Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tävlingssugen

Taggad: 

  • Tävlingssugen

    Publicerad av pinocchio på 27 mars, 2009 vid 09:01

    Är sugen på att skaffa Formula o vara med o fighta lite under 2009. Kan nog dra med mig 1-2 kompisar också men vi är osäkra på hur det funkar….? Hur ser banorna ut, o hur kör man? Hur funkar ett startförfarande? Vad behöver man tänka och träna på innan? Är det stor skillnad på seglarna, eller är alla fd halvproffs? Vad behövs för prylar? oj många frågor men hoppas på några svar.
    /P

    swe-496 svarade 15 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • swe-496

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 21:54

    Bana: Kryss – Läns. Start: se http://www.vindsurfingforbundet.com Vart bor du? Kanske ska bör ja med något lokal tävling, samma startförfarande som SWT. Seglarna i SWT har varierande kunskapsnivå.

  • swe-31

    Medlem
    28 mars, 2009 vid 07:56

    Banor vi brukar köra.

  • seeberg

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 09:31

    Kul att ni har upptäckt Formula racing. Lite kort sammanfattning, utöver det ovan:
    1. Banor; Oftast klassik I-bana kryss/läns. 2 varv/heat som varar ca 15-30 min. På skepparmöten skissar man upp hur. Man kör ca 4 heat/dag ibland fler.

    2. Starter; 5 min nedräkning. De flesta har startklockor med nedräkning. Båten på startlinjen har flaggor som dras upp och ner vartannat. Grön, gul och röd, efter minuter. Går att välja både styrbord och babordsstart. Viktigt o tänka på är att de med vind från styrbord har fri väg. Kan lätt bli lite kalabalik med väjningsregler osv.

    3. Förberedelse/träning.
    På våren brukar det anordnas träning varje vecka, där man kan få träning och trimtips, beroende på hur det blåser. Kolla steffo om plats o tid. =Väldigt värdefullt om ni är nya på det här. Redan nu tränar många styrketräning, löpning, etc cykling. Chins och rodd är bra. Annars är det väl timmar på vattnet som ger mest!

    4. Prylar
    De flesta har 2 segel och kör 9.8 och 11.6. Bra att rigga båda så det går byta mellan racen.
    11.0-12.0 = 3-10 m/s
    9.0-10.0=7-14 m/s
    Fenor: 66-70 cm.

  • joachim_larsson

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 13:08

    @Pinocchio 537475 wrote:

    Är sugen på att skaffa Formula o vara med o fighta lite under 2009. Kan nog dra med mig 1-2 kompisar också men vi är osäkra på hur det funkar….? Hur ser banorna ut, o hur kör man? Hur funkar ett startförfarande? Vad behöver man tänka och träna på innan? Är det stor skillnad på seglarna, eller är alla fd halvproffs? Vad behövs för prylar? oj många frågor men hoppas på några svar.
    /P

    Kul med folk som vill tävla.

    Kan hjälpa dig med både Formula och Kona ONE, har du seglat de senast året?

    ytterligare info finns på http://www.bradsegla.se (förbundet för Kona ONE)

  • pinocchio

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 13:52

    Super! tack för svaren. Inge fel på träningen, ligger redan på gym 3-4 dar/vecka.
    Ok, håller utkik på steffo efter fler nyheter.

    Kona, hehe nej tack. Vill ha adrenalin se du. Är en väl inbiten surfer, från götet.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:17

    Du kan nog få minst lika mycket adrenalin på en Kona, den är 30 cm smalare än en formula och därmed 30 cm (ok, jag hade lika gärna kunnat mäta i bokstavskex men nu fick det bli cm) lättare att kontrollera i hårdare vindar än en formula. Plus att Konan antagligen är roligare när den inte planar.

    Däremot kan jag tänka mig att Formulan är klart roligare i säg 4-8 m/s.

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:33

    En Formula är rolig i 14m/s också. En Longboard (som Konan är) kan vara jobbig i hårdvind också, seglade raceboard förut och fick en hel del brädflippar då vinden tog tag i “förskeppet” på undanvindarna. Det problemet har man inte med Formula då de är extremt mycket kortare. Upplever man en Formula bänglig i hårda vindar petar man dit en annan fena eller kör fram mastfoten och sänker bommen en bit.

    Rasmus, hur menar du med 30cm lättare att kontrollera i hårdvind?

    Har seglat Longboard/Raceboard och seglar Formula och tycker nog att det är lika spännande/svårt att segla båda brädtyperna i hårdvind. Konan är iofs som du säger troligen roligare att segla i lättare vindar som 0-4m/s än en Formula är.

