Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med cykelhjälm?

  • carl-r

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 20:52

    Nackdelen är väl kombinationen av att man slår i huvudet mer när man har hjälm (eftersom huvudet är större och mer i vägen) och att cykelhjälmar är engångsartiklar. 🙂

  • nlc

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 01:32

    Det är inte bara en nackdel, det är helt livsfarligt. Som Carl säger, en smäll på cykelhjälmen och den är förbrukad. Vad ska du då cykla hem i ? Nä det blir mycket bättre om du slantar upp för en riktig hjälm.

    [ironi]Kanske kan det gå om du hittar en sån där CE-mäkt lekhjälm för barn med grönt halsspänne. De ska visst vara lite tåligare :tongue: [/ironi]

  • ian

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 05:40

    @SafeSurfer 419494 wrote:

    Hej!
    Jag har köpt en ny cykelhjälm för jag behöver en då jag cyklar. Den känns väldigt lätt och bekväm så jag tror den skulle vara skön att surfa i också. Är det någon som testat att surfa med en cykelhjälm som vet hur de tål saltvatten, de borde ju göra det eftersom de måste tåla regn och svett under cykling.
    http://www.roadcyclinguk.com/news/article/mps/UAN/1523/v/2/sp/332526698652330355282

    Nej.
    Cykelhjälmar är som sagt gjorda för EN smäll.
    Dessutom kan jag tänka mig att den är större och sticker ut en bit vilket gör att den bromsar huvudet i vattnet mer än bara ett huvud gör vilket nog kan vara påfrestande för nacken.

  • svenne

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 05:42

    Det är helt okej att använda en cykelhjälm till surf – trots att det är en förbrukningsvara. Definitivt 1000 gånger bättre än ingen alls. Och med tanke på de hjälmar som finns på marknaden för surf så kan du definitivt köra med cykelhjälm utan att skämmas. Jag har använt samma hjälm i flera år, inköpt på Stadium (400-kronors skateboard/BMX-hjälm) och den funkar skitbra när det brallar i.
    Det brukar vara problem med limmet mellan skumgummikuddarna/kardborren/innerskalet, speciellt i saltvatten blir det geggigt redan efter några gånger. Jag har löst det på min med limpistolen. Funkar skitbra sen dess.

  • nlc

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 06:00

    @Svenne 419554 wrote:

    Det är helt okej att använda en cykelhjälm till surf – trots att det är en förbrukningsvara. Definitivt 1000 gånger bättre än ingen alls. Och med tanke på de hjälmar som finns på marknaden för surf så kan du definitivt köra med cykelhjälm utan att skämmas. Jag har använt samma hjälm i flera år, inköpt på Stadium (400-kronors skateboard/BMX-hjälm) och den funkar skitbra när det brallar i.

    Tror vi snackar om lite olika typer av hjälmar. Den BMX/skate-hjälm du har är väl en heltäckt med hårt plastskal, medan den cykelhjälm jag (först) tänker på är en förbättrad variant av “en klase bananer på huvudet”, dvs race/mtb-hjälm.

    Men en vattensportshjälm typ ProTec AceWake kostar ju inte mer än 600 spänn, ingen större skillnad mot BMX-varianten alltså (och riktigt billigt för det skydd man får).

  • rooster

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 06:37

    En gammal JOFA hockeyhjälm då, den bör väl funka?

  • safesurfer

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 07:55

    Jo jag har en bra hockeyhjälm och har även provat en hjälm för surf som jag köpte på surfers,båda kändes störande att ha på. Den cykelhjälmen jag länkade till satt på väldigt bra utan att glida omkring dessutom så hade den inte så mycket mjuktskum som absorberar vätska. Om den pajar av en smäll så är det helt okej bara den inte bryts ner av saltvatten, får inte så ofta smällar i huvudet då jag sällan släpper taget om bommen då jag faller.

  • kamaaina

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 09:10

    Om du surfar med den cykel hjälmen på bilden kan du väl ha en gul ledar tröja oxå….snälla.

  • safesurfer

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 09:20

    Doping kitt och ledartröja ingår därav priset.

  • johnjrambo

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:48

    Jag slår helt klart ett slag för en hederlig gammal Jofa hjälm, nån om någon som får hårda smällar måste ändå vara hockeyspelare, eller?

    Å jag menar..visst, har du hjälm är det, oavsett hjäm bättre än ingen hjälm, men va händer om du får ett ritkgit tyson slag o deckar i din nya cykel/surfhjälm o inte bär en ordentlig räddningsväst?

  • jeppo_f

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:59

    Det skulle väl vara att dom inte skyddar öronen då. Men det går ju att knäcka trumhinnorna även i en Gath-hjälm, så varför inte…

    /jeppo

  • svenne

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 11:50

    Den evigt återkommande cykelhjälmsdebatten…
    Jag har svårt at tro att en Gath eller hockeyhjälm (speciellt hockeyhjälmen) skulle vara bättre än en cykelhjälm. Däremot tycker jag att det är synd att förstöra ett fint raceägg med surf.
    Jag har kört “vanlig” cykelhjälm också, det funkar så fint så.

  • getwet

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 12:11

    Duger gott, 139 kr på Biltema CE godkänd skate och inlines hjälm.

  • nlc

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 14:13

    Men till cykling så är Giro Atmos super! Lätt, otroligt välventilerad och faktiskt ganska snygg, särskilt i den silvergrå färgen. Har lite svårare för de teamlackade carianterna (US Postal & Rabobank).

  • alexasu

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 14:31

    varför i hela friden har man giro kolfiber i sina hjämlar? dyrt och kännsligt för stötar. är ett par grams vikt så viktig för en dopad snubbe som äter hästfoder till frukost?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med cykelhjälm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.