Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfare i västervik

  • Surfare i västervik

    Publicerad av Surfarnisse på 4 februari, 2008 vid 15:53

    Jag undrar om det finns några vindsurfare i vika, funderar nämligen på att börja då det är brist på surfbara vågor har ett ställe som funkar ibland men annars e det tunnt så dags att börja förlita sig på vinden lite.
    Grejen är att det skulle vara väldigt praktiskt om någon inbiten surfare har lust att dela med sig lite av sin kunskap sen måste jag ju i sånna fall köpa grejer också men det kanske går att hitta i närheten med!

    hanko svarade 16 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • hanko

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 19:48

    @Surfarnisse 442754 wrote:

    Jag undrar om det finns några vindsurfare i vika, funderar nämligen på att börja då det är brist på surfbara vågor har ett ställe som funkar ibland men annars e det tunnt så dags att börja förlita sig på vinden lite.
    Grejen är att det skulle vara väldigt praktiskt om någon inbiten surfare har lust att dela med sig lite av sin kunskap sen måste jag ju i sånna fall köpa grejer också men det kanske går att hitta i närheten med!

    Jo vi är allt några stycken i “vika” ! Själv är jag återfallssurfare från det glada 90-talet och är nytänd och särskilt på speed och slalom! Även LarsD här på Surfzone är på gång med Speed. Å så har vi några freestyleåkare på Lucernafjärden och ute på Hornslandet ibland.

    Hör av dig på PM eller så i tråden för fortsatt korespondens !

    Ses på vattnet..!

    SWE-777

  • rillo

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 07:21

    Trevligt med mer folk som surfar. Är själv nyinflyttad i Västervik och har inte riktigt fått grepp om alla ställen häromkring, men har varit ute på lucernafjärden ett par gånger i vinter och det funkar hyggligt. Har fått en liten lista av Martin oxå som är mkt utförlig.
    Ses på vattnet

    /Rickard

  • hanko

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 21:20

    @Rillo 442855 wrote:

    Trevligt med mer folk som surfar. Är själv nyinflyttad i Västervik och har inte riktigt fått grepp om alla ställen häromkring, men har varit ute på lucernafjärden ett par gånger i vinter och det funkar hyggligt. Har fått en liten lista av Martin oxå som är mkt utförlig.
    Ses på vattnet

    /Rickard

    Martin (Ottosson va?)

    Jo dom grabbarna har koll ! Ses väl till våren eftersom jag inte äger vinterutrustning till kroppen…..

  • hankypanky

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 08:51

    är också nyinflyttad och freestyle wave seglare, vart går man i vid lucerna och vilken vindriktning är det där som gäller? stenigt?

  • creative

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 09:43

    Skönt att höra att du inte är helt ensam där Rickard. Ses nästa helg. Hoppas det blåser då.

  • hanko

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 11:04

    @hankypanky 443871 wrote:

    är också nyinflyttad och freestyle wave seglare, vart går man i vid lucerna och vilken vindriktning är det där som gäller? stenigt?

    Bäst eller så bra det kan bli i Västervik och Lucerna är från Gränsö….! kör förbi slottet och kör genom en s-kurva och 200 senare ta ner till höger på en stor äng och längst ner i vänstra hörnet brukar vi lägga i. Lite småsten ett par meter ut men sen finns inga ilskna stenar alls. Byigt värre. Lite mer trevliga förhållanden kan ges ute på Horns udde och där lägger vi längst ut vid kajen. Nordost är bra där. FInns ett å annat “rev” där det bryter lite 1m-vågor.
    Men kolla upp med Ottosson eller en Mats Ferner S-25 som har stenkoll på riktningar och är dessutom ute ofta.

    Ses på vattnet till våren..!

  • nachoman

    Medlem
    13 februari, 2008 vid 21:08

    O jag som är uppväxt i Västervik och gammal viksurfare kommer ner på sommaren då och då och gör gästspel! Ses väl i viken eller lucernafjärden då det brallar i!

    /Lage

  • htn

    Medlem
    14 februari, 2008 vid 08:54
    Nachoman;444599 wrote:
    O jag som är uppväxt i Västervik och gammal viksurfare kommer ner på sommaren då och då och gör gästspel! Ses väl i viken eller lucernafjärden då det brallar i!

    /Lage

    Jag med! Kommer då det blåser. Är också uppvuxen i Västervik. Gammal viksurfare. Seglar numer mest vid St Askö/Flatvarp/Loftahammar.

    /Henrik Thorén

  • larsd

    Medlem
    15 februari, 2008 vid 20:12

    Det här var ju riktigt oväntat! Verkar kunna bli crowded på surfstället som gud glömde, kul!!!