    Men nu ska vi inte argumentera vilket som är roligast att segla tycker jag. Var och en har sin favorit;)

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:38

    @SWE 496 538074 wrote:

    Rasmus, hur menar du med 30cm lättare att kontrollera i hårdvind?

    Som jag skrev. Jag hade lika gärna kunnat säga att den är 30 bokstavskex lättare att kontrollera i hårdvind. Jag vet inte alls hur man mäter kontroll. Det kanske är 4 vs tre getingar, eller rattmuffar eller whatever.

  • imported_macts

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:44

    @Rasmus_W 538077 wrote:

    Som jag skrev. Jag hade lika gärna kunnat säga att den är 30 bokstavskex lättare att kontrollera i hårdvind. Jag vet inte alls hur man mäter kontroll. Det kanske är 4 vs tre getingar, eller rattmuffar eller whatever.

    Rattmuffar är det korrekta måttet

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 16:08

    @Rasmus_W 538077 wrote:

    Som jag skrev. Jag hade lika gärna kunnat säga att den är 30 bokstavskex lättare att kontrollera i hårdvind. Jag vet inte alls hur man mäter kontroll. Det kanske är 4 vs tre getingar, eller rattmuffar eller whatever.

    Ok…Vad jag ville få fram är att en Longboard inte är mer lättkontrollerad än en Formula i hårda vindar, båda har sina egna för och nackdelar i hårdvind… En Formula blir jobbig p g a för mycket lyft i fenan, fördel med sin korta längd och en longboard blir jobbig p g a sitt förskepp framför masten, kan slå en hel del i krabb till grov sjö, fördel med sin smalare bredd i hårda vindar.

  • imported_macts

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 17:43

    @SWE 496 538083 wrote:

    Ok…Vad jag ville få fram är att en Longboard inte är mer lättkontrollerad än en Formula i hårda vindar, båda har sina egna för och nackdelar i hårdvind… En Formula blir jobbig p g a för mycket lyft i fenan, fördel med sin korta längd och en longboard blir jobbig p g a sitt förskepp framför masten, kan slå en hel del i krabb till grov sjö, fördel med sin smalare bredd i hårda vindar.

    Och till skillnad mot de flesta av oss (mig inkluderat) så vet Mattias vad han snackar om, då han tävlar/har tävlat i båda grenarna….det viktigaste ändå tycker jag är att kontrollbarhet mäts i rattmuffar….

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 18:14

    Precis MAc…Rattmuffar är den korrekta enheten;) Du har PM;)

  • jester

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 19:46

    Rattmuffar is the shit…

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 20:28

    Japp men snart e det rattmuff av här uppe i förorten till Norrland;).
    Ni på rivieran har väl redan tagit av den för längesen?*S*

  • joachim_larsson

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 09:40

    @SWE 496 538074 wrote:

    En Formula är rolig i 14m/s också. En Longboard (som Konan är) kan vara jobbig i hårdvind också, seglade raceboard förut och fick en hel del brädflippar då vinden tog tag i “förskeppet” på undanvindarna. Det problemet har man inte med Formula då de är extremt mycket kortare. Upplever man en Formula bänglig i hårda vindar petar man dit en annan fena eller kör fram mastfoten och sänker bommen en bit.

    Rasmus, hur menar du med 30cm lättare att kontrollera i hårdvind?

    Har seglat Longboard/Raceboard och seglar Formula och tycker nog att det är lika spännande/svårt att segla båda brädtyperna i hårdvind. Konan är iofs som du säger troligen roligare att segla i lättare vindar som 0-4m/s än en Formula är.

    Men nu ska vi inte argumentera vilket som är roligast att segla tycker jag. Var och en har sin favorit;)

    Jag tycker faktiskt konan (aviker ganska mycket från en normal långboard) storhet är när den planar och dess otroliga, kontroll i extremt mycket vind, ducktailen gör att den håller sig på mattan att den inte lyfter och att den får extremt kort våt yta.

    Ett tips testa en Kona ONE i hårdvind +8 m/s då fattar du, men som sagt allt har sina fördelar och nackdelar.

    Kona ONE handlar primärt om ONE design Sailing… vilket är possitivt för alla, må bäste brädseglare/vindsurfare vinna….. gammal som ung, tung som lätt…alla kan vara med.

    Vi syns på vattnet……kanske med en slalom, formula, våg eller en långboard.

    Länge leve windsurfingen…..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tävlingssugen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.