Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffordon och klimattankar??

  • kalle57

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 08:35

    Äh, det finns ju bara en miljöbil värd namnet!

    http://www.aftonbladet.se/bil/article1706358.ab

  • hjn

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:16

    @Svenne 442852 wrote:

    Nej, för jag orkar inte bry mig. Om folk tror att biodiesel är full av syror så får dom väl tro det. Det är inte mitt fel att de inte var vakna på kemiklasserna.
    RME är pH-neutralt. Soppapumpsbyten har ingenting med syra att göra, det är dålig avfiltrering av råvaran som lämnar kvar såpakedjor och de kan fastna i pump och spridare. Om ni är oroliga för 2% biodiesel i bilen, tanka inte över huvudtaget. ALLA leverantörer har inblandning idag. OKQ8 som siktar på 20% inblandning av NexBTL (biosyntetisk diesel) ska vi försöka undvika helt och hållet.
    Jag kör vidare på biosörja, både hemtillverkad och stationstankad.

    @feg 443048 wrote:

    Mycket intressant att höra om användning av bättre bränsle alternativ för befintliga motorer. Det är ju trist att behöva skrota bilar bara för att kunna köra “miljövänligt”.
    För min del saknas dock modet att trotsa vad Merca säger. Att få en bil som Sprintern lagad, även för minsta skitsak är svindyrt, så att riskera bränslepumpar och slangar (vad mer?) är nåt som jag inte törs även om ivrigt brytande av filter minskar riskerna.

    /Jocke

    Jag misstror inte Svennes kunskaper och JA, jag sov ofta på kemilektionerna, 🙂 men jag tillämpar endast försiktighetsprincipen när jag varnade för RME:n. Hoppas verkligen att det är skrönor att detta bränsle torkar ut bl.a. EPDM-gummi med läckande pumpar som resultat, men planerar man att köra långt med sin bil och inte har lust att byta precis innan problemen uppstår så får man som sagt förlita sig på de varningar som ges.

    Kör oljebrännare med 58 tusen mil på mätaren. 🙂

    Det här tror jag kommer starkt och skall vara bättre totalt sett än etanol.

    http://www.bioenergiportalen.se/?p=1469&m=954

    ”DME (dimetyleter) är ett gasformigt bränsle som kan användas i modifierade dieselmotorer. DME kan framställas både från fossil råvara och från biomassa. DME framställd ur fossil råvara används bland annat som drivgas i sprayburkar och som lösningsmedel i till exempel lim och kosmetika.

    DME från biomassa katalyseras ur syntesgas i två steg och renas med destillation. Vid Värnamoverken, där man bedriver forskning och utveckling av teknik för förgasning av skogsråvara, planeras en pilotanläggning för DME-produktion.

    Om DME ska användas som fordonsbränsle krävs en speciell typ av bränslepump och insprutning. Vid normal temperatur och atmosfäriskt tryck är DME en gas, den måste alltså trycksättas för att bli flytande. Tankarna måste därför hålla 5 bars tryck, vilket innebär att de också blir tyngre. DME tar volymmässigt 1,8 gånger så stor plats som dieselolja med samma energiinnehåll. Tankarna kan dessutom bara fyllas till 85-90 %. Fordonstillverkaren Volvo har utvecklat en dieselmotor anpassad för DME. ”

    http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/dimetyleter-dme.aspx

    ”DME är ett drivmedel som kan användas i modifierade dieselmotorer. Varken bränsle eller fordon finns ännu i kommersiell drift.
    Utsläppen från tunga fordon uppges bli mycket låga jämfört med annan förbränningsmotorteknik. Bränslet kan framställas från både fossil och förnybar råvara.
    Försök pågår för närvarande i Sverige med förgasning av biobränslen som sedan kan användas till bl.a. DME-tillverkning.”

  • jat

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 17:13

    Köp och kör mindre bilar. I Holland är familjebilen en V50. I sverige är det en V70. Medellängden i Holland är högre än Sverige. Varför måste alla i sverige köra en bil i V70 storleksklassen när mindre bilar duger för andra länder? Svenskar är kortare än holländare, och medelfamiljen har lika många barn.
    Surfutrustningen kan man ta på taket. Visst så drar bilen lite mer när sakerna ligger på taket, men det är inte allitd man surfar varje dag så i det stora hela så sparar man.
    Problemet är i huvudsak inte motorstorlek, utan storlek och tyngd på bilarna och olika länders tradition. Om Sverige hade samma tradition som Holland skulle vi ha mindre utsläpp.
    /J

  • jester

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 07:58

    Hur kör man mest ekonomiskt med en liten bil med liten motor? Nu har ju min bil inte gått 100 mil ännu, men tycker den drar lite för mycket. Så tips om hur man kör ekonomiskt med en liten Kia Picanto 1.0 Eco (61 hk) mottages varmt!

