Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om bräda för "erfaren" nybörjare?

  • Tips om bräda för "erfaren" nybörjare?

    Publicerad av coma på 27 juli, 2006 vid 23:03

    Tips om bräda för “erfaren” nybörjare?

    Jag seglade en del på en gammal (80’s) Mistral för 10 år sedan o vill ta upp detta igen. Har ni sett någon vettig bräda (inkl segel, mast/bom) till salu för mig? Bor i Skåne. Kollat här o Blocket men det är inte lätt att veta vad man ska ha. Kan ge ca 3000kr

    MVH

    JA

    localzero svarade 17 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 22:40

    Den här frågan ställs gång på gång. Hur stor var mistralen du använde och vad väger du?

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 juli, 2006 vid 23:31

    för de pengarna mannen kan du lika gärnå gå och köpa dig en glass eller nåt. Du får bara 80tals skräp om du vill ha ett windsurfings paket för 3 lökar. Räkna med minst det dubbla och uppåt om du vill ha något vettigt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 juli, 2006 vid 12:26

    är det verkligen så dyrt att man inte kan köpa sig en kpl paket av nyare modell för nybörjare?jag undrar också om dom gammla bräderna är skit.

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 juli, 2006 vid 12:28

    jag menade för priset av 3000-

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 12:56

    Läs tråden “Nybörjarråd alt FAQ”, den säger det mesta om vad du får för olika budgetar.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 13:02

    Och justja. Gamla brädor är inte skit, i alla fall inte de små om du kan segla såna, men de stora är inte så mycket att ha om du inte är lättvindsfreak och vill ha en gammal course racer. Och kombinationen ny rigg/gammal bräda ställer till en del saker, det funkar men du blir tvungen att segla med riggen mycket med bakåtlutad än nya riggar är täna att seglas. Den andra kombon: antik rigg/ny bräda kan vara ännu värre, risken finns att segeltryckpunkten hamnar bakom fenan. Möjligen kan gamla raceriggar á la MKIV och så vidare vara stabila nog för en modern bräda men den sortens riggar kräver i alla fall sin seglare. Jag har en gammal fullcambrad 7.8 från -95 och den är svårare att vattenstarta än ett modernt formulasegel på 10 kvadrat.

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 juli, 2006 vid 13:16

    ja jag vet inte så mycket om det nya som har kommit men det låter konstigt attdet är lättare att vattenstarta med ett större segel? det borde vara tvärt om men det är väll för att det är nyare ockh kanske lättare matrial måntro och brädorna idag dom har väl blivet kortare bredare.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 13:26

    Ja varför mina nya segel är mer lättstartade vet jag inte, men det har nog med mastfickan att göra. 7.8:an och 9.7:an har nästan identiskt lika stora mastfickor men 7.8:an suger av nån anledning mycket mer vatten, så fort den blir minsta blöt blir den skittung. Att det sen är sju cambers i den mastfickan för inte saken bättre.

    Det nya är att brädorna blivit oerhört mycket kortare och bredare vid samma volym. En 120 liters bräda av idag kan vara 235 cm lång och 75-80 cm bred i extrema fall. För tio år sen var den snarare 295 cm lång och 55-60 cm bred. Det här gör att den moderna brädan tar mycket större segel och fenor och planar mycket tidigare. 5.5 är t.ex. ett väldigt litet segel på en sån bräda och ger antagligen kontrollproblem.

    En annan skillnad är att mastkassetten sitter längre bak och är kortare, standard är väl att den sitter ca 130 cm från aktern och sätter du ett gammalt segel så långt bak hamnar det mesta av draget bakom brädan och du får spinout hela tiden.

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 juli, 2006 vid 13:49

    på dom äldre fans det ett centerbord hur är det idag?annars kan man väl inte segla i mottvind om det blåser lite eller styra brädan mad fötterna.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 13:55

    Det finns på nybörjarbrädorna. Och visst hjälper det till när man ska kryssa men jag kan i alla fall kryssa halvhyfsat på centerbordalösa brädor utan planing så länge brädan håller sig flytande.

