Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SUP Windsurfing

  • SUP Windsurfing

    Publicerad av gnaraloo-station på 29 juni, 2011 vid 07:07

    Hittade denna video på tuben.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=jlzhV6eNv3g&feature=related”]http://www.youtube.com/watch?v=jlzhV6eNv3g&feature=related[/ame]

    SUP bräda och windsurfing segel. Kan detta
    vara något i lätta vindar?

    Med en SUP bräda kan man ju både paddla samt
    slänga på ett segel om man känner för det.

    Nån som provat eller håller på med SUP windsurfing?

    Med en SUP skulle man ju kunna windsurfa alltid.

    / Martin

    doc svarade 12 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • grrrr

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 08:49
    Quote:
    Med en SUP skulle man ju kunna windsurfa alltid.

    Stämmer, men paddla är också skön.

    Jag sup-vindsurfar aldrig i vågor (bor i Stockholm) men kryssar runt mellan öar och stenar, det är nåt helt annat än det vanliga bränna fram och tillbaka.
    Lite som segling.

  • svennebanan

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 08:52

    Jag stötte på den där också för någon vecka sedan då jag googlade SUP sailing. Ska jag investera i en SUP så måste den bevisligen gå att segla även på platten. Det verkar inte vara så jätteprioriterat bland tillverkare att få till det än så länge, men RRD och AHD verkar ju iaf vara inne på det. För att inte tala om den här:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=31593&title=sup-11-272stand-up-paddlethommen&cat=12

  • dude

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 09:07

    Stämmer bra : )

  • bicless

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 18:04

    Jag har sup:at och vindsurfat Nah Skwell och AHD´s modeller.
    Skall man ha som familjefarkost så barn kan segla den i låg fart skall man ha centerfenebox typ ahd summerboard. För lite mer erfarna kan man vindsurfa även brädor utan centerfena men bakfenorna är mindre är på vindsurf och rockern annorlunda så man får använda lite mer teknik om man vill ha bra fart och bra kryss.

    Jag tycker det dock är en skön annorlunda känsla och glider gärna runt i skärgården med min Nah skwell 9’6:a. Den är stabil så man kan ha vindsurfinglektioner på den men nybörjare klarar inte av kryssa så bra med den, köra rakt fram går bra. Som allrounder är AHD Summerboarden lite bättre med centerfenekassetten, sen kan man även trimma masten lite på eftersom beroende på vindstyrka, den har riktig mastbox istället för bara en gängad plugg som många andra SUP med seglingsmöjlighet.

    Jag tror detta typ av farkoster kommer bli en riktig sommarstuge hit. Kan användas både blåsiga och vindstilla dar, man kan även kitea med dem eller surfa riktiga vågor eller båtvågor.

    Mitt enda bekymmer är om jag skall ta med summerboarden eller nah skwellen ut till landet i sommar. Gissar på summerboarden för att andra enklare skall kunna lajja med den.

  • rrd

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 18:26

    Känns lite som att cirkeln är sluten. Tillbaks där det började. Vi sätter hjul på surfbrädan eller segel så kan vi surfa eller åtminstone få lite av samma känsla när det inte är förhållanden som funkar. Och hur rätt blev inte det…

    Själv så SUPade jag runt Svartskär (den stora klippiga ön utanför Lejet i Varberg) i spegelblankt vatten häromkvällen och kollade in hur det ser ut med bottenförhållanden fick faktiskt lite skön dykkänsla.

  • j-s

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 06:37

    Vore det inte skitfränt att montera stroppar på en SUP!

    Eller!

    😉

  • svennebanan

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 13:44
    RRD;660676 wrote:
    Känns lite som att cirkeln är sluten. Tillbaks där det började.

    Kunde varit intressant att höra orginalshaperns tankar om tailkicken. Kan dock vara så att han varit död i ett par tusen år.

    li_river_11.jpg

  • rrd

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 14:50

    …eller kicktailen på andra brädor…

  • doc

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 15:12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SUP Windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.