och jag kan nog inte annat än säga – fasen så skönt för dessa ungdomar: Att äntligen få byta ut en tung gammal antiperformance entypsklass till ett både hippare och effektivare verktyg.

    Samtidigt kan jag inte låta bli att undra: Varför blev den uppenbart mest lämpliga bräd-klassen aldrig OS-klass. Yes – det är fasen så mycket mycket mer funktionellt att segla Formula Windsurfing än kite både vid KSSS anläggningar och vid de flesta andra jolleklubbars hamnar.

    /JB

  • andypower

    Medlem
    21 september, 2012 vid 15:05

    Me like;-)

  • impact

    Medlem
    23 september, 2012 vid 07:20
    Jesper B;699128 wrote:
    Men Masse din gamla vattenman, nu är du ute och cyklar igen:

    Torö är en riktig vågmaskin, så här års är det surf flera dagar i veckan där. Och under de korta perioder mellan Torösurf funkar ofta Väddö med flera spots norrut riktigt bra.

    Och framförallt: Det är rejält crowded på alla dessa spot…

    Eller?

    Jesper

    Xxxxccccccc

  • impact

    Medlem
    23 september, 2012 vid 07:20
    Jesper B;699298 wrote:
    Jo men om det är Slusk du vill retas med så tror jag utsagor om att det saknas vågor på ostkusten är rätt verkningslösa, tvärt om ger det Slusk vatten på sin kvarn/nollkoll.

    Däremot har ju Slusk 100% rätt om att det är ganska crowded på våra bryt, men visst, varken du eller Slusk surfar ju där.

    Håller dock med om att, vi INTE har något crowdproblem när vi vindsurfar på vår sida.

    Däremot, för att koppla tillbaka till Kona:
    Jag är rätt övertygad om att den klassen tyvärr kommer dö ut även i Sverige, i alla fall minska kraftigt, nu när Kite har blivit OS-gren. Då kommer alla Djurholms-KSSS-pampar och Saltis-farsor plötsligt tycka att Kite-racing snarar än Kona är den seglingsgren som deras unga väldiciplinerade söner ska ägna sig åt. Förhoppningsvis en och annan dotter också, alla kan ju inte satsa fullt på ridning och ballett!

    Och jag kan nog inte annat än säga – fasen så skönt för dessa ungdomar: Att äntligen få byta ut en tung gammal antiperformance entypsklass till ett både hippare och effektivare verktyg.

    Samtidigt kan jag inte låta bli att undra: Varför blev den uppenbart mest lämpliga bräd-klassen aldrig OS-klass. Yes – det är fasen så mycket mycket mer funktionellt att segla Formula Windsurfing än kite både vid KSSS anläggningar och vid de flesta andra jolleklubbars hamnar.

    /JB

    Så sant!

  • joachim_larsson

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 21:01

    När det gäller Kona One har jag faktiskt upptäckt att när alla har samma grejer så utvecklas kunskapen snabbare och så blir resonemanget inriktad mot vad man kan göra bättre, helt enkel man kan gämnföra sig bättre med någon annan och inse att faktiskt det inte beror på grejerna. En annan sak är faktiskt att de flesta vill att man ska ha en trygg affär, ett bra andra handsvärde. Men som sagt segla vad ni vill jag jobbar vidare och försöker få in flera i våran underbara sport oavsett var man bor eller hur gammal/unga man är. 2012 var året vi gjorde stora genombrott och det stimulerar att arbete ytterligare med vår underbara sport oavsett vilken gren man håller på med. Nästa ska man ju till Kina och segla Kona One och senare i November åker 30-talet Svenskar och seglar Kona One VM…

  • surfslusken

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 21:11

    Pastorn bör nog predika sin gärning med viss försiktighet.
    Hade hen uppenbarat sig i Lejet vid 10 tiden i söndags och skrytit om hur framgångsrikt han sprider sitt budskap och får ut fler lärjungar på vattnet hade hen förmodligen fått halta hem till Värnamo med en kall alu Streamlined uppkörd till 5cm markeringen i stjärten!

  • jesper-b

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 10:40
    surfslusken;700195 wrote:
    Pastorn bör nog predika sin gärning med viss försiktighet.
    Hade hen uppenbarat sig i Lejet vid 10 tiden i söndags och skrytit om hur framgångsrikt han sprider sitt budskap och får ut fler lärjungar på vattnet hade hen förmodligen fått halta hem till Värnamo med en kall alu Streamlined uppkörd till 5cm markeringen i stjärten!

    Den var kanske lite väl grov (inte själva förlängaren den är ju RDM)?

    Jag tycker det är jättekul med alla möjliga och omöjliga energitillskott till att få ut unga och gamla på vattnet. Om de sedan tävlar och i/på vad är kanske mindre viktigt. Om det ligger i någons affärsintresse är väl inte heller självklart fel.

    Nu när SUP har ersatt Kite som den absolut töntigaste av alla vattenbrädlekar så kan vi väl acceptera en och annan entypsklass i regattabrädsegling, även om det är en skitbräda/rigg. Den gamla diskussionen om mätregel kontra entypsklass bara orkar jag inte engagera mig i. Som med alla andra versioner av kappsegling är det nog bra att det finns både och.

    /JB

    PS: “Töntig” är självklart inte lika med orolig; man kan självklart ha hur kul som helst både med paddel och drake! Jag kommer nog ta upp SUP någon gång igen och Kite blir perfekt till pensionärslivet!

  • svennebanan

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 10:53
    Jesper B;700221 wrote:
    Nu när SUP har ersatt Kite som den absolut töntigaste av alla vattenbrädlekar

    Ja kom igen nu töntar. Gör er av med era Nah Skwell Kool 10 fotare samt variokolpaddlar och gör något ballt och givande som sub 6 fots shortboard vågsurfing istället. Jag kan givetvis hjälpa till med att köra skiten till återvinningen utan ersättning så ni slipper vidare pinsamheter som tex att köra runt med en jävla supertanker på taket.

  • dr-masse

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 10:56

    Att jag nu skaffat en SUP har för evigt cemtenterat töntighetsfaktorn för denna ‘sport’.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Summan av 5 års arbete..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.