Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på kite storlek ?

  • rrd_z

    Medlem
    9 november, 2013 vid 21:47

    @Milkman 718574 wrote:

    Fast jag förstår inte varför han ska ha en 13-16 som stor kite, och en 17kvm som lättvindskite då han kan ha EN lättvindskite som täcker samma register. Då blir fetquivern med tre kiter:
    6-8 stormkite, 10 liten kite (gärna hög AR), 17 lättvind. Köp lättvin först. Komplettera med liten när du behöver. Quiver med tillräcklig överlapp från 4,5ms till en bit över kuling 🙂

    Nackdelen med att ha en kite va relativt ny inom sporten och vill köra i 4.5 m/s vart ska man göra de en sommardag då de blåser 4.5 ms ? i somras fick jag säga till 2 norrmän att dom skulle plocka ner sina jävla drakar då de va fullt med badande barn o vuxna och dom skulle ha upp sina “lättvinds drakar”. Vet inte om de är någon spot som är bra i stockholm som man kan köra när de är glassigt väder o lite vind. Men här nere i varberg är de inte de….Och snälla nämn inte björkäng de är ockuperat av allt o alla så de finns ingen plats. De är om man har en spot där de är folktomt… och en quiver på 3 drakar är väl rätt basic idag?

  • debkausf

    Medlem
    10 november, 2013 vid 08:15

    Hej! jag har bara en 5:a och en 8:a

  • skoldpadda

    Medlem
    10 november, 2013 vid 09:55

    Hej Jens.
    Håller med dig om att ditt inlägg inte var överdrivet försäljande, jag reagerade när det blev flera försäljarinlägg i rad utan att detta (för alla) var tydligt.

    Det jag ev. skulle kunna invända mot ditt inlägg var delen om “vissa märken säljer kites som nya när de bara ändrat färgerna”. Jag vet ju att du tidigare t.ex. poängterat generation som ett proargument för t.ex. eran lättvindskite och att det samma vecka som du gjorde inlägget kom en redesignad C4a. Men som sagt, hade det varit enda inlägget hade jag inte reagerat.

  • lima-ko

    Medlem
    10 november, 2013 vid 12:13

    @Milkman 718574 wrote:

    Fast jag förstår inte varför han ska ha en 13-16 som stor kite, och en 17kvm som lättvindskite då han kan ha EN lättvindskite som täcker samma register. Då blir fetquivern med tre kiter:
    6-8 stormkite, 10 liten kite (gärna hög AR), 17 lättvind. Köp lättvin först. Komplettera med liten när du behöver. Quiver med tillräcklig överlapp från 4,5ms till en bit över kuling 🙂

    Nej, det ska han inte ha, jag menade inte att han skulle välja en storlek från varje “kategori” utan snarare prioritera 2-3 kategorier och välja storlek därefter (vilket dock kanske inte framgick helt tydligt). Dessutom var inte storlekarna skrivna i sten utan snarare tänkt som en vägledning. Sen anser jag personligen att på samma sätt som en stormkite i mångt och mycket är en specialdrake är även en lättvindsdrake delvis det. Därför är jag inne på Rrd_Z:s linje att en lättvindsdrake kanske inte är den självklara första draken att köpa för en nybörjare.

  • jokern

    Medlem
    10 november, 2013 vid 12:55

    Om jag har förstått det rätt så bör jag ligga på 14-15 då. sen kan man kompletera efter hand när man bättrat på sin fördigheter och då så man får ett litet överlapp upp eller ner i vindregistret.

  • milkman

    Medlem
    10 november, 2013 vid 15:22

    Då tycker jag du har missförstått (vilket jag kan förstå med tanke på att det är tre sidor med text med typ 4 inlägg som faktiskt ger råd) haha..

    Jag hade uppfattat summan av alla dom tipsen som att du antingen skall starta med en lättvindskite (och det är inte 4,5 dagarna du är ute efter här. Du kommer knappt fixa 6 m/s på en vanlig 14-15 med vikt kring 107kg).

