Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffordon och klimattankar??

  • Knatte

    Gäst
    2 februari, 2008 vid 20:42

    @gurra1978 442418 wrote:

    Ärligt talat så bör man ju tänka mer på hela sin livsstil än valet av surfbil egentligen. Man kanske tror att man är skitsmart som kör en snål liten bil men så kanske man tar en flygresa till Maui och en till Sydafrika. Då har man väl totalt bidragit med mycket mer växthusgaser än om man körde en bil som drog 1,5 l/mil under en hel säsong i Sverige. Jag tror mig sett någon sån grej på dn.se förut, att bilens utsläpp är inget mot om du flyger lite grann.

    Ville ju inte börja i denna ändan, när jag startade tråden. Surfbilar är ju någonting som vi kan relatera till på ett lätt sätt.
    Men en flygresa till Maui eller sydafrika ger ju väldigt stor klimatpåverkan och då är ju bilen en liten, liten påverkan jämnförelsevis.
    Sedan består ju brädor och segel av saker som kanske inte är världens nyttigaste prylar isf. Men man måste ju ha lite roligt i livet också. Man får bidra på mesta möjliga vis efter bästa förmåga 🙂

    Se här:
    http://www.snf.se/verksamhet/trafik/tackforattduinteflyger.htm
    http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-trafikensmiljopaverkan.htm

  • johan_gbg

    Medlem
    2 februari, 2008 vid 20:51

    Vi har samåkt både idag och igår till Apel från Götet.
    3 pers i Diesel folka som drar 0.8, det ni!

    Sen att vi har fått bra surf också gör det hela till en trevlig tur.
    /J

  • gurra1978

    Medlem
    2 februari, 2008 vid 20:52
    Knatte;442423 wrote:
    men i sak är jag ute efter om några fler börjar fundera på sina surfbilar och kanske skall byta ner oss i storlek och motorstyrka framöver??

    Personligen tror jag nog att min nästa bil (om några år eller så..) kommer vara mindre i både format och motorstyrka. Istället för ha mycket prylar inne i bilen, så kanske man får utnyttja takräcket för segel/bommar mm. om inte allt ryms inne i bilen

    Jag har en idé. Vi kan säkert byta bil rakt av. Du kan få min snåla lilla Fiat så kan jag få din rymligare och mer törstiga bil. Hoppas du har en V70 😀

  • Knatte

    Gäst
    2 februari, 2008 vid 20:54

    @gurra1978 442428 wrote:

    Jag har en idé. Vi kan säkert byta bil rakt av. Du kan få min snåla lilla Fiat så kan jag få din rymligare och mer törstiga bil. Hoppas du har en V70 😀

    Dålig deal för din del…. Det är en Saab 900 som just nu står utanför en verkstad, med troligt haverad kopplingsvajer:blush:
    (Hoppas att det inte är en dyrare fel i alla fall..)

  • kapten-k

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 01:14

    kolla filmen “Who Killed The Electric Car” !
    Jag räknade ut att med en sån bil skulle driften vara 1kr/mil + batteribyte med dagens elpris.
    jag har 2,4 mil till jobb har för mig att räckvidden på den bilen var 16mil
    Buss tar över 1,5timme till mitt jobb med byten

    http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

    Diesel är vidrigt både med och utan filter! Man silar mygg och släpper igenom elefanter. Man mäter inte mängden stora partiklar som ordsakar lungsjukdomar och cancer.

    bensin släpper ut mer co2 , men har mindre partiklar

    dessutom tycker jag att ottomotorn borde gå att få lite bättre! en gammal saab v4 har frihjul, dricker 0.6lit/mil om man snålar förgasaren och dessutom får man plats med alla surfprylar. Detta på en sketen fordmotor från 50-60tal

  • rasmus_w

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 02:23

    @Knatte 442299 wrote:

    Så frågan är fri, men i sak är jag ute efter om några fler börjar fundera på sina surfbilar och kanske skall byta ner oss i storlek och motorstyrka framöver??

    En liten varning. Att gå ner i motorstyrka behöver inte minska utsläppen. Ok om storleken och framförallt vikten följer med, men undermotoriserade bilar tenderar att leda till att folk gasar hårdare och då släpper man ut mer föroreningar än om man hade gasat lite grann med en starkare motor.

  • getwet

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 07:36

    Saxat från Expressen.

