Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på bra (snabb) sjögrsäfena…

  • faster

    Medlem
    23 september, 2008 vid 21:25
    tbsurf;501828 wrote:
    Gillar man styva fenor är ju tjockleken på profilen egentligen inget problem. Det är bara att be Wolgang göra en mindre chameleont eller duoweed. Skulle nog funka bra för dom flesta.

    Men undrar jag vad som funkar bäst? Liten tjock och styv, eller lite längre, tunn och mjuk

    Får be damsektionen svara på den frågan?

  • p-malmkvist

    Medlem
    24 september, 2008 vid 12:25
    tbsurf;501828 wrote:
    Gillar man styva fenor är ju tjockleken på profilen egentligen inget problem. Det är bara att be Wolgang göra en mindre chameleont eller duoweed. Skulle nog funka bra för dom flesta.

    Men undrar jag vad som funkar bäst? Liten tjock och styv, eller lite längre, tunn och mjuk

    Det finns en video på MVM på youtube tillsammans med Boogie där det förklaras en del.. En kort tjock fena kan säkert vara bra då man kan köra på grundare vatten men den stora nackdelen är väl dålig kontroll/spinout pga att den tjocka profilen skapar stora vattenvirvlar vid höga farter, kanske kommer man undan med en lite tjockare weedfena än motsvarande rak fena då den mera bakåtlutade formen får mindre vattenvirvlar kring sig.. Mjuka fenor typ g10 falcon f1 verkar ju ruggigt bra för devils bay medans MVM använder carbon strike i the brace.. Den mjukare mer förlåtande falcon passar kanske bättre när man kör bananformade banor i väldigt byiga vindar medans en styvare smalare carbonfena passar bra när det ska seglas en rak bana längsmed en strand/dike etc och man kan ligga och pressa längsmed en rakare linje..

    Hoppas vintern ger lite tid över så man kan börja bygga lite speedpryttlar..

  • tbsurf

    Medlem
    24 september, 2008 vid 14:44

    @P Malmkvist 502221 wrote:

    Det finns en video på MVM på youtube tillsammans med Boogie där det förklaras en del.. En kort tjock fena kan säkert vara bra då man kan köra på grundare vatten men den stora nackdelen är väl dålig kontroll/spinout pga att den tjocka profilen skapar stora vattenvirvlar vid höga farter, kanske kommer man undan med en lite tjockare weedfena än motsvarande rak fena då den mera bakåtlutade formen får mindre vattenvirvlar kring sig.. Mjuka fenor typ g10 falcon f1 verkar ju ruggigt bra för devils bay medans MVM använder carbon strike i the brace.. Den mjukare mer förlåtande falcon passar kanske bättre när man kör bananformade banor i väldigt byiga vindar medans en styvare smalare carbonfena passar bra när det ska seglas en rak bana längsmed en strand/dike etc och man kan ligga och pressa längsmed en rakare linje..

    Hoppas vintern ger lite tid över så man kan börja bygga lite speedpryttlar..

    På strippen där det är platt funkar det mesta. Choppet innan strippen är inte så märkvärdigt det heller, men choppet man hamnar i ut från strippen under inbromsningen (eller om man kommer för långt ut från det platta pga pissig vinkel) där kan det bli spännande om inte fenan hänger med. Är som att komma in fel i en puckelpist med för hög fart.
    Skulle vilja ha tag i en gräsfena som funkar hela vägen och inte släpper och krånglar för att det blir ”lite studsigt”.
    Hur tror du att en sån ska se ut?

  • tbsurf

    Medlem
    24 september, 2008 vid 14:48

    @faster 502117 wrote:

    Får be damsektionen svara på den frågan?

    undrar vad dom svara om man förklara hur en chameleont ser ut?

  • jester

    Medlem
    24 september, 2008 vid 16:40
    tbsurf;502251 wrote:
    undrar vad dom svara om man förklara hur en chameleont ser ut?

    Väl använd?

  • klint

    Medlem
    25 september, 2008 vid 21:40

    Märker ni skillnad på offset base och fena utan förskjutning eller saknar det betydelse?

  • marden

    Medlem
    30 september, 2008 vid 12:16

    fick mina “tunna” fenor provade i helgen.
    har gjutit om huvudet på två rakfenor.
    den vänstra 24cm djup ,37gr, 8,5% tjock/bredd, lite styvare än
    den högra 22,5cm ,39gr ,8%, lite mindre yta.
    blir ju % smalare när jag rakear en vanlig fena.
    har en tectonis falcon 28 10% bakom som jämnförelse

    körde 7,0 me halvtryck 29,5kn på 500m o då funkade den större perfekt
    medan den mindre va svår att ta höjd me o fick en del spinout hoppas den passar bättre till 5,5:an

    det flöt omkring en hel del vanlig vass o det räckte gått me 37gr för att inget av vassen skulle fastna

  • andersbq

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:09

    Choco har en tunn weed på 33 cm. Men den har lite för lite rake för riktigt sjögräs. Skulle tro att den klarar vass iallafall.

  • appel

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:20

    Hade ju turen att få pröva Mårdens lilla. (i förgrunden till höger på bilden) Tyckte den passade bra till 6.5 stealth och Sonic 85, lite liten för tidig planing men vem bryr sig, den skall ju prestera på downwind fulltryck, och det gör den!! Hann bara köra en repa innan det lade av. Investerar i en snarlik om det finns. Så den var så liten som 22.5 shit, den kändes mycket tryggare än min 25:a sl7 select som jag provade med 6.0 på Haga i våras på speedchallenge. Den släpper helt utan förvarning trots fulldrag och kontrollerad slör. Men den är väl för liten i vågor…

    Så, lånar den gärna igen… Men då blir differensen större än 0.1 knop average, jag lovar. Så bra verkar den!!!

  • jester

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:23

    Ser bra ut Mården! Frågan är bara om 37 grader är tillräckligt? Iaf om det är lite mjukare sjögräs, typ det vi har i TT..

  • marden

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:42

    @Jester 503949 wrote:

    Ser bra ut Mården! Frågan är bara om 37 grader är tillräckligt? Iaf om det är lite mjukare sjögräs, typ det vi har i TT..

    återstår att se om 37gr är tillräkligt
    vi har ju tyvärr inget gräs här uppe så jag kan prova.

  • faster

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:44
    Jester;503949 wrote:
    Ser bra ut Mården! Frågan är bara om 37 grader är tillräckligt? Iaf om det är lite mjukare sjögräs, typ det vi har i TT..

    40-45 grader är det som krävs enl mina erfarenheter beroende på hur mkt sjögräs det är.

  • andersbq

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:48

    Jag kan garantera att 37 grader inte alls fungerar i TT just nu.

  • kapten-k

    Medlem
    30 september, 2008 vid 18:56

    @Mården 503962 wrote:

    vi har ju tyvärr inget gräs här uppe så jag kan prova.

    Så synd om er! Ta med några lastbilar ner hit så skall ni få!

    Har ju nästan glömt hur det känns att köra med rak fena!

  • klang

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 05:43

    @Mården 503836 wrote:

    fick mina “tunna” fenor provade i helgen.
    har gjutit om huvudet på två rakfenor.

    Ser fin-fint ut! När får vi se en “how to” från dig Mården.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips på bra (snabb) sjögrsäfena…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.