  • fastforward

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 08:20

    De generella tipsen gäller väl även för små bilar (accelerera snabbt, motorbromsa, planera sin körning, osv) men förutom det så brukar mindre motorer ha en lägre optimal hastighet, dvs den hastighet där bilen drar minst l/mil. Vanligtvis brukar denna ligga kring 70-80 km/h men Picanton kanske har något lägre än så. Detta får till uttryck att man kanske inte ska ligga i 130 på motorvägen utan typ 110 max.

    Detta är bara gissningar eftersom det skiljer så mycket mellan olika bilar men det stämde för min Seat Ibiza 1.2 iaf.

  • getwet

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 12:43

    @Jester 443515 wrote:

    Hur kör man mest ekonomiskt med en liten bil med liten motor? Nu har ju min bil inte gått 100 mil ännu, men tycker den drar lite för mycket. Så tips om hur man kör ekonomiskt med en liten Kia Picanto 1.0 Eco (61 hk) mottages varmt!

    Bäst är att inte köra alls….:wink:

    Men vi kan jämföra med vår Kia som nu gått straxt över 3000mil. Till att börja med får du vänta tills den har gått sisådär 1500mil=första servicen. Vi märkte skillnad när den passerat ca 1500-2000mil.
    Du kanske har vinterdäck på just nu också….

    Vår har en förbrukning med automatlåda och två stora feta extra ljus i fronten (som jag är övertygad om förstör aerodynamiken ganska rejält)
    på 0.65-0.7 blandad körning med motorvärmare. På landsväg kommer vi oftast ned på ca 0.53-0.56.
    Observera att ett fordons förbrukning enligt konsumentverket tror (inte hundra nu men jag tror det) jag är baserad på en jämn fart i 60km/h.

    Ytterligare en sak vi märkt är att det kan skilja väldigt mycket beroende på var man tankar, pumparna slår av väldigt olika och eftersom tanken bara rymmer max 35 liter betyder 1-2 liter mer eller mindre väldigt mycket på den beräknade bensinförbrukningen. Rätt blir nog att skriva en körjournal och efter ett par hundra mil kontrollera hur mycket som gått åt totalt. Det blir svårt att bara kika på en enda tankning.

  • Knatte

    Gäst
    8 februari, 2008 vid 13:30

    Dagen spaningar i småbildjungeln…
    Varför är det så att nästan alla mindre bilar har “bilantennen” monterad på taket??
    Känns ju inte så jäkla smart att ha takräcke och surfprylarna på ett sådant tak….. Takantenn är ju ett klart småbilfenomen och som jag ser det inte helt smart drag om man planerar att använda takräcka i framtiden??:blush:

    Någon som vet hur man löser detta eller är det inget problems????

  • andersbq

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 13:59

    @getwet 443583 wrote:

    Bäst är att inte köra alls….:wink:
    Vår har en förbrukning med automatlåda och två stora feta extra ljus i fronten (som jag är övertygad om förstör aerodynamiken ganska rejält)
    på 0.65-0.7 blandad körning med motorvärmare. På landsväg kommer vi oftast ned på ca 0.53-0.56.
    Observera att ett fordons förbrukning enligt konsumentverket tror (inte hundra nu men jag tror det) jag är baserad på en jämn fart i 60km/h.
    .

    Det här är inte mitt hemmaämne heller, men lite koll har jag. Bränsleförbrukningarna som uppges i bilarnas specifikation för blandad och landsvägskörning, är en teoretisk EU-körcykel med mix av olika farter och belastningar. Alltså inte någon jämn 60km/h fart. Dom räknas ut via dator och stämmer inte alltid med verkligheten, t ex då vissa bilar senare visar sig ha högre rullmotstånd än förväntat, vilket kan bero på sånt smått som fukt på bromsskivor i kombination med nya tekniska bromshjälpsystem etc.

    Sedan en annan sak, när jag jobbade på Saab satt jag i rummet brevid aerodynamiska avdelningen, jag frågade då hur man packar mycket surf optimalt på taket och den optimala farten, ur bränsle förbrukning.

    Deras svar var att under ca 70 km/h spelar luftmotståndet liten roll i förhållande till rullmotsåndet, så då kan man åka runt med vad för något som helst, utan att det börjar kosta. Men sedan gäller det att packa långt bak, inget framför A-stolpen /takets framkant. Och förstås helst ingenting på taket…

  • fastforward

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 14:47

    Det här med att räkna ut bränsleförbrukning via bensinkvitton och trippmätare är ganska missvisande eftersom trippmätaren visar för mycket. Har man gps så kan man se sin faktiska hastighet och jämföra mot hastighetsmätaren i bilen, gps:en brukar visa ca 5km/h mindre i motorvägsfart. Med andra ord så är bensinförbrukningen ännu högre än det man räknar ut.

  • oaxen

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 16:10

    Vad är det som säger att trippmätaren visar fel bara för att hastighetsmätaren är “glädjeinställd”?

  • fastforward

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 16:34

    Det är väl samma mätare som används kan man tänka, dvs en snurra som snurrar x antal varv i sekunden. Hastigheten bestäms av frekvensen och sträckan av antalet varv. Om varje varv betyder att hjulen rullat 2m och snurran snurrar 5ggr i sekunden så går det att räkna ut hastighet och total sträcka. De enda ingående faktorerna är tid samt “sträcka per snurr” och det är bra mycket enklare att få den första faktorn rätt.

