Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips om GPS enhet för handleden typ Garmin

  • Tips om GPS enhet för handleden typ Garmin

    Publicerad av kinabalu på 4 september, 2014 vid 19:05

    Jag är ute efter ett sätt att enkelt kunna se farten medan jag seglar, typ Garmin klocka, som man sätter på handleden. Vilka modeller är det som gäller? Finns det andra (billigare) alternativ än Garmin?

    Jag har redan två GT31:or, som jag testat att sätta både på armleden samt på hängseletamparna, men med påsen som alltid knögglar sig lite och med reflektioner som blir från sol och vatten så är det väldigt svårt att se farten medan man kör.

    Ni som kör, t:ex Garmin, kan ni “enkelt” se farten när ni seglar? Kanske blir det för bumpigt för att kunna se även på en tydlig handledsenhet och då är det ju ingen vits för mig… Hur snabbt registrerar dom förändring förresten? Tanken är ju att ha det som hjälp vid intrimningar och vid små förändringar under själva seglingen, så man vill ju inte att en fartförändring skall ta flera sekunder innan det syns i displayen.

    Enheten behöver egentligen inte ha mycket funktioner, då jag mest är ute efter min att se min fart momentant (alla andra mätvärden får jag ändå ut efteråt med min GT31:a). Men den får ju gärna visa knop.

    klas-tss svarade 9 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mattias-j

    Medlem
    4 september, 2014 vid 20:29

    Jag brukade träna med gamla Garmin Foretrex. Satte den mellan hängseletamparna på bommen och ställde in den på enbart nuvarande fart. Man får då riktigt stora siffror. Jag skar av en bit från ett takräckes skydd, då detta tillsammans med bomröret blev lika tjockt som en handled. Bra att du påminde mig, ska köra så nästa gång jag är i dammen…

  • wilund

    Medlem
    4 september, 2014 vid 22:15

    Johan på vindsurfing.se sålde sådana “tränings”gps’er kolla med honom.

  • plettil

    Medlem
    5 september, 2014 vid 05:36
  • marden

    Medlem
    5 september, 2014 vid 06:52

    jag köpte en sån här på http://www.xxl.se/cykel/traningselektronik/pulsklocka/timex-cycle-trainer-2-0-gps-cykeldator/p/1079549_1_style kungenskurva för nån vecka sen när jag ville kolla pulsen.
    undra om det inte låg några armbandsgpser där på reabordet också ?

  • martin-m-a

    Medlem
    5 september, 2014 vid 07:11

    Jag kör ” all in ‘
    IPhonen i en bra auqapack med bra gps app med stora siffror i hela fönstret på typ bommen .
    Klockrent 👍

  • plettil

    Medlem
    5 september, 2014 vid 19:34

    @Martin.M.A 727427 wrote:

    Jag kör ” all in ‘
    IPhonen i en bra auqapack med bra gps app med stora siffror i hela fönstret på typ bommen .
    Klockrent 👍

    Jag kör också iPhone med “My track” appen, vilken app ha du? det är i en aquapac under min våtdräkter, det är inte så bra för en fint GPS signal men det är okej.

  • kinabalu

    Medlem
    7 september, 2014 vid 19:01

    Tack för tipsen. Jag sprang förbi XXL, men det var bara en klocka kvar, en Suunto simklocka för 1500kr (säkert tokbra pris om man vill ha en sån…).

    Canmore GP som dom skrev om i Seabreeze, verkar ju kanon (i alla fall med tanke på priset… :-), men jag hittar ingen som säljer här och jag orkar inte beställa från Canada.

    Så Foretrexen är nog bästa/mest prisvärda alternativet hittills! Foretrex 301 verkar finnas för lite drygt en tusenlapp på Decathlon.

    Mattias: Har du 301:an eller 401:an? Visar den fart i knop? Är den otymplig att ha på armen eller funkar det? Att ha den på hängselelinorna är ju egentligen perfekt, men jag kör ju bara slalom och inte speed så i så fall måste jag ju ha två… 😉

  • mattias-j

    Medlem
    7 september, 2014 vid 21:25

    Det är den gamla 201 faktiskt. Och den är helt ok att ha på armen. Du kan ställa in dom på vilket du vill ska synas med stora siffror. Bara att ställa på fart.

  • plettil

    Medlem
    8 september, 2014 vid 06:14

    @Kinabalu 727498 wrote:

    Canmore GP som dom skrev om i Seabreeze, verkar ju kanon (i alla fall med tanke på priset… :-), men jag hittar ingen som säljer här och jag orkar inte beställa från Canada.

    Kanske du kan hitta de i Tyskland eller Frankrike.

  • mattias-j

    Medlem
    8 september, 2014 vid 20:20

    Jag skulle vänta till typ mars-april nästa år innan köp av ny GPS. Om man nu inte måste ha en ny nu…

  • badjanne

    Medlem
    9 september, 2014 vid 10:58
  • kinabalu

    Medlem
    9 september, 2014 vid 17:31

    @Mattias J 727536 wrote:

    Jag skulle vänta till typ mars-april nästa år innan köp av ny GPS. Om man nu inte måste ha en ny nu…

    Det där lät ju intressant… Det har ju pratats länge om en ersättare till GT31:an, är den äntligen på gång nu? Då är det absolut bättre att avvakta… Har du mer info?

  • kinabalu

    Medlem
    9 september, 2014 vid 17:32

    @Badjanne 727552 wrote:

    Kolla
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93710-Bygg-Badjannes-mastfäste-för-GPS&p=727551#post727551

    Du är klurig du Janne! 🙂 Kanske det där man får göra i väntan på ny GPS!

  • klas-tss

    Medlem
    10 september, 2014 vid 17:42

    Jag har en triathlonklocka, Garmin Forerunner 310XT. Funkar klockrent till vindsurf. Har ställt så “övrigt” sporten är vindsurf med ett fönster enbart med knop i stor text, och sen ett fönster med klockslag, surfad sträcka. Har nu börjat ha den runt bommen mellan tamparna istället för på handleden så slipper man vinkla armen när man kör i full planing. Också kul när man kommer hem och kollar hur man har surfat på en karta, tydligt med farttoppar och sträcka etc.. Sen är den givetvis toppen till både löpning och cykling. det finns nyare modell än denna men tycker den räcker bra, lite billigare nu.
    Vill du gå all-in så vänta på Ripcurls nya surfklocka, verkar vara grym!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips om GPS enhet för handleden typ Garmin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.