  • martin

    Medlem
    19 februari, 2008 vid 08:48

    Eftersom ni verkar vara flera nya surfare i stan lägger jag ut det mail som Rickard nämner ovan.

    ________________________________________________________________

    Man kan surfa i alla vindriktningar i Västervik faktiskt, även om allting med ost inblandat såklart blir klart bäst. Västligt, speciellt rak väst blir väldigt byigt, men det är ändå seglingsbart och ofta fler än man själv ute på vattnet.

    Här kommer några spots med passande vindriktning (optimal inom
    parentes) angiven i grader. 90 grader är ost, 180 syd osv. Anledningen till den uppdelningen är att man vanligen ringer Västerbådans fyr och kontrollerar medelvind och riktning (tel 0490-28100).

    1. 40-200 (135) – Horns Udde
    Bästa vinden i stan. Nästan alltid jämn och fin vind vid ostligt. Vid lite nordlig inblandning kan man hitta bra vågor ute på några grundområden ganska långt ut. Sydost ger choppig slalomsegling med möjlighet till plattvatten bakom flera låga öar. Ibland seglingsbar sjöbris på försommaren som är starkast ute vid Idö-sidan eller närmast Händelöp. Kör ut mot Horns Udde och ställ bilen nere vid huvudbryggan.
    Precis till höger om parkeringen finns ett klippt gräsparti där man riggar. Det var tidigare trångt och risigt att ta sig ner till vattnet, men nu har kommunen av någon oklar anledning röjt hela riggområdet från buskar och ris. Det är knappast med oss surfare i tanken, men vi tackar ändå storligen för den manövern. Stenigt isteg, men man vänjer sig. Skor är nästan ett måste, även på sommaren pga sten. Även körbart med kite för den som har koll.

    2. 180-290 (-)- Insidan Gränsö
    Räkna med byig vind. Ordenligt byig alltså. Vi pratar femsekundersbyar på 17 m/s och sen en halvminut med 5 m/s från motsatt håll innan nästa tryckare kommer… nej, så illa är det väl inte ändå. Trevlig och snäll slalom/freestylesegling med lite insjökänsla i Lucernafjärden mittemot Lysingsbadet. Många seglare (=typ 5-10 pers med Västerviksmått) om det är helg, sol, semester och bra vind. Kör ut mot Gränsö och förbi slottet. Två olika ställen beroende på riktning.

    På s-sw är det bäst att köra ner på en stor gräsäng (a) som man hittar genom att ta höger ner på en grusväg ungefär 200 meter efter en 90-graders vänstersväng vid ett hus efter slottet. Rigga längst in borta i det vänstra hörnet av ängen och gå ner genom träden i strandkanten. Nyligen röjt av kommunen och “officiell” vindsurfstrand inskrivet i naturskyddet. Varmt, lä och allmänt gött att rigga ner på ängen.

    Andra stället (b) passar bäst på mer västliga vindar, eftersom vinden då får mer yta att jämna till sig på.
    Fortsätt då på huvudvägen förbi ängen tills du kommer ner till vattnet igen. Här kan man rigga nästan var som helst, men “officiella” stället är en bit fram innanför den lilla ön med ett hus på. Parkera och rigga på en liten “grusplan” ner mot vattnet.

    3. 305-325 (315) – Fotbollsstranden
    Nordvästspot i Gamlebyviken med kul gippvågor och bra segling, men med ganska smalt vindriktningsområde. Det brukar dock styra in lite i viken och därmed ordna till sig även om det vrider lite. Kör mot Norra Sjukhuset och ner mot den fotbollsplan som ligger nordväst om själva området. Där åker man ner på en smal asfaltsväg och förbi planen och ner till vattnet där man hittar en liten sandstrand. Se förstoring på karta för grafisk presentation av vägbeskrivningen. Den lilla gröna rutan är fotbollsplanen.

    4. 30-80 (45) – Skanvik, Gränsö
    Ett alternativt spot på NO, även om det finns en ö här som sabbar vinden de första hundra meterna. När man väl kommer ut är det jämn och bra vind med ganska storchoppig havssegling. Ibland stora rullande vågor som bryter upp här och där på grundområden om man letar sig ut bland ytterskären. Inget som passar nybörjare. Man seglar i princip vid Västerbådan, så en signal dit och man får reda på exakt hur det blåser. Man riggar nästan alltid för stort här pga att det ser lugnt ut pga ön. Kör ut på Gränsö till sista spotet på insidan enligt ovan. Ta sen vänster på en sommarstugeväg precis innanför den lilla ön med huset. Kör rakt över och ta vänster ner mot en brygga i vattnet där man parkerar och riggar. Bäst på NO är att gå en bit in i kohagen med grejorna och starta där. Då slipper man en del av öns vindskugga. Oftast en jävligt störig fiskodling en bit ut längs stranden vid Skanvik som bara är ivägen när man pressar höjd. Går INTE att dra över i full fart ens med gräsfena då det är en spänd 5mm stålvajer i ytan. VARNING! (Syns dock mycket bra, så man missar den inte).