    Eller så bör du skaffa en lite mindre, typ 12… Just för att ha lite luft mot en lättvindskite också. Och lagom i mitten mot en liten kite också.

    Min quiver är för övrigt tre drakar. Jag väger kring 80kg. Jag har ingen stormkite, men skulle en behövas så kan jag ju låna från demolagret. 😉 Det händer sällan, för så ofta behövs den inte. Lättvindskiten däremot, den kör jag på lika ofta som min lilla kite, om inte oftare!

  • lima-ko

    Medlem
    10 november, 2013 vid 16:46

    @Jokern 718548 wrote:

    Ni ska ha tack för tipsen. Lima-ko än så länge prioriterar jag att kunna åka basic ordentligt så det där med stormkite är ett senare protjekt men jag kan tänka mig att det är kul att fara runt bland vågorna 🙂

    Jag förstår självklart att du prioriterar det i dagsläget, tänkte snarare på hur du tänker framöver, i stil med:
    #tänker du att du ska komplettera med en till storlek ganska snart, kommer du komplettera med ytterligare en efter det eller ska du ENBART ha en storlek kite?
    #har du ett jobb som tillåter dig att dra ut så fort det börjar röra sig lite i träden eller kommer du vänta på stadiga 9-12 m/s prognoser?
    #vad var det för modell/storlek på den kiten du hade, när kunde du köra med den och hur kändes det?
    #vad har du för storlek på din bräda?
    och så vidare…!?

    @Jokern 718700 wrote:

    Om jag har förstått det rätt så bör jag ligga på 14-15 då. sen kan man kompletera efter hand när man bättrat på sin fördigheter och då så man får ett litet överlapp upp eller ner i vindregistret.

    I tillägg till Jens bra sammanfattning ovan, och för att göra det här lite mer visuellt tar vi Airrush, och modellen Lithium som exempel, som möjligen var den du hade på kursen? Bra allrounddrake med stort vindregister som du kommmer kunna utvecklas med och aldrig (?) växa ur, de kommer i storlekarna 5-6-7-8-9-10-12-14-16 (One)-18 m (Zero). Väljer du att din första storlek är 14 eller större kommer det bli din stora kite/lättvindskite eftersom komplettering uppåt blir lönlöst. Kör du istället på 12 kan den kompletteras med en 18 m uppåt och t.ex. 8-10 neråt (ofta skönt att ha lite tightare mellan de små storlekarna).

    Men ta och prata med skolan där du gick kurs (Kite.se?), de har ännu bättre koll på modellerna från Airrush, vad det gäller vindregister och liknade.

  • jokern

    Medlem
    10 november, 2013 vid 18:59

    Airrush känner jag till, det fick jag bekanta mig med under kursen och då använde jag en 16 som jag gillade. Skulle tro att det låg ungefär på 7-9 ms då.
    Min bräda som jag har nu är en Best Breeze 145/44 som funkar ok och planar upp ganska lätt och draken en gammal Crossbow 13 från 2009 men som tyvär är sönder nu så jag tänkte investera i en ny eller bättre begagnad som inte är så gammal och där var mitt problem med storlek. Jag kommer att kompletera med någon mer kite för jag tycker detta är fruktansvärt skoj.

  • lima-ko

    Medlem
    10 november, 2013 vid 19:36

    Då så, då tycker jag du bör kika efter en sådan 16 m, många skolor säljer av sin skolutrustning efter säsongen så kika med Kite.se om du kan få köpa den. Du har bra volym på din bräda och 7-9 m/s är bra vind att börja i, och det blåser det rätt ofta nere i Skåne under vår och tidig sommar.

  • nolcap

    Medlem
    17 november, 2013 vid 16:36

    “det bästa sedan skivat bröd” Det där Lät inte bra oCh jag Håller deFenitivt inte med att skivat bröd skulle vara nåt bra.

    Blade Fat Lady 17 kvm e´ bra, den är snäll vid high end också.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på kite storlek ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.