Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tabou & Quatro -bra brädor????

  • lars_k

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 13:21

    Jag har en Pocket78 (visserligen en 05:a) och det räcker med en hyfsad dag i DK för att känna av brädans begränsningar på vågen. Brädans rail ligger mer ovanpå än i vattnet i bottensvängen vilket gör att man får passa brädan hela tiden. Dock är den super livlig och ball att lattja omkring och hoppa med hemma i Lejets småvågor. Jag ser den mer som ett komplement till en klassisk bräda som gäller de bra dagarna med bra push i vågen och bra vindvinkel.
    Jag hade lätt köpt Quatron för WA, där det är downtheline med speed och tryck som gäller!

  • surf_matz

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 13:22

    Bra diskutioner! Jag är väldigt tacksam. Priset kommer tyvärr vara en faktor som spelar roll i mitt val, men jag måste fundera lite över natten. Det kanske kommer in andra valmöjligheter under förmiddagen i morgon oxå, skall göra lite telefonsamtal upp till Geraldton tänkte jag.

    Det var trevligt att höra lite possitivt om Pocketen oxå!

    Jag kommer att tala om vad som sker 😉 och varför…
    /Mats

  • surf_matz

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 04:21

    Hej bojsen,
    Nu har jag shoppat en bräda, det blev en Quatro -75, men inte deras pure wave (som redan nämts är en mer old-style “radical”, utan en freestyle wave som dock är mer våg orienterad än freestyle. Den har shapen med lite mer volym i nosen och lite rundare tail än Quatros pure wave. Dess kanter är lite vassare än Pocketen och den har inte alls så fet nos och rund tail som Taboun häller. Man lär ju kunna få en rejäl fart ut från vågen med denna brädan, och det blev heltenkelt ett mellanting om vad vi diskuterade! Jag tror den kommer att passa min typ av vågsegling helt perfekt.

    Eftersom att man inte brydde sig om priset alls i slutändan, så är innehavet på mitt lilla “segelbåts-besparings-konto” betydligt mindre, har man tur kanske man kan köpa en liten optimistjolle till sina ungar i framtiden 😀

    Grymt forum det här, och tack för era inlägg!
    /Mats

  • marden

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 08:06

    lyckliga barn som får ärva din gamla quatro istället för en optemistjolle

  • oscar

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 08:39

    Bra val! Denna bräda kommer du ha kul med! Om du tar hem den så kommer den ju även vara bra här hemma.

  • soulsurferusa

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 20:11

    Även om du redan har köpt en bräda, av det rätta märket, vill jag slänga in några rader.

    Få börja med att jag e sponsrad av Quatro och ha fått prova en del av deras shapes, från custom till produktion samt att jag endast har provat dessa på Californias westkusten med side-on till side-off och swell (oftast huvud till masthögt) istället för vindvågor. Dvs, vi kan ha 10ft face vågor och underrigat 5.7… Dessa förhållande är oftast annorlunda än i Sverige och detta påverkar antagligen mina tycker o tanker, men here it goes:

    Pga min erfarenhet med 2006an 85L FSW och 2007an 92L Wave kan jag medela några skillnader. Det som gör mig lite konfus är att du vil ha en bräda som ” Jag vill ha en bräda som svänger snabbt in vågen och som spottar ut en rejält över läppen.” Jag vet inget om Tabou så jag håller mig till att jämmföra Quatros FSW med deras Wave brädan.

    Jag tycker att 92an är nog bra mycket snabbare i svängen och mycket bättre på off the lipp än 85an. 92an klarar ALLA typer av svängar inte bara lång dragna liner. Mer om detta sedan. FSW är verkligen ingen dålig bräda, den är bara inte gjort för renodlat vågsegling. Det jag tycker om med FSW är sin mångsidighet och STOR vindregister. 5.7-4.2 är INGEN problem. FSW är bättre i plattvatten eller onshore än 92an, superbra i hårdvind freestyle och lite mindre kännsligt än 92an. Vill du trixxa mellan vågorna så är FSW ditt svar!