    Det är för billigt att ta bilen

    Biltrafiken ökar i Göteborg.
    Det blir svårare och svårare att ta sig fram i stan… Men det verkar som att vi transporterar saker bara för att det går. Har du fått jobb i Trollhättan – ta bilen! Vill lilltjejen spela division fem-fotboll i Angered fastän ni flyttade till Landvetter för flera år sen – skjutsa henne! Varför nöja sig med det färska bröd lokala bagare kan baka av lokalt odlad spannmål, det finns ju bröd bakat i Norrland, billigt, billigt, bara en halvtimmes omväg från jobbet! Om det verkligen var dyrt eller tog för lång tid att köra till Trollhättan, Angered och affären, då skulle du ju få ihop ditt liv ändå. På något annat sätt. Problem med köbildningar går inte att lösa med fler vägar. De proppas snabbt igen, av fler bilar, nya köer. Men svårigheter med att ta sig fram drabbar inte bara bilister. Gående, cyklister och kollektivtrafik har också svårt att ta sig fram. Faktum är att det är bilar, vägar och vägbyggen som är i vägen för oss! Och för varje väg som byggs blir det ytterligare en spärr att passera för att ta sig mellan punkt A och punkt B – för den som inte vill eller kan köra dit. Är du under 18 år, synskadad eller har en knapp ekonomi? Välkommen till en värld som byggs för att passa de andra – bilisterna! Där kvartersbutikerna bara har råd att sälja chips, läsk och mjölk till hutlösa priser. Där handeln har klumpat ihop sig kring parkeringsplatser långt från centrum, busshållplatser och ditt hem. Där garage och vägar gör staden mindre grön, gör att allt det du vill kunna ta dig till hamnar längre bort. Bortskuffat av asfalt. Är det verkligen någon som har missat att bilismen skapar problem? Klimatförändringar, buller, trängsel. Att bördig mark täcks av asfalt. Allergier, cancer, luftvägssjukdomar. Stadsluften är full av små partiklar som slits loss från däck och vägar. Varje år dödar de göteborgare som andas in dem. Uppemot 100 personer, säger vissa forskare. Ungefär lika många som dör i trafikolyckor i hela länet på ett år. “Färdas du med cykel eller går till fots, undvik starkt trafikerade leder.” Det är ett litet tips från miljöförvaltningen för att slippa den mest förorenade luften i Göteborg. Men hur lätt är det att undvika starkt trafikerade leder när cykelbanorna ofta följer dem? Vill man ta sig över älven går det inte, om man inte råkar vara på väg mellan Brunnsbo och Gamlestaden, eller är sugen på ett extra träningspass. Då kanske det är dags att slå till och börja bygga gång- och cykelbron över Göta älv. Den som har varit på tal sedan sex år tillbaka. Kunde vi lägga flera miljarder på Götatunneln? Då borde det vara värt att satsa en hel hoper miljoner på trafikanter som bara är ett lyft för folk-?hälsan. Ny älvförbindelse nu! Och varför inte samtidigt slå till på trängselavgifter och lägre priser för att åka buss och spårvagn?

  • Knatte

    Gäst
    3 februari, 2008 vid 16:06

    Diesel är vidrigt både med och utan filter! Man silar mygg och släpper igenom elefanter. Man mäter inte mängden stora partiklar som ordsakar lungsjukdomar och cancer.

    bensin släpper ut mer co2 , men har mindre partiklar

    dessutom tycker jag att ottomotorn borde gå att få lite bättre! en gammal saab v4 har frihjul, dricker 0.6lit/mil om man snålar förgasaren och dessutom får man plats med alla surfprylar. Detta på en sketen fordmotor från 50-60tal

    Håller inte med till 100% Ser du klimatmässigt i det stora hela, så är en modern diesel med partikelfilter bättre än en bensinmotor. Då den drar ca 30 % mindre soppa, så blir miljöpåverkan mindre.

    Vi på Volvo och säkerligen alla andra som säljer bilar i Califonien har Ulev; Plev-motorer som i stort sett inte släpper ut några partiklar alls. De kallas noll-emissionsmotor via extra bra/noggranna filter. (Sedan släpper de ju ut Co2 som vanligt..

    Men sedan är det skandal, att som du säger att man inte utnyttjar enkla grejer som frihjul eller rent allmänt får energisnålare motorer Nästan alla tillverkare bygger ju tyngre och tyngre bilar pga all lyx, nya prylar som skall in i bilarna numera.

    Så frågan är fri, men i sak är jag ute efter om några fler börjar fundera på sina surfbilar och kanske skall byta ner oss i storlek och motorstyrka framöver??

    En liten varning. Att gå ner i motorstyrka behöver inte minska utsläppen. Ok om storleken och framförallt vikten följer med, men undermotoriserade bilar tenderar att leda till att folk gasar hårdare och då släpper man ut mer föroreningar än om man hade gasat lite grann med en starkare motor.

    Självklart får inte bilen bli undermotoriserad, då blir det ju tvärtom istället 😡 Men i nästan alla bilar räcker det max med en motor på 120-140 hästar för att orka driva bilen. Uppåt och över 200 hk är ju overkill..
    Sedan att det är jävligt kul att köra en sådan bil är ju en annan femma:smirk:

    Det handlar ju inte bara om att det är dyrt att köra bil numera och att vi smutsar ner jorden. Oljan är ju en tydligt ändlig resurs, som börjar ta slut. Vi har inte olja att pumpa upp i samma takt som förr, i så många år till. Nu när kina och indien skall ha oändliga mängder olja till sina bilar, så kommer bubblan spricka: OM vi inte hittar bra alternativa bränslen:blush:

  • fastforward

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 17:02

    Jag motiverar mitt surfbilande med att åka buss till jobbet. Förut hade jag kontoret närmare och kunde gå men nu blir det buss eller ev. cykel i sommar. Det är ju trots allt varje-dag resorna som ger mest resmil per år.