    5. 340-020 – Kanalinloppet (Gudingesidan), Gränsö.
    Jag har inte seglat här så mkt, men å andra sidan har det varit riktigt fint där när jag väl har varit där. Man kan köra snälla stilen och segla från en liten strand på landsidan av inloppet av kanalen eller den fula stilen och dra rakt ner på en sommarstugetomt på Gränsösidan där det är bättre att gå i. På vintern är stugorna tomma och det är bara att köra ner, men på sommaren gör man bäst att hålla sig till kanalstranden.

    6. 340-005 – Hundklubben/Husvagnsföreningen, Piperskärr Kör mot Piperskärr/Norrlandet (dvs samma väg som till Gränsö, men ta inte höger vid det avtaget) och ta höger där det står “Sommarhem” eller nåt sånt. Efter en bit kan man välja att ta vänster ner till en hundklubb (bra spot, arga hundar) eller köra rakt fram till en campingförening (dålig spot, glada campare). Vanligen ganska byigt och tomt på andra surfare, men fungerar i nödfall.

    Där har du hela gradskivan sammanfattad. Mitt allmänna tips är att åka till Horns Udde så fort det finns minsta misstanke om att det fungerar.
    Där är det oftast iaf några surfare. Mest folk hittar du en solig dag på med västlig vind på insidan av Gränsö.

    Det bästa nybörjarstället i kommunen är Hallmare badstrand i Loftahammar. Där är det långgrunt och sandstrand. Nackdelen är att det är en bit att gå med prylarna från bilen, speciellt på sommaren när det är mycket campinggäster att trängas med.

    Årets trendställe förväntas bli “Secret spot” i Gamlebyviken på norrsidan som komplement till fotbollsstranden. Jag kommer inte ihåg vad det heter, men det är en liten udde en bit förbi Piperskärr. Det snackades en hel del om det i höstas, men jag hann aldrig testa det. Förmodligen alltid soligt och aldrig byigt, utan jämn och fin 5.4-vind när det knappt blåser formula i övriga delen av kommunen. Sen sjöbris även i växlande molnighet och lättklädda bonddöttrar som plockar blåbär i strandkanten. Precis vad vi behöver i Västervik. Eller också så är det bara ytterligare ett spot i raden av alternativ. Vi får se till våren 🙂

  • nachoman

    Medlem
    19 februari, 2008 vid 09:36

    Snyggt jobbat Martin!

    /Lage

  • htn

    Medlem
    19 februari, 2008 vid 10:02

    Kul att se detta i VT:

    http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3219474

    :laugh:
    /Henrik T

  • rillo

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 07:44

    @HTN 445705 wrote:

    Kul att se detta i VT:

    http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3219474

    :laugh:
    /Henrik T

    Visst är det kul!!
    Och mer kommer, då ett produktionsbolag hörde av sig till mig igår och vill göra ett repotage på lördag. Någon mer som vill haka på detta? Hör gärna av er via forumet så ska jag ta reda på plats och tid. Vore roligt om det kunde bli ett gäng.

    /Rickard

  • hanko

    Medlem
    20 februari, 2008 vid 08:37

    @Rillo 445897 wrote:

    Visst är det kul!!
    Och mer kommer, då ett produktionsbolag hörde av sig till mig igår och vill göra ett repotage på lördag. Någon mer som vill haka på detta? Hör gärna av er via forumet så ska jag ta reda på plats och tid. Vore roligt om det kunde bli ett gäng.

    /Rickard

    Min vinterutrustning lyser fortfarande med sin frånvaro men som LarsD säger…..att inte surfa på vintern är resursslöseri med vind. Det har ju verkligen blåst bra även i våra pissetrakter.

    Men jag lär dyka upp under tidig vår om jag bara får tag i rätt mast osv…

    Men kul om vi kan bli lite fler på vattnet och köra.

    Ha d ! o lycka till om det blir nån film. Är väl vind på gång redan idag va?

  • idah

    Medlem
    21 februari, 2008 vid 15:16

    Hej! Jag är bosatt i Västervik och är intresserad av vindsurfverksamheten här. Berätta gärna mer! Är väldigt intresserad av att lära mig vindurfa och har planer på att åka till Maui. Kan även tillägga att jag är släkt med Anders Bringdal!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfare i västervik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.