  • jester

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 22:47

    Knatte: Inga problem med takantenn. Min går att fälla så den lutar mera bakåt, mao så hamnar den under takräcket. Blir väl lite sämre radiomottagning då, men det spelas inte så mycket härlig metal på radion ändå… 😀

  • getwet

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 00:13

    @Knatte 443588 wrote:

    Dagen spaningar i småbildjungeln…
    Varför är det så att nästan alla mindre bilar har “bilantennen” monterad på taket??
    Känns ju inte så jäkla smart att ha takräcke och surfprylarna på ett sådant tak….. Takantenn är ju ett klart småbilfenomen och som jag ser det inte helt smart drag om man planerar att använda takräcka i framtiden??:blush:

    Någon som vet hur man löser detta eller är det inget problems????

    Jag ser det här som ett stort problem Knatte:wink:

    Förutom det så vill jag att du lär mig att klipa och redigera filmer…..har skaffat headcam nämligen!

  • lars_k

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 07:12

    @andersbq 443593 wrote:

    Det här är inte mitt hemmaämne heller, men lite koll har jag. Bränsleförbrukningarna som uppges i bilarnas specifikation för blandad och landsvägskörning, är en teoretisk EU-körcykel med mix av olika farter och belastningar. Alltså inte någon jämn 60km/h fart. Dom räknas ut via dator och stämmer inte alltid med verkligheten, t ex då vissa bilar senare visar sig ha högre rullmotstånd än förväntat, vilket kan bero på sånt smått som fukt på bromsskivor i kombination med nya tekniska bromshjälpsystem etc.

    Bränsleförbrukning enligt EU-cykeln körs i motorprovbänk, eller bromsbänk där man belastar motorn med mer eller mindre bromsvikt beroende på bilens rullmotstånd, luftmotstånd etc. Bilens vikt är en av parametrarna. Och där kommer det luriga. Bromsvikterna man lägger på i provbänken läggs i steg, beroende på om bilens vikt överskrider vissa nivåer. Så genom att lägga bilens grundvikt (oftast lättaste snikvarianten) smart, kan biltillverkaren se till att motorbänken belastas med så lite vikt som möjligt.
    T.ex. BMW har satt detta i system. Deras dieslar är specade fantastiskt snåla enl EU-cykeln, detta genom att de lagt bilmodellernas grundvikt strax under viktiga nivåer. Deras snålaste dieslar ligger väl neråt 0.45 l/mil enligt EU-cykeln. Dock med normal extrautrustning och körning finns det knappt en enda kund som kommer ner i de siffrorna.

  • nlc

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 08:57

    @JAT 443175 wrote:

    Köp och kör mindre bilar. I Holland är familjebilen en V50. I sverige är det en V70. Medellängden i Holland är högre än Sverige. Varför måste alla i sverige köra en bil i V70 storleksklassen när mindre bilar duger för andra länder? Svenskar är kortare än holländare, och medelfamiljen har lika många barn.

    En stor skillnad mellan Sverige och andra europiska länder i allmänhet (och kanske Holland i synnerhet) är att vi anser oss ofta ha ett betydligt större transportbehov och att dessa transporter bäst löses med (en stor) bil. Vi bor t.ex. längre ifrån släkt och vänner, åker till fjällen/alperna/sydeuropa på semester och ffa har många “inte råd” med två bilar vilket gör att man väljer den bilmodell som passar ens största behov.

    @andersbq 443593 wrote:

    Det här är inte mitt hemmaämne heller, men lite koll har jag. Bränsleförbrukningarna som uppges i bilarnas specifikation för blandad och landsvägskörning, är en teoretisk EU-körcykel med mix av olika farter och belastningar. Alltså inte någon jämn 60km/h fart.

    Många biltillverkare (t.ex. Snaaab) försöker få så låg förburkning som möjligt genom att minska friktionen i motorn, ofta genom att låta kolvarna löpa “lätt” i cylindern vilket lätt leder till att avgaser och annan skit pressas ut i smörjsystemet och genererar sludge. Detta är ju inte heller bra för miljön i slutändan eftersom motorerna inte håller lika länge och behöver tätare oljebyten :frown:.

    Så vad ska man göra? Jag tror att man ska titta mer på snittlängden på bilresorna och försöka minimera de korta så mycket som möjligt och välj istället buss/tunnelbana, gå, cykla (eller surfa om det går :wink:). Ett annat bra miljöalternativ är att samåka mer (1 liter/mil på fyra personer är ändå alltid mindre än 0.3 liter/mil på en person) och köra så snålt man bara kan. Att köpa en “ny” bil är sällan ekonomiskt försvarbart även om den har 1/4 av den gamla bilens förbrukning (den totala milkostnaden minskar inte tillräckligt).

Sida 5 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surffordon och klimattankar??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.