Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tack Torö & det mobila kontoret!

  • Tack Torö & det mobila kontoret!

    Publicerad av maca på 24 februari, 2015 vid 09:38

    Tack Torö för en härlig dag med stoke i K-viken och Kogul igår.
    Riktigt trevliga förhållanden med ca 4.0 i lagom knöl-size kring lunch. Riktigt bra vinkel var det också :).

    Tackar det mobila kontoret för att pusslet med jobb, hämtning/lämning skola/fsk gick ihop ;).

    maca svarade 9 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • nachoman

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 12:15

    Grymt jobbat! Var ju riktigt svinigt väder igår. Fast det är klart att om man byter ut kavajen mot lite gummi så känns allt genast så mycket trevligare.

  • challgren

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 13:18

    Ja, det var riktigt kul och blev bättre och bättre ju längre dagen gick.

    Förstod inte varför jag var så trött förrän jag mötte dig efter ditt möte och insåg att jag kört 3.5h i sträck :crazy:

  • nachoman

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 14:21

    Kör ni med handskar så länge?? Måste börja träna bomhäng på land med handskar på. Missar alldeles för mycket av att bara sitta och vänta in lite värme inser jag.

  • challgren

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 15:32

    @Nachoman 731124 wrote:

    Kör ni med handskar så länge?? Måste börja träna bomhäng på land med handskar på. Missar alldeles för mycket av att bara sitta och vänta in lite värme inser jag.

    Japp, DaKine Cold Water Mitts. Knepet är att hänga mycket i selen och att trycka med händerna istället för att dra.

  • maca

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 17:51

    Hepp, mkt en teknikfråga att orka länge med CWMen.
    Jag hann med drygt 2.5h innan jag sköt på mötet en halvtimme för att hinna med ombyte :).

    Du fick nog dagens bästa CH. När regnet kom packade jag ihop.

  • nachoman

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 06:40

    Av ren nyfikenhet, vad är det för dräkter ni har för att palla så många timmar i kylan?

  • maca

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 09:30

    @Nachoman 731140 wrote:

    Av ren nyfikenhet, vad är det för dräkter ni har för att palla så många timmar i kylan?

    Rip Curl Flash Bomb 6/5/4 med integrerad huva har jag kört i ett antal säsonger utan att frysa. Overall på vid vila på land och en termos med ljummet vatten i kan vara bra för tassarna.
    I måndags behövdes varken vila eller varmvatten :).

  • erree

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 12:42

    Jag har Prolimits slutna vante, den har sämre grepp än Dakine CWM, men är varmare och tätare. Jag vände handskarna ut-och-in och dutta på Liquisole som små knoppar där fingrarna är. Jävlar vilken skillnad! Från att tidigare ha krampat efter 20 minuter kunde jag segla 3,5 timme utan några besvär som helst från underarmarna. Det ökade greppet höjer avsevärt kvalitén på seglingen också.:laugh: Advice is free!

    PS: Vet inte hur bra Liquisole kommer fästa på insidan av en CWM, men om det funkar så rekommenderar jag det varmt

  • challgren

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 13:02

    Jag kör Xcel Drylock med huva, Fantastiskt varm och skön dräkt.
    Tack för tipset med Liquisole i duttar. Ska testa det!

    /CH

  • robin

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 18:34

    Jag kör Simmer 6/5/4 med integrerad huva och fryser inte ett smack om kroppen (västkusten, inte riktigt lika kallt vatten som Torö men ändå jävligt kallt). Skön är den också! Och bra mycket billigare än många andra vinterdräkter.

    Dakine CWM funkar okej mot kramp men man blir iskall om fingrarna. Helt klart den största bristen hos vinterkläderna.

  • goose

    Medlem
    26 februari, 2015 vid 16:11

    Problemet är väl inte när man kör, utan problemet kommer när något går sönder. Körde en gång i april, någon plusgrad i vattnet, med ION Quantum + underställ. Inga som helst problem på brädan eller någon minut i vattnet. Men, så gick bommen sönder en bra bit ut på vattnet. Och vad gör man då i styv kuling och iskallt vatten och 76 liter bräda under fötterna? Ärligt talat efter 10 minuter i vattnet började jag befara det värsta, efter 15 började jag få kraftig kramp, efter 20 minuter räddades jag av en båt. Och bokstavligt talat så räddade de mitt liv.

    Fick mig att tänka en hel del, dräkterna funkar bra men inte om man tvingas ligga i vattnet i en halvtimme. Kom ihåg det, jag kör aldrig numera i kallt vatten utan möjlighet till räddning.

  • styret

    Medlem
    26 februari, 2015 vid 17:10

    Låter obehagligt Goose.

    Själv kör jag Oneill Pyrotech. Häromveckan låg jag i vattnet och plåtade i 20 minuter och kom upp fortfarande riktigt varm om kroppen så det är en dräkt jag kan rekomendera.

  • nachoman

    Medlem
    26 februari, 2015 vid 17:58

    Åh fyy fan! Lät inte trevligt det där. Tur att det kom räddning.
    Det är faktiskt precis på grund av den anledningen jag inte vågar köra när det är riktigt kallt i t ex Käringviken. Har fått mastbrott vid Kogulskär en gång i september och bara det var ju ganska jobbigt trots varmt vatten. Har insett att man troligen är jäkligt illa ute om man kör där på vintern och utrustningen inte går att segla in.

    Intressant att höra att vissa inte fryser alls i sina dräkter. Tack för återkopplingen gällande dräkter.

  • ola-h

    Medlem
    26 februari, 2015 vid 19:55

    När det är riktigt kallt försöker jag hålla mig så nära bryter som möjligt, dvs gör inga längre slag utanför. Om något pajar så går det fortast att bli spolad in. Just denna säkerhetsaspekt är viktig att tänka på när det är kallt. Där skiljer sig vindsurfing från surfing eftersom där är det färre saker som gå fel och man är normalt närmare land hela tiden.

  • maca

    Medlem
    27 februari, 2015 vid 10:58

    @Ola H. 731176 wrote:

    När det är riktigt kallt försöker jag hålla mig så nära bryter som möjligt, dvs gör inga längre slag utanför. Om något pajar så går det fortast att bli spolad in. Just denna säkerhetsaspekt är viktig att tänka på när det är kallt. Där skiljer sig vindsurfing från surfing eftersom där är det färre saker som gå fel och man är normalt närmare land hela tiden.

    Har samma förhållningssätt och kör hellre några extra slag än för långa ben vintertid. Tiden liggandes stilla i vattnet har jag inte haft något problem med. Men att simma är dödens för händerna i CWM och kroppsenergin tar slut rätt så fort. Jag brukar försöka hålla i utrustningen till varje pris. Spar handvärmen och totalenergin rejält. Sen är det väl som med allt, sunt förnuft gäller. Ensamsegling i hård sidedoff på södra G-land är kanske inte helt idiotsäkert.
    Faktum är att dead-on på Torö borde vara mer safe än tex side i K-viken. Även om man riskerar brain freeze och trasig utr på köpet 🙂

    Share the stoke with a friend – twice as fun and twice as safe!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tack Torö & det mobila kontoret!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.