    85an är snabbare på raken, pga att PowerBox fenan är längre bak, vilket genast gör att svängen blir sämmre… jämmfört med 92an. PBen gör även att fenan inte kan flyttas….
    85an är lika lång men lite bredare, särskilt aktarn är mycket fetare, rundare och railes mycket mindre hård och genom dragen. FSW har även en liten beveltail. Allt detta gör att 85an har mindre grepp i vågen och dina bottum turns måste bli längre, i riktig taighta svängar börjar den blir stutsig. En rejäl mindre fenen än man är van med hjälper en del. Tex, jag hade en 25 fenan för riktig lightwind innan, men nu är det en 22.2, samt en 19 för hårdvind! Detta Hjälper rejält måste jag säga. Railsen, aktern och fen position klarar inte av sådant still. I cutbacken är det samma igen. Den tjockare rails tappar snabbare greppet än 92an. 85an håller sig bra upptill huvudhögt men allting större blir för stutsig.

    Många fler tyckte samma och Quatro har använd sig av alla kommentar och har kommit med än lite längre och smallare FSW för i år. Tyvärr är PBen kvar, men detta är för att den största marknaden (tyskar…) gillar PB… 2007 FSW är därmed lite mera våg betonat, utan att tappa för mycket av sin onshore, bump o jump förmogenheter.

    92an däremot, klarar ALLA vågstorleken. Axelhögt eller masthögt spelar ingen roll. Det är grepp, grepp och mera grepp. Ju större vågen, ju längre svängen automatiskt bli och 92an klarar allting galant! Tack var usboxen kan man ändra fen positionen beroende på förhållande. Mera fram för små vågor (sväng), mera bak när det e stor (speed). Denna shape är inte alls så klassiskt som man må tro. I botten är det en dubbel-barrel-concave som vill ha tryck! Brädan är kort men inte för bred, dvs 58cm vilket ger tillräckligt flyt för att komma igång, och håller sig i större swell, vilket bredare brädor (60cm o uppåt) inte gör! Rockern är ju lite längre och mera än 85an, men 92an är ingen ”banan”.

    Din 75a är ju lite smalare etc än 85an, och klarar sig därför säkert bättre i vågorna. Hur som helst, i mera svenska vindvågor är det nog utmärkt med mera tail. Men om den nu svänger snabb och spottar ut dig som en riktig vågis… a la, du kommer ha riktigr rolig med denna multifunktionella bräda! Jag lovar!

  • soulsurferusa

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 22:45

    ps: för att se skilnader i shape mellan 84a wave och 85a FSW, båda 2007or, surfa till: http://www.pappasrock.com/quatro2007

    aloha
    arnie

  • soulsurferusa

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 22:46
  • surf_matz

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 05:47

    Bra kommentarer! Så här tänkte jag:

    Eftersom jag bara har råd med en bräda så var det viktigt att få en bräda med lite bredare egenskaper och inte bara en ‘down the line’-wave-bräda. Jag måste alltså kompromissa lite.

    Taboun verkade vara en alldeles för “skateig” bräda -mer freestyle lik och inte riktigt anpassad till att hantera bra vågor -därför valde jag bort den helt.

    Nu är jag ingen freestyle-nisse, men det kändes viktigt att få en bräda med lite mer flyt i fast med en liten volym. De förhållanden jag själv kör i MEST är side-shore med vågor runt 1-3 meter (Perth förhållanden), men sedan sticker man ju iväg så ofta man kan till andra ställen som kan bjuda på lite bättre förhållanden. Jag kör 5,3 och neråt. P-boxen verkar helt klart vara en nakdel eftersom man inte kan flytta den, jag har alltid själv haft US-box innan, men nu får vi se hur det blir med denna lilla förändring (mer än att det ligger 3 onödiga us-fenor hemma i skåpet nu…). Det var väldigt bra tipps du gav om mindre fenor, det skall jag prova. Vad jag har förstått skall 75-FSW brädan ändå vara väldigt snabbsvängd, balanserad och kunna klara av iaf. mast högt innan den börjar bli för stökig. Jag förstår att den inte kommer att vara lika bra som Wave brädan i stora förhållanden, men att man ändå inte behöver stå på stranden och kolla på när andra kör. Jag fick uppfattningen att FSW brädan skulle vara bättre i Perth-förhållandena. Sedan vet jag inte om jag har rätt, men det verkar oxå som att fsw brädan är lite mer förlåtande jämf. med den renodlade vågbrädan och även när tekninken inte är 100% så kan man ändå behålla farten genom hela svängen och bli rejält utspottad 😉 -Dessa tankar ledde till att jag valde FSW före den renodlade wave brädan. Den har mkt rundare kanter och tail än vad jag är van vid så jag kommer nog att behöva köra in mig lite.