    Sedan kör jag en hyfsat bensinsnål kombi också – Mitsubishi Lancer som drar 0.7l/mil.

  • kapten-k

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 19:34

    knatte , jag tänker mest på lastbilar, även om de har partikelfilter så släpper de ut stora sot partiklar som inte är farliga för miljön, men för alla som andas. Dessa partiklar bryr man sig inte om att mäta.
    Bil dieslen har blivigt renare, med mindre svavel detta har gjort att fartygsdieslen har blivigt skitigare så all fartygs trafik i europa spyr ut svavlet till våra lungor.

  • tomasn

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 20:04

    Det som är både dåligt och bra är att det ju faktiskt finns teknik för att göra användbara förbränningsmotorer som drar 0,3l/mil., att det finns teknik för andra drivkällor som skulle kunna börja användas om någon ville satsa, elbilar, biogas, väte (?). Men tillverkaran är inte så intresserade av detta (ännu) tyvärr, även om man kan skönja vissa tendenser mot ett trendbrott. Det tråkiga (dåliga) är att man inte satsar på dessa tekniker och drivkällor. Personligen tycker jag det är lite tragiskt med de här stadsjeeparna. Vi behöver väl iaf inte anstränga oss för att spy ut iaf?

    Jag tycker också man borde tala om annat än klimatet när man talar om renare bilar. Det blir så abstrakt och svårgreppligt för folk med det här klimatältandet och uppvärmningen. Man borde trycka mer på de omedelbara vinsterna som faktiskt finns i renare luft, mindre surt nedfall och, om vi minskar bilåkandet, mindre trängsel.

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 februari, 2008 vid 11:59

    @Kapten K 442641 wrote:

    knatte , jag tänker mest på lastbilar, även om de har partikelfilter så släpper de ut stora sot partiklar som inte är farliga för miljön, men för alla som andas. Dessa partiklar bryr man sig inte om att mäta.

    Vilken källa har du fått det ifrån??? Låter lite paradoxalt….

    /Udo

  • jester

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 12:09

    En liten varning. Att gå ner i motorstyrka behöver inte minska utsläppen. Ok om storleken och framförallt vikten följer med, men undermotoriserade bilar tenderar att leda till att folk gasar hårdare och då släpper man ut mer föroreningar än om man hade gasat lite grann med en starkare motor.

    Och dom med stor motor, dom gasar inte lite extra heller? Hade jag haft en fet motor, nog faen hade jag gasat och det rejält. Hat själv bytt ner till en miljöbil (Kia Picanto), och inte f-n gasar jag hårdare för det. Blir ju nästan lite sport att köra så snålt som möjligt nu… 😀 Men det kanske går över… 🙂

  • nomad

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 13:25

    …med risk att tappa tråden igen:-)
    Vänta lite nu, vad säger ni om detta då….? Jag är egentligen ett klockrent exemplar ur miljöhänseende trots all kritik jag får från olika håll. Dålig nyans i den kritiken: Jag diggar bilar..gärna gamla sådana från bruksbilparken! Rattar nu en Jeep från 88:a privatimport från USA med rak 6:a 4-liter stor utan katalysator men med träsidor:-) Dom är grymt miljöfarliga, darar ca 1,3 i snitt, visst men eftersom jag kör så pass lite och betalar för det i form av biltull så är det mer befogat. Tidigare körde jag en Amazon som hade dubbelt så hög CO-haltigt utsläpp som Jeepen, konstigt nog. Jag kör ca 350-400 mil per år. I stor sett endast till surfet eller till polare i förorten på helgen eller till landet. I regel inga långresor. Vid alla surfresor till Varberg eller Öland samåker jag med minst 3 pers till i en vanlig personbil. Resten av all transport till och från kneget så cyklar/går/bussar jag.. Billigt och miljövänligt… Hade ngn annan ägt denna kärran hade det varit betydligt sämre ut miljöhänseende. Poängen; Det handlar om att inte köra så mycket, precis som några av er varit inne på… Att alla byggvaruhus, centrum och sånt är centrerat kring stora ställen i förorten.. I stan finns inget sånt, vi är tvugna att ha en bil men knappt använda den så därför spelar det en lite roll hur mycket den drar. De e det som är grejen, att man inte skall behöva köra för mycket. Bör därmed göra infrastrukturella förbättringar snarare än att förnya bilparken. Fanns inga gamla sköna bilar vora det helt kärleks- och kulturlöst.. Tänk…en helt orginal Volvo 145:a från 69 i likbilsutförande.. Ultimata surfbilen!

    Peace
    -Nomad

  • svenne

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 13:56

    Skillnaden är att din Jeep har dålig förbränning som i sig släpper ut mer än en nyare bil med modernare motor. En katalysator reducerar 90-95% av kolväten och koloxider. Det innebär att dina 300 mil är bra mycket värre än 3000 mil i en modern Volvo V70.

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffordon och klimattankar??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.