  • coma

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 16:44

    Hej igen
    Sorry för en dumt ställd fråga. Brädan jag seglade va en väldigt tidig Mistral från början av 80’s. Flatbottnad, centerboard o lila/blått/ljusblått segel. Bland de första? Som att köra buss men perfekt att lära sig på. Hade skitskoj tills mastfoten pajade. Antar att det inte går att hitta mastfot till den annars kunde man ju plockat fram den o kollat om man tyckte det va roligt.

    Tänkte jag kunde hoppat fram 20 år i tiden o hittat en vettig bräda för turer några gånger per sommar men är det föär snålt får jag lägga på ett par tusen.

    Väger 85 kg ca…

  • localzero

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 19:23

    Coma,
    Där är en BIC Techno E på 135 liter till salu på Köp & Sälj (Öland). Tror det är en 2002:a. Låter som en passande (fortsättnings-)bräda åt dig som har lite vana. Inget pris i annonsen men du får den nog för typ en tredjedel av vad en ny kostar. Segel och andra rigggrejor finns det massor av beg som du säkert sett. För 5-6 tusen får du ihopa en bra utrustning, även efter dagens mått och rena rymdteknologin i jämförelse med de museiföremål (no offence) du har nu. Du verkar inte veta om det, men utvecklingen har varit ohygglig de senaste åren. Som att jämföra långa och trögsvängda slalomplankor från 70-talet med dagens fantastiska timglasskidor. Dessutom har vikten på brädorna halverats ett par gånger om. Så “come out of your coma” och släng dina stenåldersgrejor i närmsta återvinningscontainer. Du har 5ggr roligare med de nya.

    /LZ
    åsså skåning

  • coma

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 20:25

    Jag vet att det hänt mycket sen 80-talet. Just därför jag vill ha nytt. Dock så har jag verkligen INGEN aning vad jag behöver. Alla namn o beteckn säger mig inget. Kvm segel, typ av bräda, hur många liter?

  • localzero

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 22:24

    Jag känner igen situationen. Jag började (om) för några år sedan efter att ha provat pråmåkning i början på 80-talet.
    Nåväl, tror en bräda på 130-150 liter och ca 70cm bred kan passa dig, lite beroende på hur mycket du har lärt dig och hur ambitiös du är. Nu talar vi relativt lätt vind (5-10 m/s). I hårdare vindar behöver du i de flesta fall en mindre bräda. Annars blir det studsigt och svårkontrollerat, speciellt i pålandsvind. Så har många av oss också både 2 och 3 brädor och kanske 5-6 segel osv.
    Bic Techno är som sagt ett bra tips på en lite äldre (freeride-)bräda som fortfarande är gångbar. Andra är t.ex. RRD Avantride, Fanatic E-Ray, Mistral e.Motion mfl. Se http://www.surfspullen.nl för olika brädmodeller och deras mått mm. Klicka på “archief”.
    Ett segel på 6,5-7,0 kvm skulle nog passa att börja med. Senare kan du förstås komplettera både uppåt och neråt. Simmer Zero-Five och Neil Pryde Supernova är trevliga, lättseglade och vanliga segel. Har haft båda själv.
    En delbar mast med ca 30% kol brukar vara lagom till nybörjare/fortsättare. Spelar inte så stor roll vilket märke. Längd vanligen 460cm i ovan nämnda segelstorlek.
    Sen behöver du mastfot, mastförlängare och lite andra prylar typ våtdräkt. Självklart är det enklast att köpa en hel utrustning, precis som du själv efterfrågar.
    Läs gärna nybörjarråden längst upp här på forumet.
    Du kan hyra grejor på klubben i Lomma om du inte visste det. De har även kurser för nybörjare mfl. Bra instruktörer! http://www.lbws.com
    Får gärna mejla om du undrar mer: jangunnar60@hotmail.com

    /Jan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips om bräda för "erfaren" nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.