Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Test Twinfin!!!

  • doc

    Medlem
    13 september, 2008 vid 09:23

    Instämmer. Nu känns Windsurfs test ännu sämre. Alla brädor är bäst ju bäst på allting till alla surfare enligt dom.
    Tror jag litar mer på Boardseeker som framhäver de olika egenskaperna. Intressant att Evil Twin fick högt på kulfaktorn men över lag så låga poäng i kontroll och onshore. Kan det vara fenorna som spökar?
    Ola? Du kör ju inte heller originalfenor. Duger dom bara till större vågor?

  • sinker

    Medlem
    13 september, 2008 vid 12:06

    Jag har inte läst hela testet ännu, det är för soligt väder…
    Men stort cred till dem som har layoutat testsidorna. Grymt bra upplägg. Äntligen en webtest som slår papperstidningarna på fingrarna.
    /sinker

  • ola-h

    Medlem
    13 september, 2008 vid 13:11

    Jag har varierat mellan originalfenor och 16cm MFC och även ett par 15cm custom från Maui CNC. Jag tycker att fördelen med originalfenorna är en mycket bra höjdtagning. Jag har inte själv tänkt på att det skulle vara någon skillnad i fartkänsla. Däremot tycker jag brädan svänger skönare med MFC-fenorna. Originalfenorna låser fast tailen lite mer, liksom. Detta var någon jag tänkte på redan de första gångerna jag körde brädan, men nu har jag antagligen kört in mig mer på den för jag tycker att det är mindre skillnad mellan de olika fenornas svängegenskaper än förut.

    Annars tycker jag det verkar vara ett seriöst test med ett mycket bra upplägg. Det verkar också har varit kunniga seglare som varit med och testat.

    När det gäller Evil Twin har den för mig varit allra roligast i just onshore, men smaken är ju som baken. Kanske seglar jag den på ett annat sätt än testarna eftersom jag är van att segla EVO som också kan vara lockande att försöka pressa runt med bakfoten för att liksom ta kommandot över den breda tailen. Men man får mycket mer ut av brädan om man istället seglar ännu mer med hela railen (framfoten). Som jag ser det är ju poängen med “twinfinkänslan” i onshore att det är lättare att gå en mycket högre och tightare linje på vågen och inte behöva dra en megalång sväng med utskotat segel (som de pratar om i testet).

  • arnout

    Medlem
    22 september, 2008 vid 22:25

    yep, instämmer. Detta verkar vara en mycket vettigt test som verkar har genomförts i förhållande som de flesta vindsurfar i.

    Själv har jag fått nöja att köra min 2009 81L twin fin Quatro för första gången igår. Dagen började med underriggat 5.6 (2009 Simmer Icon), side-on och 1-2mtrs vindswell med beachbreak, och vart 30:a minut en riktig set. Sedan ökade vinden till 5.3. Vågor och vindriktning blev samma, tills jag slörade nedvind och seglade ett reefbreak med perfekt sideshore förhållande (det krävs högvatten för att kunna segla där)

    Jag är 90+kg. 16.5cm stock-fenorna satte jag 1.5cm bakom mitten (räknat från mitten på fenan).

    Att guppa omkring i underriggat 5.6 och sloppy waves var ingen problem alls för mig. 81a är i verklig heten snarare 84L (insider info från Quatro) och klarar av en 5.6 av mycket bra. Detta tills skilnaden från testen som rekomenderar 5.3 och neråt för 80kg seglare…jag kan inte hålla med det måsta jag påstå!

    Jag skulle nog inte gå mycket större än 5.6, kanske 5.9 men that is it. Första vågen jag fick, gick hur lätt som helst. Brädan komm direkt i svung och fortsätta plana, även utan tryck i seglet. Detta till stora skilnaden mot en single fin. Jag fick 3 svängar och cutbacks på en våg som jag knappast skulle få 2 med en single fin. Brädan är otroligt lätt seglat och svänger mykcet hård o kort. Sannslöst.

    Sedan när vinden började komma igång tyckte jag att brädan planade upp tidigt. Även andra seglare sa att den gick som en raket. Sedan går brädan jävligt hård upvind, helt sjukt. Tack vara twin fin kan man placera foten mera ut på kanten och även fram för bakstroppen för att ge mera tryck utan att få en spinout.

    Bra drag i 5.6an nu, och twinny mjölker varje våg, från en setwave på 2.5mtr till en knähögt shorebreak, helt sjukt. Man får turns som man bara kan önksa sig att få med en single fin. Kort eller lång, spelar ingen roll. Bäst av allt, brädan fortsätta hålla planing i cutbacken och man gör helt sjuka tailslides som man själv kontrolerar, det är bara at dra bakfoten tillbaka och man är redo för nästa turn. Pushar man hårdare så går man direkt i en backsliding upvind360… Sinnes sjukt.

    Riggade 5.3a och sedan till reefbreaket. Nu ska Keith machinen verkligen visar vad den kan och det är MYCKET. Brädan skär som en finslipen saks genom vågorna, bottum turnen blir hur lätt som helst. Bak eller fram fot spelar ingen roll. Brädan stannar mycket närmare vågen och man kan träffa vågen alltid precis där du vill. Tack vara att den är så kort kommer man i sektioner som man alldrig har varit innan OCH med fullt kontrol. Brädan “snäpper” ur pocketen otroligt lätt.

