Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla som inte har huvudet med sig till stranden.

  • skotten

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 17:30

    nice one niklas, well played. Great to show people that we are not just extreme junkies that say the word “dude” a lot.

  • skotten

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 14:45

    Ok, just an update for all you guys. Things seem to be moving along pretty well with the Association, there are a couple of things that are gonna be hard to fix, but all in all, its coming along nicely.

    Ok, so first things first, we need a Domainname for the page. Anyone got any suggestions?? (not skotten.is.gay.com) how would you guys like to be identified?? SKA? SVKA? blah blah……. and so on

  • fate

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 15:24

    Vad är det för saker som kommer bli svåra att fixa?

    Jag tycker vi ska försöka få http://www.kite.se utav konstregistret som har den adressen just nu.

    Man kan ju maila och fråga iaf.

  • sahlin

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 16:55

    KSA – Ideel kitesurf/snowkiteorganisation som utbildar instruktörer och kämpar mot stängandet av hotade stränder blir större och större här i Sverige och vi har pratat om att starta ett förbund här i Sverige med mål att vara en seriös motpart till klagande kampingägare/badgäster. Erik Färnholm och Niklas Rödin är de som har bäst koll, Tony, du kan snacka med dom och se om ni kan komma fram til något.
    Det käns som att det här inte är första gången tanken om ett svenskt kiteförbund kommer upp men i och med att klagomålen kommer mer och mer är behovet större än någonsin.
    Aloha till dig Tony som tar tanke till handling!

  • sourra

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 20:01

    IKO har varit med länge också. Jag är övertygad om att det finns mycket stöd och hjälp att finna runt om i landet, oavsett vilken organisation man tillhör. Det är trots allt personen, inte diplomet, som är viktigt för en nationell organisations slagkraft.

  • bohm

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 20:23

    Varför vill man ha ett nationellt förbund? är det för att alla utövare ska bli cerifierade av en specifik internationell organisation?

    Låt det svenska kiteförbundet stå på egna ben, utanför de organisationer som utfärdar kursintyg. Kiteförbundet ska inte främja endast vissa utbildnings-organisationer. Låt istället förbundet sätta upp direktiv om vad en kurs ska innehålla, typ kvalitetssäkra utbildningarna. De organisationer som uppnår kraven kan sedan få en liten länk på förbundets hemsida. Spela roll om det heter IKO, KSA eller nåt annat….

  • sourra

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 20:31

    Jag menade såklart inte att man ska blanda in utbildningsorganisationerna, bara att det inom de organisationerna kan finnas mycket gamla rävar som kan ha en del vettigt att tillföra. Sen antydde jag att man kan vara en person att räkna med utan att vara certifierad och tillhöra en viss org.

  • skotten

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 00:16

    yeah I can see why so many have tried and failed, from my communication with the guys in the UK, it is a full time job, and really takes a lot of commitment.

    Its nice that I am in a place just now that allows me the freedom to go ahead and push it through, I will no doubt be in contact with Erik and Niklas in the near future to get them underneath my Umberella.

  • samhansson

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 06:34

    inge jävla förbund

  • skotten

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:11

    we are gonna have NOOB HQ up in Båstad…..

  • samhansson

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:20

    vem är we? och vad menas med NOOB HQ?

  • skotten

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 13:16

    Swedish kite förbund is moving Habo to Dalen…

  • sahlin

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:04

    Det handlar knappast om att främja en ideell organisation som tex KSA utan som Suorra sa att ta till vara på den kunskapen som finns innuti en organisation och KSA har under flera år jobbat mot samma mål som jag tycker ett Svenskt kiteförbund ska jobba för, nämligen att hålla stränderna öppna för kitare. KSA utbildar instruktörer, ja, men det är en ideell organisation, alltså utan vinst intresse, så KSA skulle inte “vinna” på att hjälpa oss att starta ett förbund, vilket tex IKO skulle göra, då det är ett vinstdrivande företag.
    Man kan även kontakta något windsurfingförbund och se hur dom hanterade samma problem som vi har nu på 80-talet, om jag försått rätt?

    /Fredrik

  • sourra

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 23:48

    Vad är det du tjänar på att sälja in KSA och sparka på IKO?

  • sourra

    Medlem
    4 augusti, 2007 vid 00:10

    Kanske ska tillägga att det som regel kostar lika mycket att gå kurs hos en IKO-skola som hos en KSA-skola. Vad är det då som gör KSA ideellt och IKO vinstdrivande? Innebär det att KSA-instruktörerna tar hela kakan medan IKO-instruktörerna måste dela med sig av sina intäkter? Och hur skulle det göra KSA bättre? IKO har arbetat för säkerhet sedan 2001 och är idag den största organisationen. Vad KSA tillför utöver IKO’s koncept annat än snö är för mig fullständigt främmande trots att jag har jämfört de båda organisationernas hemsidor. Mig kvittar det var man är skolad så länge jag slipper berätta för nyutbildade elever vad en leash är, vilket jag än så länge bara råkat ut för hos KSA-elever (därav min reaktion på din predikan).

    Jag har ingen anknytning till vare sig IKO eller KSA och förstår om du vill pimpa den organisastion som står bakom ditt företag. Men låt ändå den svenska organisationen vara oberoende och stå på egna ben.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla som inte har huvudet med sig till stranden.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.