Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tabletop-akuten!

  • Tabletop-akuten!

    Publicerad av fiskmat på 16 juni, 2014 vid 13:21

    På torsdag bär det av till danskens land. För att kunna representera där på ett värdigt sätt behöver mina något tafatta försök till tabletops på babord ordnas upp. Som syns av bifogade bilder ser de i nuläget mer ut som nån form av illa hopspikat staket än en klassisk tt. Goda råd vore därför varmt välkomna.

    Själv har jag tänkt på att jag borde ha händerna längre fram på bommen, kan det hjälpa? Ska jag till och med testa att släppa bakhanden och satsa på enhands? Eller stretcha bättre? Flytta ner selen?

    Jag får till ganska hyffsade tabletops på andra bogen så nånstans har jag väl det i mig men på babord vill det sig bara inte… Till saken hör också att det går i snitt sådär ett halvår mellan övingstillfällena vilket knappast underlättar, alls.

    Som sagt, tacksam för hjälp!

    jesper-nielsen91 svarade 9 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 13:44

    Ah, ett värdigt ämne för en tråd! Jag är ju usel på det där, men en tips som jag fått och som du själv bevisligen snappat upp är just att dra ihop händerna. Eller dra fram bakhanden en bit, inte en halvmeter men kanske någon decimeter eller två. Så där har du mitt fulla stöd.

    Enhands table vore ju kungligt, klart du ska testa. Om inte annat potential för en fin crash, vilket alltid ger respekt.

  • calle

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 16:03

    Alltså det finns ju såna kungar på sånt här här på konfen, men jag skulle säga att du skall vrida ner huvudet mot vattnet mer,lite svårt att se på fotona men det ser inte ut som du tittar ner på vattnet.
    Aja, mina 5 cent.
    Kör hårt!
    / Calle S

  • challgren

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 16:24

    Jag gör knappt table-tops längre då jag är så jäkla stel nuförtiden…förstår inte varför…men en riktigt brant våg hjälper också till att få runt brädan ordentligt!

  • jopi

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 17:04

    Påstår inte att jag kan eller att denna var speciellt bra, men tror också mycket på att vrida huvudet, som så alltid så är det nycklen. Sedan borde man nog flytta fram bakhanden lite också inser jag nu…

  • fiskmat

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 18:04

    Tack för tipsen alla! Flytta fram händerna och titta neråt alltså. Det är en helt en korrekt iakttagelse att jag tittar rätt upp i himlen på bilderna. Fasen titta neråt känns så jäkla avigt men jag hajar att det underlättar att få till rätta vridet av resten av kroppen.

    Gällande enhands så ska jag helt klart överväga att testa. Blir väl feting faceplant av det antar jag men va tusan värre än så har man väl kraschat. I värsta fall får jag väl ta några tuborg innan, jag har hört att man blir både modig och stark av det. Och snygg.

  • fiskmat

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 18:21

    Kollade igenom några gamla bilder på datan, hittade denna på nån marockan i Molay fotat någon gång i forntiden. Snygg oldschool tabletop tycker jag, och han tittar rätt upp på brädan. Men det kanske hade blivit ännu bättre tweak om han hade tittat neråt?

    Notera också badbrallor utanpå våtdräkten. Kanske det som krävs.

  • jopi

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 18:24

    Den var cool, hyfsat raka ben! Jag är nog för gammal och ovig för det.
    Undrar om det var någon blivande kiteare som såg detta och gillade klädstilen, kanske där det började…

  • oldschool

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 18:27

    Ihop med händerna, titta ner, in med höften mot masten å kicka till så blir det snyggt som attan!!!

  • raggarn

    Medlem
    16 juni, 2014 vid 21:46

    Var det någons signature-move så var det väl Robbys…….one-handed with hight…..http://i203.photobucket.com/albums/aa240/dontboxmein/n4-1.jpg

  • fnassel

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 00:01

    Tror inte det viktiga sitter i att vrida huvudet utan att man får upp höften och en bra vridning däri!
    En bra våg och lova lite i upphoppet brukar hjälpa mig att “slunga” upp brädan.
    Ricardo kan få demonstrera.

    http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-0/10156048_10152125961739563_1572278685_b.jpg
    10156048_10152125961739563_1572278685_b.jpg

  • canoya

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 05:59

    @Fnassel 724218 wrote:

    Ricardo kan få demonstrera.

    http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-0/10156048_10152125961739563_1572278685_b.jpg

    Ryggrad i gummi, eller ingen alls, ser ju ut att hjälpa också 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 06:07

    Jag var i precis samma situation för ungefär ett år sen fast på andra hållet.
    Gick bra på babord men på styrbord gick det inte. fick inte upp brädan och krachade hela tiden. Lösningen var att åka till Maui (kanske Sydafrika för din del då) efter ett par dagars träning såg det ut så här.

    Så träning i bra förhållanden på rätt (fel) håll.

    Nu är jag ganska kass på att förklara men ungefär så här
    Överhandsgrepp
    Brant våg, gärna med lite storlek
    precis innan takeoff svänga lite upp mot läppen
    Sen upp med brädan och höften samtidigt som man vrider kroppen och “försöker vrida/sträcka ut benen över på andra sidan”.
    På bilden syns det hur vriden hela ryggen och även benen är.
    Allt ska gå i en rörelse och snabbt.
    Jag tycker det är lite enklare i Side-on då man får den rörelsen lite mer naturligt
    Jag tittar inte nedåt osäker på om det hjälper, kanske blir någon form av rotation på riggen istället vilket man ju inte vill
    Normalt sett flyttar jag inte händerna men har börjat senaste tiden för att försöka få mer tweak på det.
    Känner man att man slår i benet eller ännu hellre höften i masten vet man att man lyckats ganska bra
    Sen gäller det att vinkla tillbaka och få brädan under sig igen, även det snabbt.

    Jag är grymt stel och frun förstår överhuvudtaget inte hur jag lyckas med TT, så stelhet är ingen ursäkt.

    Klippte ihop 2 tt från Rullsand härom veckan för att illusterar.

    [video=vimeo;98366829]https://vimeo.com/98366829[/video]

    Vad gäller enhands så är de grymt läskiga ibörjan men oftast landar man ganska mjukt. Jag har inte landat någon hittils men jobbar på det.

  • fiskmat

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 06:51

    Superbra tips igen, tack!!! Bra med video också! Jag tänker nu att jag ska fokusera mest på att flytta händerna och sedan få till en bra kick med benen. Vrida huvudet får vänta i nuläget. Det att slunga upp brädan låter bra, när jag gör tt:s på styrbord så brukar det kännas i kroppen när man får till det, man känner rörelsemomentet i brädan och kroppen liksom sträcks ut.

  • dr-masse

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 08:03

    Och när du fått kläm på höga tables så lägger du enkelt till en pushie på slutet… 😀 . Tänk “Olandersson” på vägen upp.

    Proggen för DK över midsommar ser ju, som sig bör, grym ut.

  • tobb

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 09:19

    Niklas Donaldsson var väl ändå tabletop kungen.. i alla fall på 80 talet men även han kanske har stelnat till:)?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tabletop-akuten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.