Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfparkeringen i varberg

  • adde

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 07:10

    Amatörer!

    Biltemas silvertejp är inte värd namnet! Oj vad dålig värmetålighet! Ska det va ska det var riktiga grejer! Kanske en poäng dock, ligger solen på mot nummerplåten lär tejpen vara svår att få bort…

  • surferboy_criss

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 09:41

    Allemansrätt hit och parkeingsförbud dit. För mig har varbergs surfparkering alltid varit ett perfekt ställe att slagga på. Sålänge man inte sätter upp nån campingbil eller husvagn med gigantiskt förtält så finns det inget som kan bevisa att du campar där. Problemet är ju då om det är parkeringsförbud mitt i natten. Svårt att komma undan då. Men tycker det låter fattigt av campingarna att tvinga oss stackars surfare att åka in på nån “quick camping” för en natt. Kan ge min fan på att det e campingarna som går och gnäller till p-vakterna att lappa oss mitt i natten.

    “HATA P-BÖTER”

  • mbkpeter

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 10:27
    adde wrote:
    Amatörer!

    Biltemas silvertejp är inte värd namnet! Oj vad dålig värmetålighet! Ska det va ska det var riktiga grejer! Kanske en poäng dock, ligger solen på mot nummerplåten lär tejpen vara svår att få bort…

    Jo, det låg mycket allvar i mitt utlägg. Kan meddela att jag kunde se vindriktningen med hjälp av den flagande tejpen på morgonen 😉

  • inge

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 12:49

    okey, inlägget börjar bli långt och ingen orkar med att läsa allt men här kommer ytterliggare frågor som KRÄVER svar!!..

    1. Har planer på att övernatta tor-sön denna helg. Vad är det som gäller? Silvertejp, svartsprayfärg eller vinkelslip?
    2. Hur mycket tid och pengar kan kommunen lägga på ett jaga oss? Att ha någon som jobbar natt för att lappa enstaka bilar är inte helt gratis.
    3. Hur går det med parkeringen vid Apelvikensstugby? Är den fortfarande belamrad av (låt mig säga) vanliga husvagnsägare?
    4. Talar VVK och Varbergskommun om några alternativ?

    När högtrycken lämnar oss för denna sommar och vinden kommer framåt hösten hoppas jag att detta är historia

    /J

  • mr_johan

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 15:32

    reg plåtarna sitter ju bara med två skruvar, kan ju inte ta mer än någon minut att lossa dom för det kan väl ändå inte vara olagligt. en tejpbit över chassienummret i framrutan också så kan inte p-lisan göra så mycket. däremot kanske polisen kan, eller?

  • inge

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 16:44

    Av någon annledning har jag en tysk nummerplåt liggandes här hemma. Kanske ska man ta med sig den! För att detta ska gå måste jag även byta ut mina RRD brädor mot gamla F2 brädor från tidigt 80-tal annars genomskådas jag på en gång, till och med av laplisorna eller vad tror ni?

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 juli, 2006 vid 15:40
    blåbussen wrote:
    surfparkeringen borde kulturminnesmärkas.. det blir andra bullar när 40-talisterna går i pension, då blir det säkert miniramp på surfparkeringen 😀

    Kommer hem från Öland haga Park
    Där hände nåt djävligt roligt
    Där får endast surfare vara på deras parkering.
    Fem bastanta gubbar gick och körde bort badgäster och alla som inte hade
    brädor i eller på sina bilar och hänvisade dom en annan parkeringsplats längre bort.
    Jag frågade dom varför.
    Svaret blev. Vår parkering, vår mark. Och att dom parkerar för nära andra bilar.
    Surfare kollar alltid så den jämte kan få ut sina prylar också
    Och att eftersom dom fick pröjsa sin egen sophantering så var dom inte villiga att ta badgästernas sophantering.
    Blev jävligt överraskad av att här var det surfingen som gällde och inget annat

  • mbkpeter

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 06:22

    Ca 15 böterslappar utdelade under natten. Goda tider är härmed förbi. Så fort badsäsongen är förbi bör detta upphöra tycker man.

  • danielf

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:08

    Eftersom jag aldrig övernattat i Varberg, och är vågsurfare och inte vindsurfare, vilken parkering pratar ni om? Är det den stora grusplanen brevid Kurorten?

  • basse

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:09

    Nej. Södra parkeringen lite ovanför Majas. Utanför den lilla stuguthyraren.

  • danielf

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:25

    aha, då är jag med vilken det är, tack. 🙂

  • spike

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 09:04

    Läste i Hallands nyheter 29/7 följande:

    REPLIKER
    Sparkar vi ut surfarna förlorar Varberg sin själ

    Replik angående debatten om surfparkeringen i Varberg.