    /Mats -Super stoked!!

  • ola-h

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 07:35

    Säkert rätt tänkt: Rent generellt så ser jag FSW och rena vågisar som mer lika och “stubbies” som Pocketen som en annan slags vågbräda. Rent rockermässigt har i allmänhet en stubbien mer rocker än en traditionell våg som i sin tur har lite mer rocker än en FSW. Så, jag ser det egentligen inte som att en FSW ligger mellan an stubbie och en traditionell vågis.

    Många FSW är dock fortfarande bra vågbrädor. Dels är de bra för backside ridning i onshore och mer hopporienterad segling. Sedan är de också oftast rätt bra med det är sidvind och inte allt för små vågor. Den rakare rockerkurvan gör dem lite trögare när det är små “slashiga” vågor (jämfört med en stubbie). Du har också helt rätt att när vågen väl är aningens större så man gör en mer utdragen sväng är det lättare att hålla farten på en FSW. Priset är att de också kan bli för snabba och därmed svårare att få in i toppsvängen när det går fort.

    Men hur som helst: du kommer säkert bli nöjd. “Overall” finns det nog ingen annan brädtyp som är så allround som en FSW.

  • soulsurferusa

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 18:54

    Du verkar har valt rätt brädan. Din själv-analys är ärlig och detta gör att man inte åker på en smäll och väljer rätt planka!

    1 till 3mtr vågor och 5.3 o neråt; det är precis din FSW kommer att gilla. Jag lovar! Masthögt på 85an är ingen höjdara kan jag säga, blir alldeles för stutsigt i bottom turnen, men 75an kankse klara upp till logohögt, vilket är omkring 3mtr…

    Helt sant att FSW är mera förlåtande än renodlande vågisen. FSW klarar både fram o bakfots tryck. AKTA, med mycket framfots tryck så börjar brädan (85an för denna delen) sakta ner ordentligt, pga den mera boxiga railsen i allmännhet och den klarar inte av trycket. Jag har gåt fram över bomen några gånger, eftersom brädan gick från 100 till 0 på en gång… särskild när det e stor, men med lagom tryck på båda ben är den super snabb!

    Rundare tailen kommer du att gilla, återigen förlåtande.
    Släng eller sälj MFC standard fenan som kommer med brädan genast. Den e kass! Skruv på en riktig vågfenan istället. Själv kör jag GSPORT SURF 22.2cm (5.7-5.3) och 20cm (4.7-4.2) men när det e stort o lätt vind skruvar jag ändå 20an på för mera surf.
    Lycka till!
    arnie

  • surf_matz

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 01:42

    @soulsurferusa 361753 wrote:

    AKTA, med mycket framfots tryck så börjar brädan (85an för denna delen) sakta ner ordentligt, pga den mera boxiga railsen i allmännhet och den klarar inte av trycket. Jag har gåt fram över bomen några gånger, eftersom brädan gick från 100 till 0 på en gång… särskild när det e stor, men med lagom tryck på båda ben är den super snabb!

    Rundare tailen kommer du att gilla, återigen förlåtande.
    Släng eller sälj MFC standard fenan som kommer med brädan genast. Den e kass! Skruv på en riktig vågfenan istället. Själv kör jag GSPORT SURF 22.2cm (5.7-5.3) och 20cm (4.7-4.2) men när det e stort o lätt vind skruvar jag ändå 20an på för mera surf.
    Lycka till!
    arnie

    Tack för tippsen Arnie!
    Hoppas på att kunna köra lite idag 🙂
    /Mats

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tabou & Quatro -bra brädor????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.