Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på utrustning för barn

  • Tips på utrustning för barn

    Publicerad av peter_n på 3 augusti, 2008 vid 05:18

    Min son börjar kita nu.
    Han är 9 år, 35 kg. Bodydraggar med full fart utan problem och behärskar den kite han hittils prövat mycket bra. Han har kört med en gammal omodern Peter Lynn Arc 460 (4.6 kvm) och 20 m linor. Kiten har dock varit för liten för att han skall komma iväg ordentligt med bräda.

    Någon som har tips på lämplig drake och bräda?
    Draken behöver vara lätt att vattenstarta, eftersom han inte orkar hålla på att simma allt för mycket.

    Finns det fotstroppar som passar så små fötter (storlek 38)? det borde väl finnas stroppar för tjejer, men jag har inte kollat av den marknaden. Han har testat med mina brädor och stropparna är för stora även i minsta läget.

    peter_n svarade 15 år, 9 månader sedan 24 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • milkman

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 06:54

    Ozone Instinct Light 5m (kanske 7m) och Undergrounds Small pads/stroppar på en bra bräda.
    Finns en liknande diskussion här: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2350202&sid=f1256e8870f70993b101fdba91672f08
    Ring simon så får du säkert testa grejjorna så du vet mer, du verkar ju hålla till i Sthlm. Han har semester till den 9/8, 073-141 1910

  • patrikol

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 10:22

    @Peter_N 486720 wrote:

    Min son börjar kita nu.
    Han är 9 år, 35 kg. Bodydraggar med full fart utan problem och behärskar den kite han hittils prövat mycket bra. Han har kört med en gammal omodern Peter Lynn Arc 460 (4.6 kvm) och 20 m linor. Kiten har dock varit för liten för att han skall komma iväg ordentligt med bräda.

    Någon som har tips på lämplig drake och bräda?
    Draken behöver vara lätt att vattenstarta, eftersom han inte orkar hålla på att simma allt för mycket.

    Finns det fotstroppar som passar så små fötter (storlek 38)? det borde väl finnas stroppar för tjejer, men jag har inte kollat av den marknaden. Han har testat med mina brädor och stropparna är för stora även i minsta läget.

    Verka farligt att sätta en kite i händerna på en 9 åring!

    Vilken ålder vill ni kiteinstruktörer att eleverna skall ha?

  • haze

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 10:50

    När de är simkunniga. Så länge de är medveten vad de gör. 9 år låter oki. Jag skall ut med en liten kille vilken dag som helst. Sjukt koll på kiten på land(övningsdrake) Vi skall utt med en riktigt nu i veckan hoppas jag.

  • patrikol

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 11:54

    @Haze 486764 wrote:

    När de är simkunniga. Så länge de är medveten vad de gör. 9 år låter oki. Jag skall ut med en liten kille vilken dag som helst. Sjukt koll på kiten på land(övningsdrake) Vi skall utt med en riktigt nu i veckan hoppas jag.

    Tycker att det är alldels för mycket att både hålla reda på och visa hänsyn till samt ta med i beräkningen för att låta 9 åringar köra omkring med riktiga kites på badstränderna!

    Vi har ju problem med vuxna som inte klarar av att hantera sakerna på rätt sätt bland alla oss andra!

    Mina stora grabbar provade riktiga kite först vid 15-16 års ålder och dom små knattarna får bara leka med övningskite 1,5 kvm när jag håller i bommen också. Dom är 4 och 6 år gamla.

    När det gäller ens barn är det naturligtvis upp till föräldrarna att bestämma när det är dags för ens barn att prova något nytt.

    Tyvärr så drabbar misstagen inom kitevärlden inte bara utövaren utan andra som finns i närheten.

    Av samma anledning som man har ålder för barn i trafiken tycker jag att man skall tänka extra på vilken ålder det kan vara lämpligt att släppa ut ens små telingar med en powerkite.

  • trumpeten

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 13:21

    Jag vet att tjejer med små fötter skär i padsen så att strapsen kan sättas tätare

  • nic

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 19:51
    Trumpeten;486790 wrote:
    Jag vet att tjejer med små fötter skär i padsen så att strapsen kan sättas tätare

    Nobiles standardstraps/pads kan sättas grymt tajt. Säkert någon därute som bytt till LF luxury som säljer dem billigt dessutom.

    nic

  • tomw

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 20:25

    Peter,

    Bara du kan avgöra om det är bra för din son. Jag har en 3 åring och hoppas han vill kita sen.

    När jag var 8 (!) hade jag mini-motorcycle och körde runt i ökenen i So.Cal. Men fick inte spela amerikansk footboll- “det är falig” sa farsan…vi var ute i vågorna och våg surfade vid 9-10 års ålder oxå.

    Best har några riktig små Waroos och Guroos som verker bra och billig-

    Jag bygger brädor (http://twboards.blogspot.com/) och om min son vill kita, bygger jag en till honom-

    Tror att en 90cm bräda med 32cm bredd blir bra- Stansbredd blir viktig- men vet inte vad det ska vara. kanske en barn wakeboard.

    Kolla på kiteforum.com det finns en tråd om hur man lär sina barn kitesurfa.