    Jag gjorde en del turns som jag skulle ha fått stopp eller spinout med på en single fin, men twinfinen bara gå o gå o gå.

    Eftersom jag styckade min fot för en månad sedan gjorde jag ingen hopp. Men mina kompisar på 81an och 75an, sammt Kai Katchandourian på en custom Quatro 80L twin, fick feta framåter och bakåter. Så hopp potential är det nog ingen fel på heller.

    För ett tag sedan körda jag min 2009 86L single fin, och jag tänkte att ha min 81L twin som hård vinds bräda. Men nu ser jag ingen anledning alls att ha min single kvar längre… Twinfin gör allt bättre tycker jag, även underriggat. Och 86an skulle bara plana upp marginalt tidigare, men är sedan svårare att köra på vågen. Då guppar jag hellre omkring mer.

    Förhållanden var ganska så svenskt (1-2mtrs sloppy beackbreak) i början, men twinfin presterade så pass mycket bättre, så att jag jag bara rekomendera en twin, särskild Quatro.

    Förra året fick jag prov köra 2008 76an twin en dag, men den var alldeles för “Maui orienterat”: bara bra i vågor med mycket tryck. 2009 Quatro twinfin är mycket snabbare och däremot mera lätt seglat, quatro har verkligen optimerat shapen. Jag tror att twinfin kommer att hjälpa många seglare att få sitt nivå högre, eftersom den är så lättseglat.

    Nu kan jag inte vänta på att få en ordentligt 4.7 dag med 8ft swell på 17sec. Jag tror att 81an då verkligen kommer att visa vad den kan.

    ps: jag fick alldrig en spinout. Brädan kör rakt fram oerhörd bra och man får samma känsla som man få när man kör en freestyle bräda med en kort fena, dvs under 20cm: jittery but controled.

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 2008 vid 05:04

    Men nu blir det fyra:

    n523649528_1404884_8096.jpg

  • goose

    Medlem
    23 september, 2008 vid 06:05

    jesus….4 nya fenor á 800 sek….3200:- för att byta fenor..crazy! Snart har man inte råd att ens köra på en sten, bye bye Torö….

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 2008 vid 06:32

    Ser ut att sita (billiga) fsc-fenor på den där iofs.

  • mountainfarm

    Medlem
    23 september, 2008 vid 07:43

    Nån som kommer ihåg Tony Logoz “Bonzer”-koncept från The Gorge på det glada 1900-talet?!

    /M

  • doc

    Medlem
    23 september, 2008 vid 07:55

    @Ola H. 501831 wrote:

    Ser ut att sita (billiga) fsc-fenor på den där iofs.

    Lite genomskinliga också. Lexan? 🙂
    Då blir det inte så dyrt…

  • rasmus_w

    Medlem
    23 september, 2008 vid 09:15

    @Ola H. 501815 wrote:

    Men nu blir det fyra:

    n523649528_1404884_8096.jpg

    Ja bland vågsurfare är visst fyra fenor det nya twinfin, läste jag i en artikel i Surfer Magazine för nåt år sen eller så.

  • arnout

    Medlem
    23 september, 2008 vid 16:37

    efetrsom det är en swallow tail och 4:a thrusters fenor så kan brädan bara vara tänkt för sloppy waist high onshore förhållanden. Dessa typ av fenor och tailen håller inte lika bra i högfart och större vågor som en twin eller single för den delen.

  • ola_p

    Medlem
    24 september, 2008 vid 01:23

    Arnout, du menar att en swallowtail är en plus size bräda? 😉

    Undrar om annonsen gick på “sloppy waist high”… :tongue:

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2008 vid 06:29
    Ola_P;502132 wrote:
    Arnout, du menar att en swallowtail är en plus size bräda? 😉

    Undrar om annonsen gick på “sloppy waist high”… :tongue:

    Ja jäklar, den där satt hårt! Ska tänka på det nästa gång jag surfar. Ju fler fenor desto tjockare frau. 😀

  • arnout

    Medlem
    25 september, 2008 vid 20:31

    @Ola_P 502132 wrote:

    Arnout, du menar att en swallowtail är en plus size bräda? 😉

    Undrar om annonsen gick på “sloppy waist high”… :tongue:

    LOL!!! Den va riktig bra!!! Yep, ju fler fenor ju större….

  • sentera

    Medlem
    26 september, 2008 vid 11:06

    Med TwinFin får man upfattningen att man har addat 10-15 liter ……..inga nackdelar? Tänker bara på att annars pratas det om så få liter som möjligt?
    En go sliding effect säger någon, samma som singel med tvålkoppskänsla?
    För att utnyttja brädan behöver åkaren använda brädans kanter mer vid vågridning säger experten, villket mer eller mindre alltid har gällt, men hur många har klarat det hittills?
    Låter spännande men man kan försöka sia vad som är standard om 3-4 år singel eller twins? Men det är kul med en ny känsla/pryl.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Test Twinfin!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.