    Jag tror ingen förstår hur viktig surftraditionen i Apelviken är för Varberg. Att någon (förmodligen inte ens en varbergare) nu har retat sig på att inte surfarna betalar campingavgift kan jag förstå eftersom det alltid finns de som retar sig på allt, men att kommunen genast hugger till med parkeringsförbud kan jag inte fatta. Vill vi verkligen kasta bort en så viktig Varbergstraditon?
    Vad menar Hans Lillhage med att “Detta är ett led i att få ordning på besöksnäringen”. Menar han: mjölka ur några hundralappar till ur besöksnäringen? Är det ordning han är ute efter kan han ju börja jobba med Wheels & Wings-helgens hangaround-drägg. Han poängterar att “parkeringsplatsen är till för besökande och inte som bostadsplats”. Jag vill poängtera att en turistchef bör stimulera lokala trumfkort inom turismen och istället göra det trevligare för surfarna med t ex fräscha duschar och toaletter.
    Johan Högbergs kommentar “Den här lösningen är den bästa inom befintliga ramar”, vittnar om att han kommer att lyckas utmärkt som politiker, men vilka befintliga ramar har tillkommit denna sommar? Jag blir både arg och ledsen över kriget mot surfarna i Apelviken. Försvinner de är vi återigen bara en av alla städer på Västkusten med en högst ordinär strand som inte ens tillhör de bättre.
    Det som gör Apelviken unik är uppgrundningen som lockade hit surfare tidigt och traditionen runt parkeringen som fortsätter att locka hit surfare. Det finns andra bra surfställen och parkeringen har en viktig roll i traditionen. Vill vi behålla surfarna i “surfstaden” får vi väl bygga en till “besöksparkering” om det nu är så fullt som Hans Lillhage påstår. Då slipper man ju också att felparkera om man skulle vilja ta sig ett nattdopp.

    Elstako

  • perrakalle

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 11:28

    Hej!

    Följer utvecklingen med intresse. Jag har övernattat på parkeringen i Saaben några gånger. Tycker det är kalasbra att det finns fina och relativt fräscha toaletter och duschar att använda gratis. Nästan för bra för att vara sant! Någon är där och städar varje dag. Säkert kostar det kommunen lite slantar att anställa sommarjobbare för detta smutsiga arbete. Ett jätteplus för parkeringen jämfört med campingen är att man kan ha grejerna riggade och klara inför nästa dags segling. Som många andra långväga surfare avvaktar jag en lovande vindprognos och drar ner med kort varsel. Då är det ju kalasbra att veta att man alltid får plats på parkeringen. Det är ju lite si och så med det på campingen under högsäsong. Visserligen har bilen tills nu stått gratis men jag är övertygad om att Varbergs kommun och näringsliv gått plus på mig vid varje resa. Jag har alltid med mig en shoppinglista till Surfers Paradise och det blir många hamburgare på Majas.

    Jag förstår att det sticker lite i ögonen på dom som äger campingen att det står husvagnar med förtält och tyskregistrerade husbilar i veckor på parkeringen. Själv har jag haft lite dåligt samvete de gånger jag tältat på “andra sidan” träräcket. Sån vildcamping kan jag ju förstå att man vill få bort.

    Ett förslag till kommunen (som vissa surfare kanske kan ha lite synpunkter på men dock kanske en lösning): Ta en rimlig parkeringsavgift nattetid, ex.vis 50 spänn för nyttjande av toaletter och duschar.

    Vindsurfingen är ju verkligen en del av Varbergs profil. I dessa tider vill ju alla kommuner sticka ut lite i mängden och jag hoppas att Varberg inte slarvar bort detta “guldägg”.

    /Per.

  • bill

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 15:33
    Inge wrote:
    Av någon annledning har jag en tysk nummerplåt liggandes här hemma. Kanske ska man ta med sig den! För att detta ska gå måste jag även byta ut mina RRD brädor mot gamla F2 brädor från tidigt 80-tal annars genomskådas jag på en gång, till och med av laplisorna eller vad tror ni?
    Glöm inte badbyxorna och ART-seglena 😉
  • diahl

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 15:31

    Har nu varit i varberg och varit parkerad på den nya quickstopp parkeringen
    och det fungerade väll men det är inte samma stämning och mycket svensson. Ett tipps Skulle inte varbergs vindsurfing klub få sköta om “surfparkeringen” och ta en avgift typ 50-100 kr natten liknande den på haga “fast den är bara dagtid” så att bara surfare får övernatta

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfparkeringen i varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.