  • skanepaul

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 21:22

    9 år är väl helt ok. Det är ju inte så att man släpper ut dem själv!??

  • kvabbso

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 06:49
    patrikol;486777 wrote:
    Tycker att det är alldels för mycket att både hålla reda på och visa hänsyn till samt ta med i beräkningen för att låta 9 åringar köra omkring med riktiga kites på badstränderna!

    Vi har ju problem med vuxna som inte klarar av att hantera sakerna på rätt sätt bland alla oss andra!

    Mina stora grabbar provade riktiga kite först vid 15-16 års ålder och dom små knattarna får bara leka med övningskite 1,5 kvm när jag håller i bommen också. Dom är 4 och 6 år gamla.

    När det gäller ens barn är det naturligtvis upp till föräldrarna att bestämma när det är dags för ens barn att prova något nytt.

    Tyvärr så drabbar misstagen inom kitevärlden inte bara utövaren utan andra som finns i närheten.

    Av samma anledning som man har ålder för barn i trafiken tycker jag att man skall tänka extra på vilken ålder det kan vara lämpligt att släppa ut ens små telingar med en powerkite.

    så sant så sant… visst kan det finnas ansvarsfulla barn men med disskusionen som har varit den senaste tiden med arga badare och ornitologer på krigsstigen som lobbar kommuner då kanske 15års gräns borde tänkas på.

  • snygging

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 08:25

    ja så kommer Gisela hit så säger vi bara nä du bruden du måset vara äldre och kunna diskutera med fågel skådare

  • skejtar_henke

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 09:45

    Gisela skojar man inte bort. Hon är ju jobbigt duktig. Får en att framstå som en gammal farbror ju…

  • yeeah

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 11:08

    @kvabbso 486967 wrote:

    så sant så sant… visst kan det finnas ansvarsfulla barn men med disskusionen som har varit den senaste tiden med arga badare och ornitologer på krigsstigen som lobbar kommuner då kanske 15års gräns borde tänkas på.

    ingen borde köra vid badstränder när det är folk i vattnet spelar ingen roll om det är vuxna eller barn.

    Skulle lätt hävda att nybörjare och killar i tonåren är tusen ggr farligare än barn!

    har stött på några unga killar tror 10-13 och de var betydligt mer ansvarsfulla på vattnet än de flesta äldre tonåringar och för den delen s.k. vuxna…

  • yeeah

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 11:10

    @kvabbso 486967 wrote:

    så sant så sant… visst kan det finnas ansvarsfulla barn men med disskusionen som har varit den senaste tiden med arga badare och ornitologer på krigsstigen som lobbar kommuner då kanske 15års gräns borde tänkas på.

    @patrikol 486777 wrote:

    Tycker att det är alldels för mycket att både hålla reda på och visa hänsyn till samt ta med i beräkningen för att låta 9 åringar köra omkring med riktiga kites på badstränderna!

    Vi har ju problem med vuxna som inte klarar av att hantera sakerna på rätt sätt bland alla oss andra!

    Mina stora grabbar provade riktiga kite först vid 15-16 års ålder och dom små knattarna får bara leka med övningskite 1,5 kvm när jag håller i bommen också. Dom är 4 och 6 år gamla.

    När det gäller ens barn är det naturligtvis upp till föräldrarna att bestämma när det är dags för ens barn att prova något nytt.

    Tyvärr så drabbar misstagen inom kitevärlden inte bara utövaren utan andra som finns i närheten.

    Av samma anledning som man har ålder för barn i trafiken tycker jag att man skall tänka extra på vilken ålder det kan vara lämpligt att släppa ut ens små telingar med en powerkite.

    .

    ingen borde köra vid badstränder när det är folk i vattnet spelar ingen roll om det är vuxna eller barn.

    Skulle lätt hävda att nybörjare och killar i tonåren är tusen ggr farligare än barn!

    har stött på några unga killar tror 10-13 och de var betydligt mer ansvarsfulla på vattnet än de flesta äldre tonåringar och för den delen s.k. vuxna…

  • patrikol

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 19:07

    @snygging 487003 wrote:

    ja så kommer Gisela hit så säger vi bara nä du bruden du måset vara äldre och kunna diskutera med fågel skådare

    Vad oväntat att hon skulle dyka upp i diskutionen!

    Otroligt duktig men även hon var alldeles för ung när hon började utan någon som helst tvekan.

    Enligt vissa här på Steffo som träffat henne i verkligheten så är där en fanatisk pappa bakom henne.

    Vad förvånad man blir!

    Det är upp till var och en att tycka vad man vill i denna saken men som 4 barns pappa till Skateboard, Snowboard, kitesurfande grabbar så kommer jag aldrig att tycka att det är ok med 9 åringar som kör kites stora nog att kunna skicka iväg dom längre än 1 meter.

    Men det finns ju inga regler om detta så det är fritt fram för föräldrar att skicka ut sina småbarn med kites, hoppas bara att ingen blir skadad.

  • nordstedt

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 19:15

    Vet inte hur gammal han är men jag såg att hans instruktör var ungefär lika gammal. Dom klarar sig hur bra som helst, borde inte svenska barn klara det lika galant?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på utrustning för barn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.